در این قسمت نیز معیارهای اعتبارسنجی مدل ساختاری در جدول ۷-۳ آورده شده است.
جدول ۸-۳: معیارهای اعتبارسنجی مدل ساختاری

نوع اعتبار

شاخص

تفسیر شاخص

منبع

اعتبار مدل

ضریب تعیین[۶۷](R2)

واریانس توضیحی یک متغیر درون‌زا را نسبت به واریانس کل آن توسط متغیرهای برون‌زا اندازه‌گیری می‌کند. برای این شاخص مقادیر بزرگ‌تر از ۶۷۰/. قوی، بزرگ‌تر از ۳۳۳/. متوسط و کمتر از ۱۹۰/. ضعیف تلقی می‌شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

چین(۱۹۸۸) و رینگل[۶۸](۲۰۰۴)

اعتبار مدل

ضرایب مسیر[۶۹]

ضرایب مسیر بین متغیرهای پنهان باید بر اساس علامت جبری، مقدار و معناداری، نوع رابطه بین دو متغیر را نشان می‌دهد. منفی بودن ضریب، رابطه عکس و مثبت بودن ضریب رابطه مستقیم بین دو متغیر را نشان می‌دهد.

چین (۱۹۹۸)

۱۱-۳- جمع بندی
این فصل به بررسی روش شناسی تحقیق پرداخته است و سعی شده که مراحل انجام کار به صورت کامل اما مختصر توضیح داده شود. این تحقیق در شرکت‌های فرش ماشینی با تعداد کارگر بیشتر از ۵۰ نفر انجام می‌شود. روش کلی تحقیق توصیفی همبستگی است. مدل مفهومی تحقیق به‌صورت انعکاسی می‌باشد. همچنین شاخص‌های برازش مدل اندازه گیری و مدل ساختاری در این فصل مورد بحث قرار گرفت.
فصل چهارم : تحلیل داده ها و ارزیابی مدل کلی تحقیق
اهداف فصل:
آمار توصیفی تحقیق
شناسایی شاخص های اصلی ابعاد مختلف مدل و بررسی سوالات تحقیق
بررسی مفایت نمونه گیری و روایی سازه برای ابعاد مختلف مدل
ارزیابی کلی مدل تحقیق
تحلیل مسیر در مدل کلی تحقیق و ارزیابی کلی فرضیه های تحقیق
۴-مقدمه:
از آنجائی که بررسی و تجزیه و تحلیل همزمان و چند متغیره بجای بررسی دو متغیر (هر بار یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته) در نظر گرفته می­ شود، روش‌های خاص خود را نیاز دارد. در این پژوهش برای آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری[۷۰] (SEM) استفاده شده است. یکی از مفاهیم جدید در مباحث معادلات ساختاری متغیرهای مکنون(پنهان)[۷۱] و متغیرهای آشکار[۷۲] هستند. منظور از متغیرهای پنهان(LVs)، متغیری است که به طور مستقیم قابل اندازه‌گیری نیست و به نوعی کیفی است. از طرفی با توجه به غیرقابل اندازه‌گیری بودن متغیرهای پنهان، برای رفع این مشکل در معادلات ساختاری متغیری با عنوان متغیر آشکار(MVs) یا شاخص‌هایی[۷۳] تعریف شد که قابل اندازه‌گیری هستند. متغیرهای مکنون به دو نوع برون زا[۷۴] و درون زا[۷۵] نیز تقسیم می‌شوند. مدل‌ها به دو دسته ساختاری (درونی([۷۶] و اندازه‌گیری (بیرونی)[۷۷] تقسیم می‌شوند. مدل‌های ساختاری یا درونی از روابط بین متغیرهای مکنون یا پنهان تشکیل می‌شوند. برای هر یک از متغیرهای پنهان در مدل ساختاری باید یک مدل بیرونی تعریف شود. این مدل‌ها در واقع از روابط بین متغیر مکنون و شاخص‌های اندازه‌گیری آن یعنی متغیرهای آشکار تشکیل می‌شود. در این تحقیق از نرم افزار AMOS استفاده شده است.
۱-۴- آمار توصیفی
۱-۱-۴- آمار توصیفی خبرگان اول:
این جامعه شامل ۱۰ نفر بود که برای بررسی، جرح و تعدیل و اصلاح مدل پیشنهادی و شاخص‌های مختلف هر بعد در پرسشنامه پرداخته‌اند. این افراد مسئولیت بررسی روایی ظاهری و محتوایی ابزار تحقیق را بر عهده داشته‌اند. در این مرحله، ۳ بار روش دلفی تکرار شد. مشخصات این افراد به صورت زیر می‌باشد.
جدول ۱-۴: آمار توصیفی خبرگان اول

اساتید دانشگاهی

خبرگان صنعت فرش ماشینی

۴ نفر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...