۳-۷- روایی و پایایی ابزار تحقیق
روایی این تحقیق با بهره گرفتن از نظرات اساتید راهنما و مشاور به تایید رسیده است.
برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. اگر ضریب آلفا بیشتر از ۷/. باشد پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است(مومنی,۱۳۸۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۳-۲: محاسبه پایایی سوالات مربوط به پرسشنامه

 
 

آلفای کرونباخ

 

تعداد

 
 

سرمایه فکری

 

.۹۲۸

 

۳۵

 
 

عملکرد

 

.۸۷۹

 

۲۴

 
 

کل پرسشنامه

 

.۹۴۲

 

۵۹

 

جدول فوق آلفای کرونباخ و تعداد سوالات مربوط به متغیرهای پرسشنامه را ارائه می دهد. از آن جایی که مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از ۷/. است، لذا ابزار تحقیق از پایایی قابل قبولی برخوردار می باشد.
۳-۸- جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارخانجات تولیدکننده کاشی در شهر یزد می باشد.که تعداد این شرکت ها مشتمل بر ۶۵ شرکت می باشد.
۳-۹- حجم نمونه و روش نمونه گیری
روش نمونه گیری این تحقیق با بهره گرفتن از روش تصادفی ساده انتخاب شده و برای تعیین تعداد نمونه ها از جدول مورگان استفاده شده ،که براین اساس ۵۵ شرکت مورد بررسی قرار گرفته اند.
۳-۱۰- روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش توصیف داده‌های دموگرافیک تحقیق با بهره گرفتن از آمار توصیفی، جداول فراوانی و نمودارهای دایره ای ، میله ای انجام شده و بررسی وجود روابط از طریق رگرسیون تک متغیره با بهره گرفتن از نرم افزارspss18 مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و بررسی تایید روابط بین متغیر ها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک PLS با بهره گرفتن از نرم افزار PLS Graph2 Smart که یک فن مدل سازی مسیر واریانس محور است و امکان بررسی نظریه و سنجه ها را به طور همزمان فراهم می سازد،استفاده شده است؛ از این روش در مواردی که حجم نمونه کوچک بوده و یا توزیع متغیرها نرمال نباشد، استفاده می شود.
۳-۸- مدل معادلات ساختاری
به منظور اعتبار سنجی ارزش محتوایی هر یک از شاخص ها در اندازه گیری مفاهیم مطروحه، به روش مدل معادلات ساختاری، اعتبار مدل طراحی شده مورد آنالیز قرار می گیرد. یک مدل کامل معادلات ساختاری آمیزه ای از نمودار مسیر و تحلیل عاملی تاییدی است. در پژوهش هایی که هدف، آزمون مدلی خاص از رابطه بین متغیرها است، از این روش استفاده می شود(مانیان و همکاران،۱۳۸۶).
یکی از قوی ترین و مناسب ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی، تجزیه و تحلیل چند متغیره است، زیرا ماهیت این گونه موضوعات چند متغیره بوده و نمی توان آن ها را با شیوه دو متغیری حل نمود. تجزیه و تحلیل ساختارهای کواریانس یا مدل سازی علّی یا مدل معادلات ساختاری، یکی از اصلی ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای داد‌ه‌ای پیچیده است و به معنی تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلفی است که دریک ساختار مبتنی بر تئوری، تاثیرات همزمان متغیرها را بر هم نشان می دهد. این روش ترکیب ریاضی و اماری پیچیده ای از تحلیلی عاملی، رگرسیون چند متغیره، و تحلیل مسیر است که در یک سیستم پیچیده گرد هم آمده تا پدیده های پیچیده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. مدل معادلات ساختاری به دو فاز کلی تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر تقسیم می شود. در قسمت اندازه گیری، ارتباط نشانگر ها یا همان سوالات پرسشنامه با سازه ها مورد بررسی قرار میگیرد و در قسمت ساختاری ارتباط عامل های مورد بررسی با یکدیگر جهت آزمون فرضیات مورد توجه هستند. برای اجرای مدل معادلات ساختاری روش های متنوعی وجود دارند که یکی از جدید ترین رویکردها در مدل معادلات ساختاری روش حداقل مربعات جزیی است که در سال ۱۹۷۵ توسط محقق سوئدی هرمان ولد ارائه شد(ولد،۱۹۷۵) [۶۳].حداقل مربعات جزیی روشی برای مدل پیش بینی کننده سازه ای است. به ویژه زمانی که تعداد نشانگرهای هر عامل زیاد و بین آنها هم راستایی چندگانه وجود داشته باشد این رویکرد جهت برآورد بارهای عاملی و ضرایب مسیر استفاده شده است.
روش حداقل مربعات جزئی پیش فرض در مورد نوع توزیع متغیرهای اندازه گیری نیاز ندارد. از این رو برای داده هایی با توزیع غیر نرمال یا با توزیع نا معلوم مناسب و کاربردی است. در مواردی که متغیرهای اندازه گیری متغیرهای ادراکی هستند که در مقیاس لیکرت تعریف شده اند. آن ها توزیع نامعلومی دارند و به دلیل عدم نرمال بودن آن ها، روش حداقل مربعات جزئی نسبت به روش های کواریانس محور برتری دارد. روش های کواریانس محور به اندازه نمونه حساس هستند. نمونه های کوچکتر باعث کاهش قدرت آماری روش میشود. همچنین با کاهش اندازه نمونه فرض نرمال بودن داده ها نیز نمی توان به خوبی نشان داده شود. روش حداقل مربعات جزئی پارامترهای مدل را با بهره گرفتن از نمونه اصلی تخمین می زند. اگرچه برای تخمین صحیح آماری مدل، از روش تولید مجدد نمونه برای تعیین فاصله اطمینان پارامترهای مدل استفاده می کند. تولید مجدد نمونه (مانند روش از سرگیری) روش هایی هستند که از زیر مجموعه های تصادفی داده‌ها برای ارزش دهی به مدل استفاده می کنند. زمانی که شروط پارامتری (مانند شرط نرمال بودن) برقرار نباشد، از سرگیری روش قدرتمند دیگری برای استنتاج آماری است. بر اساس موارد بیان شده، روش حداقل مربعات جزئی در زمانی که اندازه نمونه کوچک و داده ها غیر نرمال باشند بسیار مناسب است(چین،۱۹۹۸).[۶۴]
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
در فصل قبل روش تحقیق، نحوه گردآوری داده ها، متغیرهای تحقیق، مدلهای مورد استفاده در تحقیق و آزمونهای مورد استفاده بیان گردید. پس از آنکه داده ها گردآوری، استخراج و طبقهبندی گردید مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که مرحله تجزیه و تحلیل داده ها نامیده میشود آغاز میگردد. این مرحله از تحقیق، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نشان دهنده تلاشها و زحمات گذشته است در این مرحله با بهره گرفتن از روش های مختلف و با تکیه بر معیار عقل سعی میشود اطلاعات و داده ها در جهت آزمون فرضیه و ارزیابی آن مورد استفاده قرار گیرد. در این مرحله آنچه مهم است این است که باید اطلاعات و داده ها را در مسیر هدف تحقیق، پاسخگویی به سؤالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیه ها، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
۴-۲- توصیف داده‌ها
در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری به بررسی چگونگی توزیع نمونه‌های آماری از حیث متغیرهایی چون جنسیت، وضعیت تاهل، سن، سابقه کار و میزان تحصیلات پرداخته می‌شود.

 

جدول شماره ۴-۱- بررسی جنسیت پاسخ دهندگان

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...