T2(s)

۲۵.۳۷۷

P3(MPa)

۱۵.۷۱۶

A-f (mm)

۳۹.۵۶

Cp-2(mm)

۳۱.۲۲۵

T-start(s)

۸.۴۸

نتایج و بحث
مقدمه
همانطور که در بخش‏۱-۷ گفته شد و سوابق پژوهشی گفته‌شده در بخش‏۱-۹ نشان می‌دهند، در دماهای بالاتر از دمای محیط شکل‌دهی آلیاژهای آلومینیوم و منیزیم بهبود می‌یابد. در این فصل ضمن بررسی اثر دما بر شکل‌دهی لوله‌های آلومینیومی، نتایج شبیه‌سازی انجام شده به وسیله‌ی کمیت‌های بهینه‌ی بدست آمده از بخش ‏۴-۵ مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
اثر دما بر توزیع ضخامت آلومینیوم
برای بررسی اثر دما بر توزیع ضخامت لوله‌ی سه‌راهی، شبیه‌سازی در دماهای ۱۰۰،۲۰و۱۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برای آلیاژ AA7075 انجام شد. شکل ‏۵‑۱ نمودار تنش حقیقی- کرنش حقیقی برای این آلیاژ را نشان می‌دهد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ‏۵‑۱ نمودار تنش حقیقی-کرنش حقیقی آلیاژ AA7075 [24]

در تمامی این شبیه‌سازی‌ها میزان جابجایی محوری ۵۶ میلی‌متر و فشار داخلی سیال برابر با ۱۸مگاپاسکال درنظرگرفته شد و از سنبه‌ی متقابل استفاده نشد. جریان ماده بر روی مسیر نشان داده شده در شکل ‏۳‑۹ بحرانی می‌باشد. از این رو توزیع ضخامت در راستای طول لوله بر روی این مسیر برای دماهای مختلف مورد مقایسه قرارگرفت.

شکل ‏۵‑۲توزیع ضخامت در دماهای مختلف

شکل ‏۵‑۲توزیع ضخامت در راستای طول لوله برای مسیر مشخص شده را نشان می‌دهد. نقطه‌ی A ابتدای لوله را نشان می‌دهد که به سبب تغذیه‌ی لوله در این نقطه، ضخامت لوله افزایش می‌یابد. در شبیه‌سازی‌های انجام‌شده، با افزایش دما ضخامت لوله در نقطه‌ی A به ضخامت اولیه نزدیک‌تر می‌شود. در نقطه‌ی B که محل تماس لوله با گوشه‌ی قالب می‌باشد افزایش ضخامت دیده می‌شود. با افزایش دما جریان ماده آسان‌تر انجام می‌شود و ضخامت لوله به ضخامت اولیه‌ی لوله در این نقطه نزدیک‌تر می‌شود. نقطه‌ی C بالاترین نقطه‌ی برآمدگی می‌باشد. در این نقطه با افزایش دما نازک‌شدگی بیشتری دیده می‌شود که به دلیل جریان راحت‌تر ماده در دمای بالا رخ می‌دهد.
اثر دما بر ارتفاع برآمدگی
شکل ‏۵‑۳ ارتفاع برآمدگی در لوله برای شبیه‌سازی انجام‌شده در دماهای ۱۰۰،۲۰و۱۴۰ درجه سانتی‌گراد را نشان‌می‌دهد. همانطور که در شکل دیده می‌شود با افزایش دما ارتفاع برآمدگی نیز افزایش پیدا می‌کند که نشان دهنده‌ی بهبود یافتن شکل‌دهی با افزایش دمای شکل‌دهی ‌می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...