دانلود پایان نامه با موضوع ارزیابی پتانسیل های گردشگری پایدار ... |
ت)موانع آموزشی و تحقیقاتی
ه) نارسایی امکانات و خدمات رفاهی
ث) موانع فرهنگی و تبلیغاتی(محسنی،1388: 165-166).
2-10. عناصر تشکیل دهنده جاذبههای گردشگری
عناصر تشکیل دهندۀ جاذبههای جهانگردی شهری از نظر ((یانس وربک)) به سه دسته تقسیم میشوندکه عبارتند از:
الف. عناصر نخستین: که زمینه ها و پایه مادی( میراث تاریخی و شهری، مجاورت با آب، بوستان و باغ و …) و انسانی( پذیرایی، مهماننوازی، سنن، امنیت) و همچنین فعالیتها و تجهیزات ویژه مستعد جذب جهانگردان(گنجینهها، نمایشگاههای فرهنگی و ورزشی و جشنوارهها و …) را با هم ادغام می کند؛
ب. عناصر ثانوی: که در برگیرنده تسهیلات خرید، اقامت، خوراک سرا، بنگاههای حملونقل جهانگردی هستند؛
ج. عناصر کیفی: که به عناصر اضافی مشهورند و شامل تسهیلات دسترسی به نقاط مختلف از جمله توقفگاهها، اطلاعرسانی به مسافران و بازدیدکنندگان(دفاتر، اسناد و راهنماها) هستند(تقوایی و صابری،158:1386).
گردشگری در شهرها با توجه به تنوع فعالیتهای مختلف گردشگری و استقرار آنها در فضاهای مختلف، گردشگاههای مورد نیاز شهر از نظر تجانس و عملکردی و نحوه دسترسی به سه گروه عمده تقسیم میشوند:
-
- گردشگاههای درونشهری
-
- گردشگاههای حاشیهشهری
-
- گردشگاههای برون شهری
این نوع تقسیم بندی از یک سو نحوه استقرار وپراکنش اماکن تفریحی و فراغتی را نشان میدهد و از سویی دیگر نیازهای گردشگران شهری و نحوه تأمین آنها را از جهات مختلف تعیین مینماید(ارمغان،123:1386).
2-11. زیر ساختهای صنعت توریسم
برای گردشگران از هر نوع، مقدماتی لازم است که بدون آنها گردشگری اقتصادی و اصولی میسر نمی شود؛ برای مثال، وجود راه های دسترسی به یک مکان یا به حوالی آن از جمله مقدمات حضور در مقصد گردشگری است که بدون وجود آن، گردشگری میسر نمی شود. چون ماهیت گردشگری در جابجایی مکانی است، این قبیل پیشنیازهای اولیه در یک مکان را زیر ساخت میگویند(شکل2). برای مثال، اگر در کشوری در طول سال به راحتی قادر به تهیۀ بلیط هواپیما، اتوبوس، یا قطار برای عزیمت به سمت مقصد گردشگری نباشیم، نشاندهندۀ فقدان یا کمبود زیر ساختهای گردشگری در آن کشور است. پس از حضور در مکان اقامتی، وجود کتابچۀ راهنما، یا راهنمایان آموزشدیده و نیز وجود آژانسهای فعال ومدیریت مناسب مقصد از جمله پیشنیازها و زیرساختهای اصلی بازدید از یک مکان است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
نمودار شماره (2-3): مؤلفه های زیر ساختی صنعت توریسم
(مأخذ: برگرفته از مفاهیم نیوسام و داولینگ 1388)
جاذبه ها
جاذبههای گردشگری طیف بسیار متفاوتی در کشورهای مختلف جهان دارد. جاذبههای تاریخی، فرهنگی، طبیعی، باستانی، مردم شناسی و آداب ورسوم ملل مختلف جاذبههای فراوانی برای گردشگران دارند. جاذبههای گردشگری نسبت به نوع گردشگری متفاوت است. برای مثال، در گردشگری فرهنگی مسجدی قدیمی ومعروف جاذبۀ گردشگری محسوب می شود؛ یا در گردشگری زیارتی، مکانهای مقدس مذهبی مقصدی برای گردشگران به حساب میآیند. میراثهای مختلف طبیعی، فرهنگی، معنوی، ملموس و غيرملموس و مكتوب ميراث هايي اند كه براي جذب گردشگر پتانسيل دارند. از جمله جاذبه هاي طبيعي در بخش زنده و غيرزنده جنگل ها و گل فشانها، ميراث غيرملموس مراسم عيد نوروز ايران، و ميراث مكتوب ديوان اشعار شاعران بزرگ ايراننام بردنياست. از جمله ديگر جاذبه هاي گردشگري مي توان به غذاهاي محلي يا تنوع ويژةزمين شناختي منطقه اشاره كرد.
راحتي و تسهيلات اقامتي
راحتي و تسهيلات اقامتي در صنعت ژئوتوريسم استراحتگاههاي زمين گردشگري(ژئو ریسورت[10]) و اقامتگاههای زمین گردشگری(ژئولاج[11]( را شامل می شود. این دو واژه پیش از پیدایش ژئو توریسم جزو مقولۀ اکوتوریسم بودند. بر این مبنا، اکوتوریسورت عبارت است از آلونکها، چادرها وکلبههای جنگلی، کلبههای روی آب، کلبههای درختی، خانههای دستساز سنگی میان سنگهای پشت آبشارها و جز آن که در طبیعت به صورت ساده يافت مي شوند؛ يا حتي آلونكهاي مجللي كه سازگار با تركيب و معماري طبيعت در مناطق بكر ساخته مي شوند. براي مثال، كلبه هاي روي آب تالاب انزلي براي تماشاي لالة مرداب و استراحت و اقامت در آنها جزو اين مقولهاند.
حال اگر معماري اين كلبهها و استراحتگاه ها در طبيعت بي جان و با تأكيد بر سنگ ها و كوههاي اطراف صورت گيرد اقامتگاههاي زمين گردشگری(ژئوريسورت) محسوب مي شوند.
فعالیتها و تفسیر
فعالیتهای گردشگری در مکانهای به خصوصی به نام مراکز بازدیدکنندگان انجام می شود. از جمله در تورهاي مجازي و سه بعدي الكترونيكي و رايانه ای. در حين بازديد توضيحات و راهنمايیهاي لازم با بهره گرفتن از ابزارهايي مثل توضيحات راهنمايان، تابلوهاي راهنماي گردشگران، و ابزارهاي صوتي و تصويري داده مي شود. برخي گردشگران با كتاب راهنما يا با جزوات آموزشي و بروشورها به گردشگري مي پردازند.
مدیریت و برنامه ریزی
همان طور كه برنامهريزي در زندگي روزمره شرط عقلاني براي تكامل است و نيز از آنجا كه برنامه ريزي ابزاري در خدمت مديريت و رهبري نظام هاي اجتماعي است، صنعت گردشگري نيز از اين قاعده مستثني نيست و نيازمند برنامهريزي است. برنامه ریزی مستلزم آگاهي از فرصت ها و تهديدهاي آتي و پيش بيني شيوة مواجهه با آنهاست. برنامه عبارت است از تعيين هدف كوتاه و پيش بيني راه رسيدن به آن. برنامه ريزي نيز عبارت است از طراحي عمليات براي تغيير يك شيء يا موضوع بر مبناي الگوي پيشبيني شده.
برنامه ريزي و مديريت براي زمين گردشگري در يك مكان شامل انجام تمهيدات قبلي و برنامه ريزي شده براي بازديد گردشگران از مكان جذاب زمين شناختي طبق الگوي از قبل پيشبيني شده و حفظ مكان از تخريب و آسيب احتمالي است. الگوهاي مناسب مانند نرد هكشي دور سايت يا نصب تابلوهاي توضيحات براي گردشگران و تعيين مسيرهاي ويژة عبور كه تردد فقط در آن مسيرها مجاز باشد از جمله الگوهاي برنامه ريزي و مديريت گردشگران است.
شکل زیر مدیریت و برنامه ریزی در سه زیر مجموعۀ حفاظت، طراحی سایت ومدیریت گردشگران خلاصه شده است.
نمودار شماره(2-4) : تدابیر سه گانۀ مدیریت و برنامه ریزی گردشگری
(مأخذ: برگرفته از مفاهیم نیوسام و داولینگ،1388)
انواع تور
گردشگری و بازدید از آثار طبیعی و فرهنگی از راههای مختلفی صورت میگیرد؛ در شکل زیر انواع تور نشان داده شده است:
نمودار شماره(2-5) : انواع تور در گردشگری
(مأخذ: حاج علیلو و نکویی صدر،23:1390)
گردشگری با وسایل نقلیۀ عمومی وخودروی شخصی یا پای پیاده را افراد زیادی تجربه کرده اند. گردشهای ژئوتوریسمی با هواپیمای سبک و چهارپایانی همچون اسب و قاطر نیز انجام می شود. برای مثال، بازدید از منطقۀ زیبای زمینشناختی گراندکانیون[12] امریکا و چشم اندازهای ژئومورفولوژیایی آن، علاوه بر تورهای پیادهروی زمینی، با تورهای هوایی نیز صورت میگیرد. بازدید با تورهای هوایی به قدری معمول شده است که در برخی از مناطق به علت تعداد زیاد پروازها، برای جلوگیری از آلودگی صوتی و حفظ زیبایی وسکوت طبیعت، قوانینی وضع شده است و پروازهای توریستی را در ساعات و روزهای معینی محدود میسازد.(شکل1)
همچنین، تورهایی در پارک ملی ایالات متحدۀ امریکا برگزار می شود، از جمله، پارک ملی گراندکانیون در ایالت آریزونا، به صورت قاطر سواری همراه با دادن توضیحات محیط بانانی که در زمین شناسی محدودۀ پارک آموزش دیدهاند(حاج علیلو و نکویی صدر، 1390 :24-19).
2-12. عوامل مؤثر بر صنعت گردشگری
عوامل بسياري بر اين صنعت خدماتي تاثير مي گذارند كه شامل دو دسته عوامل افزايشي و عوامل کاهش هستند.
عوامل افزایشی: رشد جمعیت، تغییرات توزيع سني و افزايش شهر نشيني، كاهش ساعات كار و افزايش تعطيلات، عوامل آموزشي و پرورشي، سطح سواد و فرهنگ، روابط اجتماعي، استفاده از وسايل نقليه شخصي و فعاليت هاي ترويجي صنعت گردشگري كشور، از عوامل مؤثر در افزايش صنعت گردشگري محسوب مي شوند.
عوامل کاهشی: بیثباتی سیاسی، جنگ هاي داخلي و خارجي، ناآرامي ها و ترورها، انقلاب ها و هواپيما ربايي ها، جزو عوامل مؤثر در كاهش گردشگر به نقاط مختلف محسوب ميگردند(عسگری،24:1373).
2-13. گردشگری پایدار شهری
پايداري زيست محيطي بيانگر اقدامات مادي و غير مادي است كه اطلاعاتي كليدي از آثار محيط زيست، رعايت مقررات، روابط ذينفعان و سيستمهاي سازماني فراهم ميآورد و نشان دهندۀ تعاريفي از اثربخشي و بهرهوري اقدامهاي صورت گرفته در محیط زیست است(Henri & Journeault،2008: 166). این نوع ارزیابی، آثار مثبت و منفی طرح بر محیط را مورد تأکید قرار میدهد و شیوهای است که متخصصان برای توصیف و تحلیل آثار عمده فعالیتهای محیطی به کار میبرند تا از طریق شناخت عوامل تأثیرگذار محیطی، آثار منفی را به حداقل برسانند. موضوع مورد تأکید در این زمينه ظرفيت نگهداشت منطقه اي براي جامعه ، انساني است كه به صورت حداكثر ميزان مصرف منابع و خروج و تصفيهی پسماندي به طور مشخص در يك منطقه، برنامه ريزي معين بدون لطمه زدن، آسيب رساندن تصاعدي بر یکپارچگی، وحدت اکولوژیکی و بهرهوری زیستی، پایدار میماند(بدری و رکنالدین افتخاری،19:1382). ارزیابی پایداری زیست محیطی شامل ارزيابي تاثيرات مستقيم از پروژه در محيط زيست با توجه به جايگزينها و تلاش براي كاهش آثار زيانبار زیست محیطی است(Sutcliffe ،2009: 6).
تحق توسعه ی پايدار گردشگري در گرو سه رويكرد همه جانبه نگر و كل گرا، آينده نگر و مساوات گرا است. نگرش اول بر اين باور است كه توسعه هنگامي پايدار است كه در بستر سياسي، اقتصادي و اكولوژيک ملاحظه گردد. در رويكرد دوم، برآورد احتياجات كنوني گردشگران، جامعۀ ميزبان و به موازات آن محافظت از محيط زيست و حفظ فرصت هاي برابر براي آيندگان مطرح است. در رويكرد سوم، مساوات درون نسلي و فرا نسلی در استفاده از امکانات، داده ها ومنابع مورد نظر است(تولایی،142:1386).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 12:20:00 ق.ظ ]
|