مقصودى و بستان (۱۳۸۳) در پژوهش خود ‌به این نتیجه رسیدند که، زنان شاغل مشکلات خود را در رابطه با نگهدارى و تربیت فرزندان، تهیه خوراک خانواده، برقرارى نظم و نظافت منزل، کمبود وقت براى رفت و آمد با خویشاوندان، رسیدگى به ظاهرخود و … را زیاد ارزیابى کردند. از سویى بیشترین میزان مشکلات زنان شاغل، لزومآ نه به تنهایى برآمده از شغل زنان، بلکه از نگرش­ها و تفکرات سنتى جامعه درباره نقش زنان است که آن­ها را وادار مى­کند افزون بر نقش­هاى اجتماعى، همزمان به الزامات و مسئولیت­هاى خانگى بیندیشند. علاوه بر این یافته­ ها بیان­گر این مطلب­اند که میزان مشکلات زنان با افزایش همکارى همسر در امور منزل کاهشى قابل ملاحظه خواهد داشت(به نقل از نبوی۱۳۹۱).

 

بر اساس پژوهش رستگار خالد(۱۳۸۲)، زنان شاغل در انجام وظایف همزمان نقش­هاى دوگانه شغلى و خانوادگى خصوصآ در زمینه امور مربوط به بچه­دارى تا حد زیادى احساس تعارض مى­کنند (به نقل از نبوی۱۳۹۱).

 

پژوهش­های خارجی:

 

در مطالعه­ ای در امریکا در بین افراد ۱۵ تا ۵۴ سال به بررسی رابطه بین تعارض کار خانواده و انواع مختلفی از روانی اختلالات خلقی، اضطراب، وابستگی به مواد مخدر و سوء مصرف مواد. داده ­های بررسی به دست آمد یک نمونه ملی نماینده ۲،۷۰۰ بزرگسال شاغل که یا ازدواج کرده بودند و یا پدر و مادر کودک ۱۸ ساله یا جوان­تر. تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی رگرسیون لجستیک نشان داد که هر دو تعارض کار با خانواده و تعارض خانواده به کار رابطه مثبتی با داشتن اختلالات خلق و خوی، اضطراب و مصرف مواد دارد. بسته به نوع تعارض کار خانواده و نوع اختلال کارکنان گزارش داده شده که تجربه تعارض کار خانواده اغلب ۱٫۹۹-۲۹٫۶۶ برابر بیشتر از کارکنانی بوده که مشکل بهداشت روانی وبالینی وتجربه تعارض کار خانواده نداشته­اند گزارش شده است. در این تحقیق هیچ تفاوت جنسیتی حمایت نشده است.(میشل آر فرون۲۰۰۰[۷۰])

 

فرون و همکاران[۷۱](۱۹۹۶) به بررسی رابطه تعارض خانواده -کار در دو نماینده نمونه ­های خانگی (نمونه ۱، ۴۹۶N=؛ نمونه ۲، ۶۰۵ N=)پرداختند. در هر دو نمونه، رابطه تعارض کار-خانواده و تعارض خانواده-کار با سطوح بالاتر از نشانه­ های افسردگی، استفاده از مصرف بالای الکل و سلامت جسمی ضعیف وجود داشت(به نقل از میشل آر فرون۲۰۰۰).

 

هیوز و گالین اسکای (۱۹۹۴)[۷۲]، با بهره گرفتن از نمونه از ۴۲۹ کارمند از یک شرکت واحد، نشان داد که هر دو نوع تعارض رابطه مثبتی با اندازه ­گیری جهانی علائم روانی دارد(به نقل ازمیشل آر فرون۲۰۰۰).

 

مک ون و بارلینگ (۱۹۹۴)[۷۳]، با بهره گرفتن از اطلاعات یادداشت­های روزانه از ۴۰ کارمند اداره پلیس و همسرانشان، نشان دادند که هر دو نوع از تعارض (خانواده –کار و کار- خانواده) رابطه مثبتی با افسردگی و اضطراب دارد(به نقل از میشل آر فرون۲۰۰۰).

 

اودریسکول، ایلجن و هیلدرت (۱۹۹۲)[۷۴]،با بهره گرفتن از یک نمونه جامعه ۱۲۰ فرد بزرگسال، نشان داند که هر دو نوع تعارض (خانواده –کار و کار- خانواده)رابطه مثبتی با اندازه های جهانی روانپریشی دارند(به نقل ازمیشل آر فرون۲۰۰۰).

 

تحقیقات پیامدهای تعارضات کار–خانواده بر ابعاد سلامت روانی و جسمانی به نقل از مجله توسعه افراد و مدیریت کانادا: در تحقیقی تحت عنوان مشکلات تعادل بین خانواده و کار و تأثیر آن بر سلامت جسمی و روانی در شهر کبک کانادا در مجله توسعه مدیریت افراد و جوامع در سال ۲۰۰۷ تعارض کار خانواده و پیامدهای آن بر سلامت جسمی و روانی مورد بررسی قرار گرفت یافته­ ها نشان داد که تعارضات کار-خانواده تأثیر منفی بر سلامت روان دارد(ناتالی اس تی آمور[۷۵]۲۰۰۷). سختی تعادل کار و زندگی خانوادگی تأثیر منفی بر عادات غذایی و در شیوه ­های فعالیت بدنی دارد(سی. دوب و همکاران، ۲۰۰۲، هیتایسو، ۲۰۰۳)[۷۶]. برنامه کاری غیر معمول و تعارض کار خانواده رابطه دارد با فقدان زمان در مردان خانواده است در حالی که، این به عنوان موارد ممتاز اجتماعی و داشتن یک تأثیر مثبت عاطفی در روابط پدر و مادر کودک در نظر گرفته است به نقل از شورای مشاوران اقتصادی آمریکا [۷۷](۲۰۰۲).

 

در متا تجزیه و تحلیل انجام شده توسط آلن و همکاران، ارتباط قوی بین موقعیت­های تعارض کار خانواده و سلامت روان و افسردگی وجود دارد[۷۸] (۲۰۰۰).

 

رابطه بین موقعیت­های تعارض کار خانواده و اختلالات، اضطراب و خلق و خوی به ویژه در میان زنان وجود دارد (فرون، ۲۰۰۰).

 

تعارض کار خانواده است که با افزایش وابستگی به الکل و مواد مخدر در به ویژه در میان مردان ارتباط است (فرون، ۲۰۰۰).

 

تعارض کار خانواده با نارضایتی در خانواده و زندگی زناشویی، رابطه دارد (آنگ-اس تی و همکاران[۷۹]، ۲۰۰۰).

 

رابطه بین شرایط تعارض کار خانواده و هزینه مشاوره پزشکی برای کارگران وجود دارد (داکس بری و هیگینز[۸۰]، ۱۹۹۹).

 

سازمان اجتماعی عمومی[۸۱] (GSS) در سال ۱۹۹۸، اعلام کرد در تحقیقی بین پدر و مادر و مادران مجرد در سن ۲۵ تا ۴۴ سال گزارش داد بالاترین سطوح استرس و کمبود وقت رابطه وجود دارد. پدر و مادری که تمایل به انجام وظایف بیشتر در کار خود دارند و درگیری شغلی آن­ها بیشتر است صمیمیت کمتری به نوجوانان خود دارند بیشتر تمایل به شرکت در درگیری با آن­ها (گالامبوس، سیرز، اکمدیا و کلوکریک[۸۲]، ۱۹۹۵).

 

رابطه بین تعارض کار خانواده و بروز فیزیکی بیماری­هایی مانند فشار خون بالا، کلسترول، اختلالات معده و روده، آلرژی و میگرن وجود دارد (داکس بری، هیگنز میلز، ۱۹۹۱؛ فرون، روسه/ بارنز، ۹۹۶؛توماس و گنستر، ۱۹۹۵)[۸۳].

 

فرون و همکاران[۸۴](۱۹۹۶) به بررسی رابطه تعارض خانواده -‌کار در دو نماینده نمونه های خانگی (نمونه ۱، N = 496؛ نمونه ۲، N = 605)پرداختند.درهر دو نمونه، رابطه تعارض کار -خانواده و تعارض خانواده- ‌کار با سطوح بالاتر از نشانه های افسردگی،استفاده از مصرف بالای الکل و سلامت جسمی ضعیف وجود داشت(به نقل ازمیشل آر فرون۲۰۰۰)..
Top of Form

 

۳-تقابل حمایت سازمانی با سلامت روان

 

پژوهش­های داخلی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...