– و لندهلم و مایرز (۲۰۰۲)‌به این نتیجه رسیدند که زمانی که کیفیت افشا بالاتر است بازده جاری سهام اطلاعات بیشتری درباره ی سودهای آتی، فراهم می‌کند.این نتایج نشان می‌دهد که افشای آگاه کننده،بیشتر،کل مجموعه اطلاعات مربوط به سودهای آتی را که به صورت خـصوصی می‌تواند درباره شرکت کشف شود،کاهش می‌دهد.چون اطلاعات کمتری برای کشف باقی می ماند و همچنین با توجه به کاهش انگیزه های جستجو،انتظار می رود که فراوانی رویدادهای مبتنی بر اطلاعات خصوصی،با بهبود کیفیت افشا، کاهش یابد.‌بنابرین‏ ادعا می شود که کیفیت افشای عمومی اطلاعات به صورت منعکسی به عدم تقارن اطلاعاتی مرتبط است.

– هنیز ‌به این نتیجه رسید که انگیزه های سرمایه گذاران برای تحصیل اطلاعات عمومی خصوصی با افزایش افشای اطلاعات عمومی توسط شرکت ها،کاهش می‌یابد.به طور کلی احتمال بیشتری وجود دارد که شرکت ها با کیفیت افشای بالا،اطلاعات عمومی با اهمیت را به موقع و همچنین اطلاعاتی آتی را ارائه کنند.‌بنابرین‏ انتظار می رود که کیفیت افشای بیشتر،انگیزه جستجو برای اطلاعات خصوصی را کاهش دهد.پژوهش های تجربی نیز پیشنهاد می‌کند که کیفیت افشا به صورت منعکس به فراوانی رویدادهای اطلاعاتی خصوصی مرتبط است(گلب و زاروین، ۲۰۰۲).

– نتایج تحقیق آمیهود و ملدنسون ( ۱۹۸۶) نشان داد عدم نقد شوندگی سهام و اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش،هزینه های اضافی مبادلاتی را به سرمایه گذاران تحمیل می‌کند.‌بنابرین‏ نرخ بازده مورد مطالبه سهام افزایش می باید.افزون بر این، انتخاب نادرست می توان تصمیمات مبادلاتی سرمایه گذاران را تحریف نموده،به تخصیص ناکارای دارایی ها منجر شود.

– نتایج پژوهش ورچیا حاکی از آن است که اطلاعات عمومی افشا شده توسط شرکت،جایگزین کاملی برای اطلاعات خصوصی است و به وطر کلی میزان تمایل سرمایه گذاران به تحصیل اطلاعات خصوصی هزینه بر،با افزایش میزان اطلاعات عمومی افشا شده شرکت،کاهش می‌یابد(دیاموند، ۱۹۸۵).

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱- مقدمه

پژوهش علمی فعالیتی است نظام یافته که به منظور یافتن سوالات و تعیین ارتباط بین عناصر یک پدیده که هدف نهایی آن کشف حقیقت، گسترش دانش، ارائه نظریه ها و قواعد کلی درباره پـدیده هاست، انـجام می‌گیرد. پژوهش علمی دارای ویژگی های متعدد از جمله:

-نظام دار بودن

– منطقی و مستدل بودن

– تراکمی بودن

– تجربی بودن

– دورانی و متسلسل بودن

– خود تصحیح کننده

– تکراری و انتقال بودن می‌باشد

به خاطر رعایت ویژگی‌های فوق و بالاخص تکرار پذیر بودن تحقیق مبادرت به تشریح روش های اجرای تحقیق شده. زیرا خاصیت تکرار پذیری تحقیق سبب می‌شوند که خواسته گان با چگونگی حصول نتیجه تحقیق آشنا شده و پژوهشگران دیگر در صورت تمایل می‌توانند شرایط اولیه تحقیق را فراهم کرده و مبادرت به آزمایش مجدد نمایند. ‌به این منظور در این فصل شیوه های اجرایی تحقیق تحت عناوینی چون:

-نوع تحقیق و دلائل مربوطه به آن

– جامعه آماری

– نمونه آماری

– ابزار گرد آوری داده ها

– روش تجزیه و تحلیل داده ها مورد بحث قرار گرفته است.

۳-۲- نوع تحقیق و دلایل مربوطه به آن

۳-۲-۱- نوع تحقیق از نظر هدف: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است. زیرا محقق نه به دنبال ارائه نظریه ای (تئوری) است و نه کاربرد نظریه خاص در موقعیت جدیدی را مد نظر دارد. بلکه عمدتاًً به دنبال راه حل می‌گردد و در صدد ان است که چگونگی رفع مشکل معینی را کشورمشخص می‌سازد.

تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه ها، قانونمندی ها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می‌شوند را برای حل مسایل اجرایی و واقعی به کار می‌گیرد. (غالباً در تحقیقات کاربردی، اصول علمی تدوین شده در تحقیقات پایه، مبنای کاربردی شدن قرار می گیرند.). این تحقیقات بر روی یافتن راه حل مسائل فوری با ماهیت عملی متمرکز می شود و ‌بنابرین‏ این تحقیقات جنبه عملی داشته (نتایج این تحقیق عینی و مشخص است.) و معمولاً خود محققین در کاربرد نتایج دخیل می‌باشند. این نوع تحقیق برای به کار بردن شیوه جدید در جهت زندگی بهتر در جامعه به کار برده می شود.

۳-۲-۲- نوع تحقیق از نظر روش: از نظر روش این تحقیق جزء تحقیقات توصیفی[۳۸] است هدف محقق از انجام این نوع پژوهش توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع می‌باشد که موضوع اصلی در این تحقیق فعالیت تیمی می‌باشد. پژوهشگر در این تحقیق سعی می‌کند تا نتایج عینی از موقعیت را بیان کند تحقیق توصیفی،شامل جمع‌ آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می‌باشد (تمرکز اصلی در درجه اول به زمان حال است.) و این تحقیق آنچه را که هست توصیف و تفسیر می‌کند.در این نوع تحقیق، نقش محقق تعیین کننده مشاهدات و توصیفات است. اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند صرفا برای شناخت شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. اطلاعات توصیفی معمولاً به وسیله ی پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه جمع‌ آوری می شود.

۳-۲-۳- نوع تحقیق توصیفی : نوع تحقیق توصیفی مذکور ، پیمایشی می‌باشد. تحقیق توصیفی زمینه یابی (پیمایشی) به مطالعه ویژگی ها و صفات افراد جامعه می پردازد و وضعیت فعلی جامعه را در قالب چند صفت یا متغیر مانند سن، جنس، وزن و غیره مورد بررسی قرار می‌دهد. تحقیق زمینه یابی غالبا زمانی به کار برده می شود که محقق قصد جمع‌ آوری اطلاعات ، نظیر درصد افرادی که موافق یا مخالف یک عقیده مشخص هستند، را دارد. تفاوت اصلی این روش با روش تجربی این است که در روش تجربی تغییر خصوصیات افراد و متغیر ها با دخالت آزمایشگر صورت می‌گیرد.

۳-۳- جامعه آماری

جامعه آماری تحقیق حاضر عبارتند از شرکت های بورس تهران.

۳-۴- روش نمونه گیری و حجم نمونه

روش نمونه گیری به شیوه سرشماری است از این رو حجم نمونه با حجم جامعه برابر است که عبارت است از از ۷۴ شرکت بورس تهران.

۳-۵- روش های گردآوری داده ها

در بخش پیشینه تحقیق(کارهای انجام شده) از روش کتابخانه ای و در بخش گردآوری دادها از روش می‌دانی جهت بررسی دادهای مربوط به شرکت های بورس استفاده شده است. ، اﻃﻼﻋــﺎت ﻣــﻮرد ﻧﻴــﺎز از ﻃﺮﻳـﻖ ﺻــﻮرﺗﻬﺎی ﻣــﺎﻟﻲ ﺷــﺮﻛﺘﻬﺎوﻳﺎدداﺷﺘﻬﺎی ﭘﻴﻮﺳﺖ آﻧﻬﺎ، و ﻧﻴﺰ ﻟـﻮح ﻫـﺎی ﻓـﺸﺮده آرﺷـﻴﻮ ﺗـﺼﻮﻳﺮی – آﻣﺎری ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﺎﻳﺘﻬﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑـﻮرس اوراق ﺑﻬـﺎدار از ﺟﻤﻠـﻪ ﺳـﺎﻳﺖ ﭘـﮋوﻫﺶ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺳﻼﻣﻲ ﺑـﻮرس اوراق ﺑﻬـﺎدار ﺗﻬـﺮان وﺳـﺎﻳﺘﻬﺎی دیگر اﺳـﺘﺨﺮاج ﺷﺪه اﺳﺖ.

۳-۶- ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...