جان جانی (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان بررسی ارتباط بین سود و اجزای آن با بازده سهام در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به بررسی ارتباط بین سود و اجزای آن با بازده سهام با تأکید بر کیفیت سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می ­پردازد. به منظور بررسی این موضوع، نمونه ­ای متشکل از ۲۳۰ شرکت از شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده برای دوره زمانی ۷ ساله بین ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ انتخاب شده است. نتایج بر اساس روش ترکیبی حاکی از آن است که اجزای سود هر دو دارای محتوای اطلاعاتی هستند اما جزء نقدی سود نسبت به جزء تعهدی آن محتوای اطلاعاتی بیشتری است. هم­چنین نتایج این پژوهش نشان می­­­دهد که شرکت­های با کیفیت سود بالا بازده مثبت و شرکت­های با کیفیت سود پایین بازده منفی کسب ‌می‌کنند به طوری که شرکت­هایی که بیش­ترین کیفیت سود را دارند توانستند در دوره مورد بررسی، ۱۷% بیشتر از شرکت­هایی که کم­ترین کیفیت سود را دارند بازده کسب کنند.

دارابی و مرادلو (۱۳۹۰) در مقاله­ای اقدام به بررسی رابطه بین شفافیت اطلاعات و محتوای اطلاعاتی سود حسابداری در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نموده ­اند. این تحقیق رابطه بین شفافیت اطلاعات و محتوای اطلاعاتی سود حسابداری را بررسی نموده است. سود حسابداری، مهم­ترین منبع اطلاعاتی در تصمیم ­گیری استفاده­کنندگان از صورت­های مالی شرکت است و این سود در صورتی بر تصمیمات اثربخش بوده و دارای محتوای اطلاعاتی است که دارای کیفیت و شفافیت باشد. به عبارت دیگر شفافیت بیشتر منجر به افزایش محتوای اطلاعاتی سود حسابداری می­ شود. هدف این پ‍‍‍‍ژوهش بررسی ارتباط بین شفافیت اطلاعات و محتوای اطلاعاتی سود حسابداری در طی دوره زمانی ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۸ در ۱۰۷ شرکت نمونه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی و برای آزمون دو فرضیه تحقیق از روش رگرسیون استفاده شده است. یافته ­های تحقیق نشان دهنده عدم وجود رابطه مثبت بین شفافیت اطلاعات با محتوای اطلاعاتی سود حسابداری بوده است.

خواجوی و همکاران (۱۳۹۱) به بررسی تطبیقی کیفیت گزارشگری مالی شرکت­های درمانده و غیر درمانده مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. پژوهش مذکور در ۷۰ شرکت درمانده و ۷۰ شرکت غیر درمانده فعال در بورس طبق مدل پیش ­بینی ورشکستگی آلتمن و اسپیراک (۱۹۸۳) طی سال­های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از دست­کاری سود در شرکت­های درمانده و غیر درمانده مالی ‌می‌باشد. همچنین نتایج تحقیق نشان می­دهد که کیفیت گزارشگری مالی در شرکت­های غیر درمانده مالی در مقایسه با شرکت­های درمانده پایین­تر و از پایداری کمتری برخوردار ‌می‌باشد.

مهرانی و همکاران (۱۳۹۱) رابطه بین هزینه حقوق صاحبان سهام با کیفیت سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (بر اساس رویکرد مقایسه­ ای شرکت­های با کیفیت سود بالا و کیفیت سود پایین) را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ­اند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت سود بر هزینه حقوق صاحبان سهام ‌بر اساس رویکرد مقایسه­ ای کیفیت سود بالا و کیفیت سود پائین در شرکت­های بازار بورس اوراق بهادار تهران ‌می‌باشد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق از اطلاعات ۵۰ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی یک دوره ۸ ساله(۱۳۸۸-۱۳۸۱)استفاده شده است. به منظور بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تحلیل رگرسیون ترکیبی استفاده شده و تاثیر کیفیت سود بر هزینه حقوق صاحبان سهام با متغیر مجازی آزمون شده است. ‌بر اساس نتایج به دست آمده ‌می‌توان بیان نمود که با افزایش کیفیت سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران، هزینه حقوق صاحبان سهام کاهش می­یابد. این نتیجه حاکی از این است که کیفیت سود در کاهش و یا افزایش هزینه حقوق صاحبان سهام شرکت­ها یک عامل مؤثر و معنادار ‌می‌باشد.

مرادزاده فرد و بنائی (۱۳۹۱) این تحقیق به بررسی ارتباط میان شفافیت سود، هزینه سرمایه، نقد شوندگی سهام و ارزش شرکت می ­پردازد. سود حسابداری و اجزای مربوط به آن از جمله اطلاعاتی است که در تصمیم ­گیری استفاده­کنندگان مؤثر است. در صورتی که سود حسابداری گزارش شده فاقد کیفیت و شفافیت باشد، عدم اطمینان ایجاد می­گردد، عدم اطمینان مذبور منجر به ایجاد ریسک و در نهایت تقاضای یک نرخ بازده بالاتر از جانب سهام‌داران می­ شود. افزایش نرخ بازده مورد انتظار سهام‌داران، هزینه سرمایه سهام عادی را افزایش داده و به تبع آن هزینه سرمایه شرکت افزایش می­یابد. با در نظر گرفتن این مهم که نقد شوندگی در صورت عدم حضور هزینه­ های معاملاتی تحقق می­­­یابد، افزایش هزینه سرمایه به عنوان یک هزینه معاملاتی ضمنی، باعث کاهش نقد شوندگی سهام در بورس می­ شود. در نهایت با توجه به اینکه آن­چه که از دیدگاه بازار سرمایه و سهام‌داران ارزش شرکت را تشکیل می­دهد رشد پایدار و متمادی ارزش آفرینی است و نه سودآوری گذشته، فرایند توصیف شده منجر به کاهش ارزش شرکت می­گردد. نمونه مورد استفاده تحقیق شامل ۱۶۰ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، و دوره تحقیق نیز سال­های ۱۳۸۳ لغایت ۱۳۸۸ ‌می‌باشد. نتایج به دست آمده از تحقیق بیانگر این مهم می­باشند که با افزایش شفافیت سود، نقد شوندگی سهام افزایش می­یابد. همچنین افزایش شفافیت سود و نقد شوندگی سهام محرکی در جهت افزایش ارزش شرکت ‌می‌باشد؛ اما در خصوص ارتباط میان نقد شوندگی سهام و شفافیت سود با هزینه سرمایه، گرچه با افزایش نقدشوندگی سهام و شفافیت سود، هزینه سرمایه سهام عادی کاهش می­یابد ولی لازم به ذکر است که رابطه مذبور با ضریب همبستگی بسیار پایینی در نمونه انتخابی مشاهده گردیده است.

قائمی و علوی (۱۳۹۱) به بررسی رابطه بین شفافیت اطلاعات حسابداری و موجودی وجه نقد طی سال­های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. یافته ­های پژوهش نشان می­دهد بین شفافیت اطلاعات و میزان نگهداری وجه نقد رابطه منفی و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر شرکت­هایی که دارای شفافیت اطلاعاتی بالاتری هستند. وجه نقد کمتری پرداخت ‌می‌کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...