1. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر و تحصل فرایند محیط دشواری های بسیاری بر سرراه سازمان‌ها جهت رسیدن به هدف قرار دارد لذا سازمان ها جهت تداوم حیات بایستی پویا وافراد سازمانی افراد خلاق و نوآور باشند تا بتوانند سازمان را با این تحولات تطبیق وجوابگویی نیازهای جامعه باشند چرا که فلسفه وجودی سازمان برآورده نمودن نیازهای جامعه می‌باشد، در نتیجه خلاقیت ونوآوری برای بقا هر سازمانی لازم است و در طی زمان سازمان های غیر خلاق از صحنه محو می‌شوند .

۲- سازمان های موفق و کامیاب امروزه سازمان های دانش آفرین و یادگیرنده هستند که لازمه این امر ایجاد خلاقیت و نوآوری سازمانی است تا بتوانند از طریق آن متناسب با تحولات محیط جوابگوی نیازهای جامعه بود. (الهی، ۱۳۷۸)

لذا با توجه به اهمیت سلامت سازمانی ‌و تاثیری که در فراهم آوردن زمینه خلاقیت و نوآوری مدیر با توجه به رویکرد فزاینده خلاقیت دارد واینکه در نهایت به پیشرفت مدرسه کمک می‌کند ضرورت دارد که سازمان های آموزشی از سلامت سازمانی که منتهی به خلاقیت می شود برخوردارشوند .

۱-۳- اهداف تحقیق

۱-۳-۱ – هدف کلی: بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با خلاقیت و نوآوری مدیران و معلمان مدارس متوسطه دخترانه ناحیه ۲ شهر کرمان در سال تحصیلی ۹۱-۹۰

۱-۳-۲- اهداف جزیی:

۱- بررسی رابطه بین سلامت سازمانی دربعد ساختدهی با خلاقیت ونو آوری در جامعه آماری

۲- بررسی رابطه بین سلامت سازمانی دربعد ملاحظه گری با خلاقیت ونوآوری درجامعه آماری

۳- بررسی رابطه بین سلامت سازمانی در بعد پشتیبانی منابع با خلاقیت ونوآوری در جامعه آماری

۴- بررسی رابطه بین سلامت سازمانی در بعد تأکید علمی با خلاقیت ونوآوری در جامعه آماری

۵ – بررسی رابطه بین سلامت سازمانی دربعد روحیه با خلاقیت و نوآوری در جامعه آماری

۶- بررسی رابطه بین سلامت سازمانی در بعد یگانگی نهادی با خلاقیت ونوآوری در جامعه آماری

۷- بررسی رابطه بین سلامت سازمانی در بعد نفوذ مدیر با خلاقیت ونوآوری در جامعه آماری

۱-۴-سوالات تحقیق

۱-۴-۱-سوال کلی: ۱-آیا بین سلامت سازمانی با خلاقیت نوآوری در جامعه آماری رابطه ای وجود دارد؟

۱-۴-۲-سوالات جزیی:

۱-آیا بین سلامت سازمانی در بعد ساختدهی با خلاقیت در جامعه آماری رابطه ای وجود دارد ؟

  1. آیا بین سلامت سازمانی در بعد ملاحظه گری با خلاقیت درجامعه آماری رابطه ای وجود دارد؟

۳-آیا بین سلامت سازمانی در بعد پشتیبانی منابع با خلاقیت در جامعه آماری رابطه ای وجود دارد؟

۴-آیا بین سلامت سازمانی در بعد تأکید علمی با خلاقیت درجامعه آماری رابطه ای وجود دارد؟

۵-آیا بین سلامت سازمانی در بعد روحیه با خلاقیت در جامعه آماری رابطه ای وجوددارد؟

۶-آیا بین سلامت سازمانی دربعد یگانگی نهادی با خلاقیت در جامعه آماری رابطه ای وجود دارد؟

۷-آیا بین سلامت سازمانی در بعد نفوذ مدیر با خلاقیت در جامعه آماری رابطه ای وجود دارد؟

۱-۵-تعاریف نظری وعملیاتی پژوهش

۱-۵-۱-تعاریف نظری

سلامت سازمانی :سلامت سازمانی توانایی سازمان برای بقا ونیز دشتن رشد وتوسعه در برخورد با عوامل گوناگون محیطی به منظور کسب هدف های اصلی خودمی باشد و متشکل از هفت بعد می‌باشد :نفوذ مدیر در مافوق ، ساختدهی، مراعات ،حمایت منابع، تأکید علمی، روحیه و یگانگی نهادی. ( هوی وفوریست، ۱۹۸۶ )

تاکیدعلمی[۳]: به تأکید سازمان برای ارتقا سطح تخصص ومهارت های فنی کارکنان اشاره دارد. بدین معنا که در سازمان اهداف علمی سطح بالا و قابل حصول برای کارکنان در نظر گرفته شده و کارکنان نیز سخت در تلاش هستند که از نظر فنی وتخصصی یادگیری های فکری پیشرفت خوبی داشته باشد.(هوی و میسکل ،۱۹۸۹)

روحیه[۴]: روحیه به احساس اطمینان ، اعتماد همدردی ودوستی که در بین کارکنان وجوددارد اشاره می کند کارکنان احساس خوبی نسبت به یکدیگر داشته و در عین حال احساس می‌کنند که وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند . ( همان)

حمایت منابع[۵] : به سازمانی اشاره دارد که دارای مواد وسایل لازم وتجهیزات کافی وحتی اضافی بوده و این مواد وسایل به راحتی قابل حصول می‌باشد (همان )

ساختدهی[۶]:به رفتاری از مدیر اشاره دارد که کارگر او هدف گراست، مدیرانتظارات خود را برای کارکنان روشن کرده و استاندارد های دقیق عملکرد را حفظ می‌کند.(همان)

ملاحظه گری[۷]:رفتاری است که مدیر را دوست، جامی ‌و همکار کارکنان نشان می‌دهد چنین مدیری به نتایج کارکنان توجه دارد و پذیرای پیشنهادات آن ها می‌باشد.(همان)

نفوذ مدیر:[۸] به توانایی مدیر در تحت تاثیر قراردادن عملی فرا دستان خود اشاره دارد مدیر با نفوذ، ترغیب کننده بوده واز طریق تحت تاثیر قراردادن فکر وعمل رئیس ناحیه آموزشی، می‌تواند به طور اثر بخشی با وی کار کند .( همان )

یگانگی نهادی[۹]: عبارت است از توانایی سازمان برای تطابق با محیط و سازش با روش هایی است که سلامت برنامه آموزشی را حفظ کند و در برابر تقاضای غیرمعقول مراجعین و محیط در امان باشد .

خلاقیت[۱۰]: رضائیان ( ۱۳۷۳) معتقد است که خلاقیت عبارت است از به کارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدیدی.

تیلور معتقد است که خلاقیت شکل دادن تجربه ها در سازمان بندی های تازه است .(حسینی ، ۱۳۷۸)

نوآوری : تغییرات عمومی را نوآوری گویند.

۱-۵-۲-تعاریف عملیاتی

سلامت سازمانی:به لحاظ عملی برای سنجش سلامت سازمانی از مدل توسعه یافته سیستم های اجتماعی پارسونز و مدل مایلز وهمچنین از ابزار اندازه گیری سلامت سازمانی فهرست اصلاح شده توسط هوی و فیلدمن ۱۹۹۶ استفاده شده است. حدمتوسط سلامت در این پرسشنامه (۲٫۵) می‌باشد که بالاتر از این حد سلامت سازمانی را نشان می‌دهد.

تأکید علمی: به لحاظ عملی این بعد به وسیله ۹ سؤال ابزار اندازه گیری سلامت سازمانی مورد سنجش قرار گرفت. حدمتوسط در این پرسشنامه ۲٫۵ می‌باشد که نمره بالاتر از این حد سلامت سازمانی در این بعد را نشان می‌دهد.

روحیه: به حاظ عملی این بعد به وسیله ۱۰ سؤال ابزار اندازه گیری سلامت سازمانی مورد سنجش قرار گرفت . حد متوسط در این پرسشنامه ۲٫۵ می‌باشد که نمره بالاتر از این حد سلامت سازمانی در این بعد را نشان می‌دهد.

حمایت منابع:به لحاظ عملی این بعد به وسیله ۵ سؤال ابزار اندازه گیری سلامت سازمانی مورد سنجش قرار گرفت .حد متوسط در این پرسشنامه ۲٫۵ ‌می‌باشد که بالاتر از این حد سلامت سازمانی را در این بعد را نشان می‌دهد.

ساختدهی:به لحاظ عملی این بعد به وسیله ۵ سؤال ابزار اندازه گیری سلامت سازمانی مورد سنجش قرار گرفت. حد متوسط در این پرسشنامه ۲٫۵ می‌باشد که نمره بالاتر از این حد سلامت سازمانی در این بعدرا نشان می‌دهد.

ملاحظه گری: به لحاظ عملی این بعد به وسیله ۶ سؤال ابزار اندازه گیری سلامت سازمانی مورد سنجش قرار گرفت. حد متوسط در این پرسشنامه ۲٫۵ می‌باشد که نمره بالاتر از این حد سلامت سازمانی در این بعدرا نشان می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...