جدی بودن بیش از حد استاد: موقعیت آموزشی منظم همراه با محبت و احترام متقابل، نسبت به محیط های خشک و تهی از عواطف تأثیر بیشتری در یادگیری خواهد داشت.

– پاسخگوی شماره «۸»: «استادمون متأسفانه کمی سختگیر بودن و اصلاً گذشت نداشتن. وقتی کسی مریض می شد یا یه کمی دیر میومد برخورد بدی داشتن. ‌بنابرین‏ انگیزه آدم رو ازش می گرفت و می گفتیم کلاس نریم بهتر از اینه».

– پاسخگوی شماره «۱۱»: «استادمون شخصیت یکنواختی داشتن که هیچ وقت خنده بر لبانش نبود و در هیچ صورتی نمی خندید و هیچ ارتباط غیرکلامی با دانشجویان نداشتن».

۴-۳-۳) مضمون های فرعی مشکلات آموزش تربیت بدنی:

کمبود امکانات، کمبود زمان، برنامه ریزی نامناسب، ضعف در مدیریت کلاسداری.

کمبود امکانات :

امکانات محیط آموزشی، اعم از نیروی انسانی و تجهیزات، وضع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خانواده، نگرش والدین و مربیان نسبت به تحصیل و آموزشگاه و هزاران عامل محیطی دیگر می‌تواند در کیفیت و کمیت یادگیری شاگردان مؤثر باشد.

– پاسخگوی شماره «۵»: « فضای کلاسمون کوچک بود، آدم نمی توانست تمام انرژی اش را خالی کند. در نتیجه کمبود امکانات هم راحت نمی تونستیم ورزش کنیم و می ترسیدیم که به هم برخورد کنیم».

– پاسخگوی شماره «۱۵»: «به علت ناکافی بودن زمین ها و وسایل ورزشی، بعضی وقت ها ما می رفتیم پیست والیبال بازی کنیم، دانشجویان تربیت بدنی میومدن مارو بیرون می انداختن. ما هم مجبور می شدیم بریم آمادگی جسمانی کار کنیم».

کمبود زمان:

وقتی که در کلاس‌های تربیت بدنی با محدودیت زمان روبرو باشیم، ممکن است آموزش برخی حرکات و موضوعات به علت کمبود وقت نادیده گرفته شود و یادگیری های لازم صورت نگیرد.

– پاسخگوی شماره «۴»: « به نظر من یکی از مواردی که قابل ذکر هست، اینه که مدت زمان کلاس

های تربیت بدنی کم است. چون برای چنین درسی که واسه آدم تأثیرات خوبی دارد باید مدت زمانش

بیشتر از این ها باشه».

– پاسخگوی شماره «۷»: « تعداد ساعاتی که به ورزش اختصاص می‌دهند باید بیشتر باشه که متأسفانه زیاد نبود و زمان ورزش کردن خیلی کم بود و زمان زود به پایان می رسید».

برنامه ریزی نامناسب:

– پاسخگوی شماره «۱»: رفتار استاد در کلاس طوری بود که زیاد به نظم و انضباط اهمیت نمی داد. هرکس هروقت می خواست در کلاس حضور پیدا می کرد و هروقت هم می خواست کلاس رو ترک می کرد. وقتی در کلاس سر و صدا می شد استاد برای ساکت کردن کلاس زیاد تلاش نمی کرد».

– پاسخگوی شماره «۸»: وقتی استاد از دانشجو ها برای نرمش دادن انتخاب می کرد دانشجو حرکات

را به طور مرتب و اصولی یاد نمی داد و ما هم به صورت پراکنده نرمش هارو انجام می دادیم و نظم

کلاس بهم می‌خورد».

ضعف در مدیریت کلاس داری:

یکی از عواملی که امروزه معلمان، مدیران و سیاست گذاران آ.پ به عنوان موضوعی مهم و اساسی

بدان توجه دارند، عامل مدیریت کلاس است که از دیرباز به عنوان پیچیده ترین موضوع در بهبود

کیفیت آموزش شناخته شده است.

– پاسخگوی شماره «۱۴»: «استادمون به کلاس زیاد اهمیت نمی داد. کلاً می‌رفت با همکارانش صحبت می کرد و دانشجویان را به حال خودشان رها می کرد. در واقع رو دانشجویان نظارت نداشت».

– پاسخگوی شماره «۱۵»: «استادمون کنترل آن چنانی بر کلاس نداشت. بچه ها بی نظم بودند. وقتی

که استاد رو به تخته بود از کلاس خارج می شدند یا باهم در حال بازی کردن با گوشی بودند یا اینکه

مطلب دیگری را می خواندن. استاد نتونسته بود خوب مدیریت کند».

۴-۴-۴) مضمون های فرعی مهارت های اجتماعی:

تقویت ارتباط اجتماعی، رعایت نظم و انضباط، تمایل به کار گروهی، افزایش دانش عمومی، احترام گذاشتن به دیگران، رعایت حقوق دیگران، کمک به دیگران، همدلی و افزایش اعتماد به نفس.

تقویت ارتباط اجتماعی:

انسان به طور طبیعی یا برحسب ضرورت، اجتماعی است و برای رفع نیازهای خود، به ارتباط اجتماعی نیازمند است. کلاس‌های تربیت بدنی یکی از محیطهایی است که باعث تقویت این ارتباط اجتماعی می شود.

– پاسخگوی شماره «۸»: « یکی از خاصیت های کلاس عمومی این است که با آدم های جدید و دنیای آن ها آشنا می‌شویم و باعث تقویت ارتباط اجتماعی خودمون هم می شود».

– پاسخگوی شماره «۲»: « چون تو این کلاس ها افراد از رشته‌های متفاوت میان، روابط اجتماعی

آدم تقویت می شود. مثلاً اینکه برخی دوست یابی را اصلاً بلد نیستند و نمی تونند با یک فرد غریبه

رابطه برقرار کنند. این جلسه ها کمک کننده هست. یکی دو جلسه که پیش میره افراد از لحاظ روابط

تقویت می‌شوند».

رعایت نظم و انضباط:

نظم دادن و منضبط ساختن دانش آموزان یکی از وظایف اساسی تعلیم و تربیت است و تربیت بدنی به عنوان جزئی لاینفک از آن وسیله ای بسیار مؤثر و عالی جهت هماهنگی در امور، نظم پذیری، رعایت قوانین و مقررات و منضبط ساختن دانش آموزان می‌باشد.

– پاسخگوی شماره «۵»: « استادمون همیشه برخورد خوبی داشتن. به همین خاطر دانشجویان همیشه نظم را رعایت می‌کردند و وقتی کسی می خواست از گروه خارج بشه قبلش به استاد اطلاع می‌داد».

– پاسخگوی شماره «۹»: « در تربیت بدنی دانشجویان زیاد خسته می‌شوند و دلشون می‌خواهد که برن یه گوشه ای استراحت کنند اما استاد اجازه نمی داد و فقط خودش یه تایمی رو برای استراحت اختصاص می‌داد. چون از همون اول استادمون خوب مدیریت داشتند، دانشجویان هم بالطبع آن خودشون رو جمع می کردن و همیشه در کلاسمون نظم و انضباط رعایت می شد».

تمایل به کار گروهی:

ورزش کودکان را با اهمیت کار گروهی آشنا می‌کند و به آن ها می آموزد که چگونه اعمال آن ها بر دیگران اثر می‌گذارد.

– پاسخگوی شماره «۳»: « در کلاس چون گروهی کار می‌کردیم این خود در یادگیری کار گروهی مؤثر بود. چون کار گروهی دوستانه انجام می گرفت و شیرینی و لذت خاص خودش را داشت، لذت کار گروهی را به جیم زدن های از کلاس ترجیح می دادیم ».

– پاسخگوی شماره «۱۳»: « وقتی تو کلاس تربیت بدنی با استاد و همکلاسی هامون به صورت دسته

جمعی ورزش می‌کردیم هم از آن لذت می بردیم و هم تأثیرش را واقعاً احساس می‌کردیم. کار گروهی به آدم حس خوبی می‌دهد ».

افزایش دانش عمومی:

– پاسخگوی شماره «۲»: « چون در کلاس های عمومی دانشجویان از رشته‌های مختلف حضور دارند، موقع حرف زدن با یکدیگر، از رشته‌های همدیگر نیز اطلاعاتی کسب می‌کنیم ».

– پاسخگوی شماره «۵»: « چون درس تربیت بدنی یک درس عمومی بود که دانشجویان از رشته‌های متفاوت در آن حضور داشتن، در عین یادگیری مطالب درس تربیت بدنی، با رشته ها و دروس آن ها هم آشنا می شدیم ».

احترا م گذاشتن به دیگران:

احترام به دیگران، ارزش قائل شدن برای تفاوت های فردی و بازی منصفانه، پیامدهای تربیت بدنی مطلوب هستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...