k= نرخ هزینه حقوق صاحبان سهام می باشد.
۳-۷-۱-۱)نحوه محاسبه هزینه بدهی
برای محاسبه کل هزینه بدهی، هزینه مالی تسهیلات مالی کوتاه مدت و بلند مدت و ذخیره بازخرید سنوات کارکنان هر یک از شرکت ها از صورت های مالی شرکت های نمونه استخراج گردیده و سپس از رابطه زیر نرخ هزینه بدهی محاسبه گردیده است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

که در آن :
I= هزینه مالی در آخر سال
Y=تسهیلات کوتاه مدت
Z= تسهیلات بلند مدت و ذخیره بازخرید خدمت کارکنان می باشد.
نکته قابل توجه آن است که هر چند بازخرید خدمت نیاز به پرداخت هزینه ندارد ولی به مانند سود انباشته نزد سرمایه گذاران بازده مورد انتظار ایجاد می کند. لذا در محاسبه هزینه کل بدهی، بازخرید خدمت کارکنان مد نظر قرار گرفته شده است . تاثیر آن در هنگام تعیین ضریب وزنی اجزای هزینه سرمایه لحاظ خواهد شد. به دلیل تاثیر مالیاتی باید هزینه بدهی بعد از مالیات محاسبه گردد. (کریم زاده،۱۳۸۶)
۳-۷-۱-۲)نرخ هزینه حقوق صاحبان سهام
نرخ هزینه حقوق صاحبان سهام هر شرکت از طریق مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای محاسبه و تعیین شده است. طبق این مدل، هزینه سرمایه شرکت از رابطه زیر محاسبه شده است: (طالبپور،۱۳۸۷)

که در آن:
E(ri)= بازده مورد انتظار سهام
rf= نرخ بازده بدون ریسک
β= ضریب ریسک سیستماتیک
E(rm)= بازده بازار می باشد.
هر یک از عوامل رابطه فوق به شرح زیر محاسبه شده است:
نرخ بازده بدون ریسک: نرخ سود اوراق مشارکتی دولتی در نظر گرفته شده است. این نرخ برای سال های مختلف به شرح جدول زیر است:

سال ۷۹ ۸۳-۸۱ ۸۴ ۸۶ و ۸۵
نرخ سود اوراق مشارکت ۱۹% ۱۷% ۱۶% ۱۵%

ماخذ:بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گزا ش گزارش اقتصادی و تراز سالانه
۲- بتا(β)، ضریب ریسک سیستماتیک: این ضریب بیانگر میزان حساسیت بازده شرکت نسبت به بازده بازار می باشد و از رابطه زیر بدست می آید:

برای محاسبه بتا از اطلاعات سه ماهه بازار بورس اوراق بهـادار تهران استفـاده گردیده است. بدین منظور
اطلاعات قیمت سهام، سود نقدی هر سهم، سهام جایزه و حق تقدم اختیار خرید سهام شرکت های مورد مطالعه برای محاسبه نرخ بازده سهام و شاخص کل بازار سهام برای محاسبه نرخ بازده بازار سهام در پایان هر سه ماه برای سال های ۸۰ الی ۸۷ از نرم افزار ره آورد نوین استخراج و پس از محاسبه نرخ بازده سهام و نرخ بازده بازار با بهره گرفتن از رابطه فوق ضریب بتای هر سال شرکت محاسبه شده است. ضرایب بتای محاسبه شده در پیوست ارائه شده است.
نرخ بازده سهام (ri ) شرکت ها با بهره گرفتن از رابطه زیر محاسبه شده است: (رضایی،۱۳۸۰)

که در آن:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...