۵-۵- محدودیت های تحقیق ۹۶

منابع ۹۸

پیوست الف : پرسشنامه‌ها ……………………………………………………………………………………………………۱۰۵

فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول ۱-۱: متغییر های تحقیق ۷

جدول (۳-۱): پراکندگی معلمان ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک ۵۶

جدول(۳-۲): طیف لیکرت ۵۸

جدول(۳-۳): آلفای کرونباخ متغیر های تحقیق ۵۹

جدول (۴-۱): توزیع فراوانی اعضای جامعه آماری برحسب جنسیت ۶۴

جدول (۴-۲): توزیع فراوانی اعضای جامعه آماری برحسب تحصیلات ۶۵

جدول (۴-۳): توزیع فراوانی اعضای جامعه آماری برحسب سابقه کار ۶۶

جدول (۴-۴): توزیع توصیفی متغیرهای تحقیق ۶۷

جدول (۴-۵): نتایج آزمون پیرسون ۶۸

جدول (۴-۶) : نتایج آزمون ANOVA 69

جدول(۴-۷): نتایج آزمون دوربین – واتسون ۷۰

جدول(۴-۸): نتایج آزمون هم­خطی ۷۱

جدول(۴-۹): نتایج آزمون رگرسیون ۷۳

جدول(۴-۱۰): نتایج آزمون رگرسیون ۷۴

جدول(۴-۱۱): نتایج آزمون رگرسیون ۷۵

جدول(۴-۱۲): نتایج آزمون رگرسیون ۷۶

جدول(۴-۱۳): نتایج آزمون رگرسیون ۷۷

جدول(۴-۱۴): نتایج بررسی فرضیه اصلی ۷۸

جدول (۴-۱۵): آزمون میانگین برای متغیرها ۸۱

جدول (۴-۱۶): آزمون تی دو جامعه مستقل ۸۲

جدول (۴-۱۷) نتایج آزمونANOVA 84

جدول (۵-۱) : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی ۸۸

جدول ( ۵-۲) : نتایج آزمون پیرسون ۸۹

جدول (۵-۳) : نتایج آزمون ANOVA 90

جدول (۵-۴) : نتایج اجمالی آزمون رگرسیون ۹۱

فهرست نمودار ها

عنوان صفحه

نمودار (۴-۱): نمودار فراوانی اعضای جامعه آماری برحسب جنسیت ۶۴

نمودار (۴-۲): نمودار فراوانی اعضای جامعه آماری برحسب تحصیلات ۶۵

نمودار (۴-۳): نمودار فراوانی اعضای جامعه آماری برحسب سابقه کار ۶۶

نمودار (۴-۴): کمینه، بیشینه و میانگین متغیرهای تحقیق ۶۷

نمودار (۴-۵): وضعیت میانگین دو گروه زن و مرد در متغیرهای تحقیق ۸۳

فهرست شکل ها

عنوان صفحه

شکل(۱-۱) : مدل مفهومی پژوهش ۱۲

شکل(۲-۲): مراحل پدیده انطباق عمومی ۱۸

شکل(۲-۳): مدل تعاملی فرد با محیط ۲۱

شکل(۲-۴): استرسهای معلمان آمریکا و انگلیس ۲۳

شکل(۲-۵ ): عوامل استرس­زای شغلی ۲۴

شکل(۲-۶): عوامل استرس­زای شغلی ۲۵

شکل(۲-۷): استرسهای­ناشی­ازتکنولوژی ۲۸

شکل(۲-۸) : عوامل ایجاد استرس شغلی درون سازمان ۳۲

چکیده:

تحقیق حاضر با تاثیر استرس شغلی بر کیفیت تدریس معلمان ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک انجام شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استرس شغلی که ۲۷ سئوال را تشکیل می‌دهد استفاده شده که در پژوهش باغبانی(۱۳۸۷)آمده است. همچنین از پرسشنامه کیفیت تدریس سراج (۲۰۰۳) شامل ۲۰ سوال استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و دیگر کارشناسان و پایایی از طریق الفای کرونباخ تأیید شد. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از شاخه همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. درپژوهش حاضر ، روش نمونه گیری روش تصادفی ساده است که ازمیان معلمان ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک انتخاب شده و در نهایت ۲۰۰ پرسشنامه جمع‌ آوری شد. نتایج نشان می‌دهد میان تمامی متغیرهای مستقل با متغیر وابسته همبستگی وجود دارد. آزمون رگرسیون نشان داد که تنها شاخص­ های «فقدان ارتباط ‌و همکاری صمیمانه بین مدیر و معلمان» و « ارزشیابی نامناسب عملکرد معلمان » از میان شاخص­ های استرس شغلی بر کیفیت تدریس تاثیر دارد . ‌بنابرین‏ ‌می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که استرس شغلی بر کیفیت تدریس معلمان ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک تاثیر ندارد. نتایج نشان داد که در هیچ کدام از متغیرها میان گروه زنان و مردان اختلافی وجود نداشته یعنی عامل جنسیت عاملی تاثیرگذار نیست. همچنین نتایج نشان داد که در هیچ کدام از متغیرها غیر از کیفیت تدریس میان سابقه کار های مختلف اختلافی وجود نداشته است.

واژگان کلیدی :

استرس شغلی، عدم علاقه دانش آموزان به یادگیری، فقدان ارتباط ‌و همکاری صمیمانه بین مدیر معلمان، احساس عدم امنیت شغلی معلمان، ارزشیابی نامناسب عملکرد، کیفیت تدریس

فصل اول

کلیات پژوهش

    1. مقدمه

کارکنانی که دچار فشار روانی ‌شده‌اند اغلب دارای نرخ بالاتر تأخیر، غیبت وترک خدمت هستند، کارایی آن ها هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی کاهش یافته و تعداد حوادث ‌و شکایات افزایش می­یابد. بدیهی است که اینگونه کارکنان دارای روحیه­ای پایین، انگیزش کم و رضایت شغلی بسیار پایین هستند (گیوینگ، ۲۰۰۷، ۶۲۴). شاید بزرگترین هزینه­ای که بر اثر استرس شغلی به وجود می ­آید و محاسبه آن نیز از همه دشوارتر است، خسارت­هایی است که در نتیجه اشتباهات کارکنانی رخ می­دهد که به کارهای حساسی اشتغال دارند(فروزش،۱۳۸۵، ۲۴).

استرس می‌تواند تاثیرات مثبت یا منفی ایجاد کند، به عنوان تاثیر مثبت، استرس می ­تواند ما را ملزم به انجام کاری سازد و یا موجب آگاهی­ های جدید و برانگیختگی برای ایجاد چشم اندازهای نوین گردد. تحقیقات نشان می­دهد که سطوح پایین تا متوسط استرس به عنوان یک عامل نیروبخش، عملکرد را بهبود می­بخشد. در این سطوح استرس می ­تواند تلاش را افزایش دهد، خلاقیت را تحریک و پشتکار را تشویق کند(شرمرهون و همکاران،۱۳۸۰، ۴۱۱).

از طرف دیگراسترس شدید می‌تواند عواقب شومی در تدریس به بار آورد. استرس شدید، روحیه معلم را ضعیف می‌کند و توانایی او را در انتقال اشتیاق که به تدریس دارد، کاهش می‌دهد. استرس معلم می‌تواند به دو طریق اساسی از کیفیت تدریس او بکاهد. اول این که اگر شما مدتی طولانی حرفه تدریس را استرس‌زا بیابید، ممکن است رضایت شما از اشتغال در این حرفه کاهش یابد و این مسئله موجب دلسردی شما شود .دوم این که استرس شدید ممکن است از کیفیت تعامل شما با دانش‌آموزان در کلاس بکاهد. (صابر محمدی ،روزنامه جام جم، اردیبهشت ۱۳۸۷).

در فصل یک به بیان مسئله ، اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف ( هدف اصلی و اهداف فرعی ) ، فرضیه های تحقیق ( فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی ) ، متغییر های تحقیق ، قلمرو تحقیق ( قلمرو مکانی و زمانی ) و همچنین به تعاریف واژگان کلیدی و مدل مفهومی تحقیق می پردازد .

۱-۲- بیان مسأله

استرس و فشار روانی، امروزه به یکی از عارضه­های اجتناب ناپذیر سازمان و اجتماع تبدیل شده است. کارکنان و شاغلین از ۲۴ ساعت شبانه روز حداقل ۸ ساعت را مشغول کار هستند، یعنی یک سوم زندگی شاغلین در محیط کار صرف می­ شود و در خارج از زمان اداری نیز به مشکلات کاری خود فکر می‌کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...