فایل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالب با موضوع مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی ... |
اظهارگری ضعیف
۲
۴-۱۵
احساس شرم
۲
۸-۲۱
روش نمره گذاری دراین مقیاس به این صورت است که ،گزینه کاملا درست نمره۶،تقریبا درست نمره۵، کمی درست نمره۴، کمی غلط نمره۳، تقریبا غلط نمره۲،وکاملا غلط نمره۱ می گیرند.ولی در بعضی سوالات نمره دهی معکوس می باشد.بعد از جمع بندی نمرات مربوط به هر زیرمقیاس هرچه نمره فرد بیشتر باشد فرد به سمت هیجان های منفی می رودو هیجانی تر شناخته می شود.
ج- شواهد مربوط به اعتبار وپایایی: اعتبار وپایایی آن در گروه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است که به شرح زیر است.
لیهی(۱۳۹۰)در پژوهش خود، روایی مقیاس طرحواره های هیجانی را با بهره گرفتن از تحلیل همبستگی گویه ها با یکدیگر و همبستگی با سیاهه های چند محوری بالینی میلون، ویراست سوم، اضطراب بک وافسردگی بک وپرسشنامه فراشناختی کارترایت-هاتون وولز(۱۹۹۷) بر روی ۵۳ بیمار روانپزشکی مورد بررسی قرار داد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اکثریت ابعاد ۱۴ گانه این مقیاس همبستگی های معنی داری با اضطراب و افسردگی دارند. هم چنین نتایج حاصل از همبستگی بین ابعاد نیز حاکی از روایی قابل قبول این مقیاس بود. همچنین، لیهی پایایی این مقیاس با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ را۸۱/۰گزارش کرده است. به علاوه، نتایج دیگر پژوهشها در زمینه بررسی اعتبار مدل لیهی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه طرحواره های هیجانی لیهی نیز امیدبخش بوده است ).برای مرور بیشتر نگاه کنید به: لیهی، ناپولیتانو وترچ،۲۰۱۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
همچنین نتایج یک پژوهش دیگر با نمونه ای ۱۲۹۳ نفری از افراد بهنجار نیز نشان داد که هر کدام از عوامل غیرشناختی در مدل ولز(ولز،۲۰۰۲) به طور معناداری با هر یک از باورهای منفی درباره هیجان(خلاصه ای از ابعادLESS)،همبستگی دارد.که این موضوع خود شاهدی بر وجود روایی سازه برای این مقیاساست(لیهی و همکاران، ۲۰۱۱).
خانزاده،ادریسی،محمدخانی،سعیدیان(۱۳۹۲) به بررسی ساختار عاملی و مشخصات روانسنجی مقیاس طرحواره های هیجانی بر روی یک نمونه بهنجار از دانشجویان ایرانی پرداختند. به منظور بررسی روایی همگرای مقیاس طرحواره های هیجانی لیهی از ضرایب همبستگی این مقیاس با سیاهه های اضطراب وافسردگی بک و مقیاس مشکلات در نظم بخشی هیجانی استفاده گردید. برای بررسی روایی سازه این مقیاس نیز از روش های همبستگی های درونی و تحلیل عامل اکتشافی استفاده گردید. همچنین به منظور بررسی پایاییLESS روش های بازآزمایی پس از دو هفته بازآزمون و ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. همبستگی بالای این مقیاس با مؤید روایی همگرا و همبستگی درونی بالای گویه ها موید روایی سازه این مقیاس است.به علاوه نتایج حاصل از بررسی پایایی این مقیاس نیز نشان دهنده پایایی مطلوب این مقیاس است.
همچنین در تحقیق مرادی(۱۳۹۳) ضریب الفای کرانباخ۸۹/۰به دست آمده است.
درتحقیق حاضرپایایی این مقیاس بااستفاده ازضریب الفای کرونباخ ۸۴/۰ به دست امده است.
۳-۶.فرایند اجرای پژوهش
فرایند اجرای پژوهش به صورت موارد زیر انجام شده است:
۱-ابتدا مساله پژوهشی تحت عنوان مقایسه طرحواره های هیجانی وتحریف های شناختی در افراد مبتلا به میگرن با افراد غیر مبتلا در شهرستان خرم آباد را انتخاب نمودم.
۲-سپس باهمکاری استاد راهنما واستاد مشاور پروپوزال را نوشتم وپرسشنامه ها را نیز پیوست کردم.
۳-وبعد پروپوزال را به گروه روانشناسی ارائه کرده وتاییدیه آن را از گروه روانشناسی دریافت کردم.
۴-ودرمرحله بعد پروپوزال را به معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال کردم.
۵-وبعد تاییدیه پروپزال را از معاونت پژوهشی دانشگاه دریافت نمودم.
۶-وسپس نسبت به چاپ پرسشنامه ها اقدام کردم.
۷-وچون استادمشاورم در محل اجرای پرسشنامه به عنوان روانپزشک حضور داشت باهمکاری ایشان جهت اجرای پرسشنامه ها هماهنگی لازم را انجام دادم.
۸-سپس به اجرا جمع اوری وساماندهی پرسشنامه ها پرداختم.
۹-وبعد به جمع اوری وساماندهی داده ها درقالب امار توصیفی پرداختم. وسپس اطلاعات را به نرم افزارspss وارد کردم.
۱۰-ودر مرحله بعد به تفسیر وتحلیل واستنباط داده ها اقدام نمودم.
۱۱-وبعد به نقد وبحث درخصوص نتایج به دست آمده پرداختم.
۱۲-وبعد پیشنهادهای پژوهشی را نوشتم.
۱۳-ودرمرحله اخرپایان نامه را تایپ نموده وبه استاد راهنما واستاد مشاور ارائه دادم.
۳-۷.روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های زیر استفاده می شود:
الف)برای پردازش داده ها از نرم افزارspss استفاده می شود.
ب).از روش های امار توصیفی از میانگین،انحراف استاندارد،جداول ونمودارهای آماری استفاده می شود.
ج) از روش های امار استنباطی مانند تحلیل واریانس چند راهه(مانوا) برای تجزیه وتحلیل اماری واستنباط نتایج به جامعه استفاده می شود.
۳-۸.خلاصه فصل
در این پژوهش از روش پس رویدادی(علی-مقایسه ای)استفاده شده است.جامعه آماری۱۰۰نفر است که تعداد۵۰نفرمیگرنی به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده اندبرای جمع اوری اطلاعات از دو آزمون تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی استفاده شده است،که دارای اعتبار وروایی خارج از کشور وداخل کشور می باشند.برای پردازش داده ها از نرم افزار spss ویراست۱۹ استفاده شده وبرای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش های امار توصیفی ازمیانگین وانحراف استاندارد وجداول وروش های امار استنباطی مانند تحلیل واریانس چند راهه(مانوا) برای تجزیه وتحلیل اماری واستنباط نتایج به جامعه استفاده شده است.
فصل چهارم
ارائه نتایج کمی ،پردازش وتحلیل داده ها
۴-۱) مقدمه
لازم به توضیح است که ابتدا داده ها از پرسشنامه ها به تعداد۱۰۰ نفر استخراج شد.وسپس به نرم افزار SPSSهر دوتست وارد گردیدند وبعد از آن داده ها جهت تجزیه وتحلیل اماری به نرم افزارspss منتقل شدند که در ان نتایج تحقیق در دوبخش توصیفی وتحلیلی تنظیم شد. دوقسمت،نتایج حاصله به صورت توصیفی وتحلیلی (استنباطی ) در این فصل می آید.همچنین در این تحقیق همتا یابی های لازم انجام گرفته به طوری که گروه ها از نظر سن،جنس،تاهل وتحصیلات به صورت مساوی انتخاب شده اند تا نتایج قابل تعمیم باشند.
۴-۲) آزمون فرضیه اول پژوهش
«بین طرحواره های هیجانی افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم تفاوت وجود دارد.»
در تحلیل داده ها به دلیل این که از روش مانوا استفاده شده بود نیاز به رعایت پیش فرض های این روش بود که پژوهشگر با بررسی این پیش فرض ها رعایت شدن هر یک از آنها را بدین شرح اعلام می نماید.
۱-پیش فرض نرمالیتی با بررسی بر روی داده ها رعایت شده بود.زیرابا توجه به آزمون شاپیرو نرمالیتی آن چک شد ومورد تایید قرار گرفت.
۲-از روش نمونه گیری صحیح استفاده شده است.
۳-ماتریکس کواریانس مطابق جدول زیر نیزمعنی دار نبود.بنابراین این پیش فرض نیز رعایت شده بود.
جدول ۴-۱: ماتریس کواریانس برای فرضیه اول
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 02:59:00 ق.ظ ]
|