۲-۲-۵-۵- موضوعات و مسائل مربوط به بهداشت و ایمنی

بهداشت و ایمنی محیط کار، ایمنی (سلامت) مشتری، ایمنی (سلامت) محصول، میزان سوانح، جبران ضرر و زیان های احتمالی نمونه ای از موضوعات و مسائل مربوط به بهداشت و ایمنی است.

۲-۲-۵-۶- موضوعات و مسائل مربوط به رویه های فعالیت عادلانه (کسب و کار)

این مورد عمدتاًً شامل شکایات انجام شده برعلیه شرکت و شکایات انجام شده توسط شرکت برعلیه دیگران است.

۲-۲-۵-۷- سایر موضوعات

سایر موضوعات شامل اهداف شرکت، مشتریان و عرضه کنندگان کالا و خدمات است.

به طور کلی سازمان ها و شرکت ها در کشورهای اروپایی و استرالیا بیش تر اطلاعات مربوط به محیط زیست، انرژی، مشتریان، بازیافت و آلودگی هوا را افشا می‌کنند(دیگان و همکاران[۳۶]،۲۰۰۹)در حالی که شرکت ها در آسیا بیشتر بر افشای اطلاعات مربوط به کارکنان و منابع انسانی خود تأکید دارند (راتاناجونگول و همکاران[۳۷]،۲۰۰۶). هرچند که محتوای گزارش های اجتماعی عموماً در کشورهای گوناگون متفاوت است، ولی ماهیت این اطلاعات در سرتاسر جهان تقریباً مشابه است. آن ها دارای ماهیت مثبت، خنثی و توصیفی بوده به جای اینکه منفی و کمّی باشند. افشاهای مثبت شامل اطلاعات مربوط به رعایت استانداردها و دریافت جوایز است (دیگان و گوردون[۳۸]،۱۹۹۶) در حالی که افشاهای منفی شامل اطلاعاتی درباره ی جریمه ها و اخبار بد مانند تحریم ها، اعتصابات کارکنان و تعداد سوانح در محیط کار است(دیگان و همکاران،۲۰۰۲)سایر اطلاعات همانند آموزش کارکنان و هدایا یا بخشش ها به عنوان افشاهای خنثی در نظر گرفته می‌شوند.

در زمینه ی رویه ها و شیوه های افشا، تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که اکثر شرکت ها عمدتاًً تمایل به استفاده از اطلاعات توصیفی، روایی یا حکایتی (داستان سرایی) کیفی برای گزارش عملکرد اجتماعی خود دارند. این اطلاعات بخش عمده ای از گزارش ها را به جای اطلاعات کمّی، تصاویر، نمودارها و جدول تشکیل می‌دهند(شرر و کیواسیریکیوم[۳۹]،۲۰۰۴) در عمل، اطلاعات کمّی و پولی تا حدودی می‌تواند برای ارزیابی توجیه پذیری (عملی بودن) مورد استفاده قرار گیرد.

نمودارها و جداول می‌توانند برای تبدیل اعداد به تصاویر و ارائه ی مقایسه هایی که امکان درک راحت تر اطلاعات را برای مردم فراهم می آورد، مورد استفاده قرار گیرد(بورچ[۴۰]،۱۹۸۹) ‌بنابرین‏ افشای اطلاعات مربوط به فعالیت های اجتماعی شرکت ها هم به صورت توصیفی و هم به صورت کمّی با بهره گرفتن از نمودارها و جداول گزارش جامع تری را برای استفاده کنندگان فراهم می آورد.

۲-۲-۶-مزایا و اثرات گزارشگری اجتماعی

شرکت با مدیریت کارا و اثربخش مسئولیت های اجتماعی خود، می‌تواند مزایا و منافع متعددی کسب نماید. این مزایا می‌تواند شامل بهبود مزیت رقابتی و افزایش شهرت شرکت، مدیریت ریسک اثربخش تر، بهبود عملکرد و افزایش ارزش شرکت، کاهش هزینه ی سرمایه، کاهش هزینه های عملیاتی، محدود کردن دعاوی حقوقی و غیره باشد(لونارد و مس ادام[۴۱]،۲۰۰۳) در ادامه برخی از مزایا و اثرات افشای مسئولیت های اجتماعی تشریح شده است.

بهبود مزیت رقابتی و افزایش اعتبار و شهرت شرکت

توجه به مسئولیت اجتماعی و افشای اطلاعات مربوطه اثر مهمی بر تولید و توزیع محصولات و خدمات رقابتی دارد و نوعی بیمه و تضمین برای برند تجاری شرکت است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها ابزاری است که سازمان ها را قادر می‌سازد تا به تحلیل و بررسی محیط کلی تجاری بپردازند و راهبردهای سازمانی مناسبی تدوین کنند تا علاوه بر محافظت از شرکت و دارایی های آن، نوعی مزیت رقابتی نیز پدید آورند(وارتچر و چاندلر[۴۲]،۲۰۰۶). یکی از جنبه‌های مهم ایجاد تمایز میان شرکت ها و ایجادکننده ی بالقوه ی مزایای رقابتی میان شرکت ها، شهرت است (ماهون[۴۳]،۲۰۰۲) ‌بر اساس تحقیق ماهون(۲۰۰۲) محققان در زمینه‌های بازاریابی، روابط عمومی، و ارتباطات، نشان داده‌اند که شهرت شرکت یکی از عوامل اصلی در افزایش میزان فروش محصولات و خدمات شرکت است. کارکنان اداری و اجرایی و همچنین ذی­نفعان داخلی و خارجی، از شهرت شرکت برای ارزیابی و تبادل درک شان نسبت به شرکت و واحد تجاری استفاده می‌کنند. ‌بنابرین‏ شهرت خوب می‌تواند به نتایج بهتری برای شرکت بینجامد. ایفای مسئولیت های اجتماعی و گزارش آن در افزایش این شهرت کمک می‌کند و در نتیجه مزایای رقابتی برای شرکت ایجاد می‌کند. از جمله سایر محصولات و خدمات رقابتی ایجاد شده در اثر افشای مسئولیت های اجتماعی ممکن است محصولات باکیفیت و بادوام، تحویل محصولات در سریع ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه، تأکید بر شئونات انسانی، رضایت شغلی و وفاداری بلندمدت و دوطرفه میان سازمان و تمامی ذی­نفعان به خصوص کارکنانش باشد. در نتیجه مسئولیت های اجتماعی شرکت ها طیف وسیعی از فعالیت های سازمانی، شامل تولیدی و خدماتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در نهایت می‌تواند باعث بهبود مزیت رقابتی آن گردند.

مدیریت ریسک اثربخش تر

افشای مسئولیت اجتماعی به مدیریت ریسک اثربخش تر می‌ انجامد که به شرکت ها کمک می‌کند تا زیان های قابل اجتناب را کاهش داده، موضوعات جدید را شناسایی و از موقعیت های مناسب برای دستیابی به مزایای رقابتی استفاده کند(آرتور و لیتل[۴۴]،۲۰۰۴). نتایج تحقیق انجام شده توسط(آمرو سوکان و فلدام[۴۵]،۱۹۹۷) نشان داد که بهبود در عملکرد زیست محیطی شرکت ها، باعث کاهش ریسک سیستماتیک آن ها می‌شود. همچنین نتایج تحقیق انجام شده توسط(روسن بلوم و لونگرستس[۴۶]،۱۹۷۳)نشان می‌دهد که رابطه ای منفی میان افشای مسئولیت اجتماعی و ریسک سیستماتیک وجود دارد.

بهبود عملکرد و افزایش ارزش شرکت

(نارور[۴۷]،۱۹۷۱) استدلال می‌کند که هدف فرضی یک شرکت، این است که ارزش فعلی بازار خود را به حداکثر برساند، اما شرکت تنها از طریق اقدامات داوطلبانه در خصوص اثرات جانبی (به خصوص آلودگی) می‌تواند ارزش خود را حداکثر کند. بر این اساس اکثر شرکت ها از آن رو اقدام به فعالیت در جهت مسئولیت های اجتماعی می‌کنند که عقیده دارند این فعالیت ها سودهایی را برای شرکت به همراه داشته و یا خواهد داشت(اون و اسچرر[۴۸]،۱۹۹۳) (باقرپور ولاشانی و عرب صالحی، ۲۰۰۸). تحقیقات قبلی نیز رابطه ی مثبتی میان ایفای مسئولیت های اجتماعی و عملکرد مالی شرکت نشان داده‌اند(مسگیور و همکاران[۴۹]،۱۹۹۸).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...