مقاله های علمی- دانشگاهی – دانشکده علوم اجتماعی، افتصاد و مدیریت دانشگاه الزهرا (س) – 10 |
کتابخانههای دانشگاهی شامل یک کتابخانه یا تعدادی کتابخانه است که به وسیله یک دانشگاه برای استفاده دانشجویان و استادان همان دانشگاه تأسیس میشود و مدیریت و نگهداری آن نیز با دانشگاه است و جزء کتابخانههای دانشگاهی محسوب میشوند. (سلطانی، ۱۳۷۹).
در دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی هدف از تأسیس کتابخانههای دانشگاهی نیل به هدفهای دانشگاه یعنی حفظ، اشاعه و ارتقای دانش عنوان شده است و از این رو، هدفهای آن هماهنگ با هدفهای دانشگاه شکل میگیرد و معنی پیدا میکند. فراهم ساختن امکان پیشرفت تحصیلی دانشجویان، خدمت به استادان در امر انتقال دانش و اعتلای برنامه های پژوهشی گسترده دانشگاه و برگزاری دوره های عالی تحقیقاتی و تخصصی، منوط به تدارک منابع غنی و ارائه ی خدمات شایسته توسط کتابخانههای دانشگاهی است. (مطلبی، ۱۳۹۰).
۲-۲-۱۴٫ نقش کتابداران و اطلاع رسانان در مدیریت دانش
بدون تردید نزدیکترین حرفه به مدیریت دانش، حرفه کتابداری و اطلاع رسانی است. متخصصان اطلاع رسانی و کتابداران به دلیل همین نزدیکی شغلی برای تصدی سمت جدید مدیریت دانش مطرح شدهاند. (مختاری نبی، ۱۳۸۳) برخی از صاحب نظران حرفه کتابداری اعتقاد دارند، اگر مفاهیم و اصطلاحات و عملیات کتابداری را از مدیریت دانش خارج سازیم، چیزی به نام مدیریت دانش باقی نخواهد ماند. (نیر، ۱۳۸۹).
کوئینگ[۴۹] با اشاره به این که مدیریت دانش همان کتابداری یا حداقل زاده شده از بطن کتابداری است مینویسد: مدیریت اسناد همان کتابداری بود با چند جزء بیشتر، مدیریت منابع اطلاعاتی همان مدیریت اسناد بود با چند جزء بیشتر. اکنون مدیریت دانش همان مدیریت منابع اطلاعاتی است با چند جزء بیشتر. (کوئینگ و سریکانتایا[۵۰]، ۲۰۰۲).
کتابداران و مدیران دانش مهارتهای مشترکی دارند، هردو در کار انتخاب، تهیه و اشاعهی اطلاعات و ایجاد ارتباط بین اطلاعات و استفاده کنندگان و نیز آموزش استفاده کنندگان جهت استفاده مؤثر و بهینه از اطلاعات، فعالیت میکنند، هم چنین هردو، اگر چه ممکن است از اصطلاحات متتفاوتی استفاده کنند، از فن آوری های یکسانی بهره میگیرند. (پنتری و گریفیث[۵۱]، ۲۰۰۳).
ابل و اکسبر[۵۲] (۲۰۰۴) نیز اظهار میدارند، مدیریت دانش یک مدیریت اطلاعات قوی را میطلبد و شکی وجود ندارد که حرفه اطلاع رسانی واجد نظریه های پایه و مهارتهای علمی برای تأمین این عنصر ضروری مدیریت دانش است.
وظایفی که برای کتابداران در مدیریت دانش مورد تأکید قرار گرفته است در راستای مهارتهای مدیریت اطلاعات آنهاست. به طور مثال، آموزش کاربران یکی از وظایفی است که کتابداران میتوانند عهده دار شوند، زیرا کتابداران همواره نقش اصلی را در آموزش سواد اطلاعاتی داشتهاند. بررسیها نشان میدهد که بیش از نیمی از دلایل عدم موفقیت برنامه های مدیریت دانش به آموزش ناکارآمد کاربران مربوط میشود (کوئینگ و سریکانتایا، ۲۰۰۲).
توانایی کتابدار در ارزیابی حجم عظیمی از اطلاعات و ارائه مرتبطترین اطلاعات به کاربران یکی از نقشهای کتابداران در مدیریت دانش است. یک تصمیم گیرنده در سازمان باید بتواند به اطلاعاتی که پیش رویش گذاشته شده تکیه کند و بداند که این اطلاعات توسط فردی گردآوری شده که نه تنها مهارتهای تحلیل اطلاعات را دارا است بلکه از دانش، فهم تجاری و مهارتهای بازیابی نیز برخوردار است. (پنتری و گریفیث[۵۳]، ۲۰۰۳).
از دیگر مسائلی که کتابداران را مناسبترین افراد برای مدیریت دانش مطرح میسازد، اهتمام آن ها به اشتراک دانش است. اشتراک دانش جزء اصول ارزشی حرفه کتابداری است و کتابداران پرچم داران ارائه اشتراک دانش هستند. کتابداران میتوانند به عنوان رابط میان واحدهای مختلف سازمان عمل کنند و افراد را به یکدیگر متصل کنند. (صراف زاده، ۱۳۸۴) به طور مثال داونپورت و پروساک[۵۴] (۱۹۹۸) دریافتهاند که دانش کتابداران در اینکه چه کسی روی چه چیزی دارد تحقیق میکند آنان را قادر میسازد که از طرق مختلف، افراد را به یکدیگر متصل کنند. کتابدارن واسطههای کلیدی اشتراک دانش هستند.
۲-۳٫ مرور پیشینه
۲-۳-۱٫ تحقیقات انجام شده در داخل کشور
فرج پهلو و خجسته فر (۱۳۹۰) در مقالهای با عنوان “کاربرد مدل مطالعه زیر ساخت های مدیریت دانش در سازمانها در مراکز اطلاع رسانی : مطالعه موردی مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فن آوری” به بررسی وضعیت مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری از نظر دارا بودن مشخصه های یک سازمان دانش محور میپردازند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که به طور کلی، وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش در جامعه مورد پژوهش در وضعیت مناسبی قرار دارد و ازین میان فرایندهای مدیریت دانش، واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه دانش بیشتر مورد توجه مرکز قرار گرفته است. فرهنگ سازمانی در این سازمان در جایگاه پایینتری نسبت به دیگر زیرساختها قرار دارد.
کاظمی نژاد، مهرانفر و باقری (۱۳۸۹) در مقالهای با عنوان “ارزیابی وضعیت موجود مدیریت دانش بر اساس مدل ساختمان مدیریت دانش” وضعیت مدیریت دانش را در دانشکده علوم اجتماعی، افتصاد و مدیریت دانشگاه الزهرا (س) بررسی کردهاند و اعتقاد دارند که این بررسی میتواند افقهای روشنی را برای برنامه ریزیهای آتی در حوزه مدیریت دانش، به ویژه در دانشگاه الزهرا (س) ترسیم کند.
شکرزاده، صباغیان و پرداختچی (۱۳۹۱) در مقالهای با عنوان “رابطه بین شیوه های آموزش کارکنان با فرایندهای مدیریت دانش سازمانی: در صنعت هستهای” و باهدف شناخت رابطه شیوه های آموزش کارکنان (شیوه گروهی و اجتماعات یادگیری، شیوه عملی فعال، شیوه خود اقدامی و شیوه رسمی) با فرایندهای مدیریت دانش (فرایند شناسایی و کسب دانش، فرایند تولید دانش و فرایند اشتراک دانش) در سازمان انرژی اتمی ایران، به این نتیجه میرسند که بین شیوه های آموزشی گروهی و اجتماعات یادگیری، عملی فعال، خود اقدامی و شیوه رسمی با فرایندهای کسب و شناسایی، تولید و اشتراک دانش رابطه معنا دار وجود دارد.
خوانساری و حری (۱۳۸۷) در مقالهای با عنوان “بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی امور برق و ارائه الگوی پیشنهادی” چهار مؤلقه اصلی؛ گردآوری، سازماندهی، اشاعه منابع دانش و هم چنین نیروی انسانی را مورد ارزیابی قرار دادهاند که بر اساس یافته ها مشخص گردید مؤلفههای وضعیت گردآوری منابع و مهمترین ضرورتها در به کارگیری مدیریت دانش به طور کلی در چهار حوزه مورد بررسی بهتر از متوسط ارزیابی شده است. اما وضعیت سازماندهی منابع دانش، اشاعه دانش، نیروی انسانی در حد ناچیز و پایینتر از متوسط ارزیابی شده است.
ابزری و کرمانی القریشی (۱۳۸۴) به بررسی متغیرهای گردآوری اطلاعات، ذخیره اطلاعات، سازماندهی دانش، توزیع دانش، پالایش همیشگی دانش موجود و استفاده از دانش در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان پرداختند. نتیجه این پژوهش نشان داد که میانگین نمرههای زمینههای لازم برای پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت سهامی ذوب آهن، در هر شش متغیر مورد بررسی کمتر از اندازه متوسط است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 01:27:00 ق.ظ ]
|