مقالات و پایان نامه ها درباره تدوین راهبرد بازاریابی ... |
برای پاسخ به سوال اول روشهایی مانند روش مقایسه دوبدو موارد یا موضوعات، تعیین فاصله یا میزان تفاوت هر جفت از موارد، تعیین ضریب همبستگی بین هر جفت از موضوعات و یا اندازه گیری فاصله بویژه فاصله اقلیدسی[۷۸] نیز از دیگر روش برای تعیین شباهتهای بین موضوعات یا موارد مورد استفاده قرار میگیرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
دومین سوال در واقع قاعده و الگوریتمی است که در مرحله طبقه بندی داده ها باید طی شود تا موارد یا موضوعات همگن در یک گروه قرار گیرند. الگوریتمهای عمومی مورد استفاده در روش خوشهای را میتوان در دو گروه طبقه بندی کرد: روش خوشهای سلسله مراتبی[۷۹] و روش خوشهای غیر سلسله مراتبی[۸۰]
روش خوشهای سلسله مراتبی دارای یک ساختار درختی سلسله مراتبی است، بدین صورت که در هر مرحله تعداد خوشه ها بصورت یک به یک کاهش مییابد و در بعضی موارد نیز ممکن است دو گروه یا دو موضوع با هم ترکیب شوند و خوشهای جدید را بوجود آورند. بدین ترتیب بتدریج تمام افراد یا موضوعات با همدیگر ادغام شده و نهایتا یک خوشه بزرگی را پدید میآورند.
در مقابل روش سلسله مراتبی، فرایند خوشهبندی غیر سلسله مراتبی از یک ساختار درختی تبعیت نمیکند. بلکه در این روش اولین قدم انتخاب مرکز یا مبدا اولیه است. با تعیین این مرکز اولیه، کلیه افراد درون یک فاصله آستانهای در آن خوشه قرار میگیرند. فرایندهای خوشهای غیر سلسله مراتبی بطور متوالی به خوشهبندی K میانگین[۸۱] ارجاع داده می شود. در این پژوهش تحلیل خوشهای به
وسیله نرمافزار Statistica انجام شده است.
۲-۲-۲-۷-۳- آزمون فریدمن (Friedman): یکی از آزمونهای آماری است که برای مقایسه چند گروه کاربرد دارد و از نظر میانگین رتبه های گروه ها را معلوم می کند که آیا این گروه ها میتوانند از یک جامعه باشند یا نه؟ مقیاس در این آزمون باید حداقل رتبهای باشد. این آزمون متناظر غیرپارامتری آزمون F است و معمولاً در مقیاسهای رتبهای به جای F به کار میرود و جانشین آن می شود. در آزمون F باید همنگی واریانسها وجود داشته باشد که در مقیاسهای رتبهای کمتر رعایت می شود. آزمون فریدمن برای تجزیه واریانس دو طرفه ( برای داده های غیر پارامتری) به روش رتبه بندی به کار میرود و نیز برای مقایسه میانگین رتبه بندی گروه های مختلف کاربرد دارد. در این پژوهش برای اولویت بندی هر یک از مناسبتها و کانالها در هر یک از خوشه ها از آزمون فریدمن استفاده شده است.
۸-۳- فرایند بخشبندی بازار
تمام اصول و روشهای بازاریابی، صاحبان کسبوکار را به شناسایی و برآوردهسازی بهتر نیازهای مشتریان در مقایسه با رقبا رهنمود میسازد. بخشبندی بازار به معنای ارزیابی جذابیتهای هر بخش از بازار و گزینش یک یا چند بخش از این بازار است که سازمان بتواند بهترین خدمات را در مقایسه با رقبا به آن بازار ارائه نماید. در شکل ۴-۳- فرایند بخشبندی بازار ارائه شده است.
-
- آماده سازی داده: اولین مرحله از فرایند بخشبندی به بررسی داده های گم شده، داده های پَرت و نرمال سازی داده ها می پردازد. داده های گم شده زمانی بوجود می آید که برخی از پاسخگویان به یک یا چند سوال جواب ندادهاند. داده های پرت مشاهداتی هستند که به طور غیرعادی یا اتفاقی از وضعیت عمومی داده های تحت آزمایش و نسبت به قاعدهای که براساس آن آنالیز می شود، انحراف داشته باشد. در این پژوهش با توجه غربال کردن پرسشنامه ها و کنار گذاشتن پرسشنامه های غیرقابل استفاده، داده های پرت وجود دارد و داده های گم شده بسیار کمی وجود دارد. نرمال سازی عبارت است از روشی که داده ها را در زمانی که در یک دامنه نیستند را در دامنه مشابه قرار دهد. به عبارت دیگر ممکن است یک داده کاو با موقعیتهایی مواجه گردد که داده ها شامل مقادیری باشند که در محدوده یا دامنه متفاوتی قرار داشته باشند. در این پژوهش چون دامنه سوالات در رنج مشخص قرار داشتند و در هنگام غربال کردن پرسشنامه ها، غیرقابل استفادهها کنار گذاشته شدند نیازی به نرمال سازی داده ها نبوده است.
آماده سازی داده ها
انتخاب متغیرها برای خوشهبندی
تعیین تعداد خوشه ها
ارزیابی خوشه ها
استخراج پروفایل هر خوشه
شکل ۴-۳- فرایند بخشبندی بازار (محققان)
-
- انتخاب متغیرها برای خوشهبندی: در این مرحله متغیرهایی که مبنایی برای خوشهبندی هستند مشخص می شود. متغیرهای باید بگونهای انتخاب شوند که گروه ها را به بهترین نحوه از همدیگر تفکیک نماید. در این پژوهش با توجه به هدف پژوهش که در فصلهای قبل اشاره شد چهار مناسبت ملی- باستانی، مذهبی، خاص و شخصی بعنوان متغیرهای اصلی برای خوشهبندی انتخاب شدند.
-
- تعیین تعداد خوشه ها: در این مرحله با بهره گرفتن از روشهای مختلف از جمله روش سلسله مراتبی، چند میانگینی، دو مرحله ای و… میتوان تعداد بهینه خوشه ها را تعیین کرد. در این پژوهش برای تعیین تعداد بهینه خوشه ها از روش سلسه مراتبی و چند میانگینی استفاده شده است که تعداد بهینه خوشه ها همانطور که در فصل ۴ بصورت شکل نشان داده شده است، ۳ خوشه تعیین شده است.
-
- ارزیابی خوشه ها: در این مرحله معنیدار بودن متغیرهای شناسایی شده در بین خوشه ها با بهره گرفتن از آزمون واریانس یک طرفه بررسی می شود. در این پژوهش سه مناسبت ملی-باستانی، شخصی و خاص در سطح ۰۱/۰ معنیدار است و مناسبت مذهبی نیز در سطح ۱/۰ معنیدار است.
-
- استخراج پروفایل هر خوشه: در این مرحله براساس متغیرهای جمعیت شناختی (جنسیت، سن و …) مشخصات هر خوشه و اینکه در هر خوشه چه گروهی قرار گرفته، مشخص می شود. در این پژوهش پروفایل هر یک از خوشه ها در فصل۴ استخراج شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها در هر نوع پژوهشی به منظور بررسی پذیرش و رد فرضیات دارای اهمیت خاصی است. در بیشتر پژوهشهای کنونی که بر پایه اطلاعات جمعآوری شده از موضوع مورد پژوهش است؛ تجزیه و تحلیل داده ها از اصلیترین بخشهای پژوهش به شمار میرود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از پردازش به شکل اطلاعات درآمده و در اختیار استفاده کنندگان قرار میگیرد.
پژوهش حاضر به دلیل اینکه از روش تحلیل آمیخته کیفی و کمی استفاده نموده است بنابراین در تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا داده های کیفی با بهره گرفتن از روشهای کدگذاری باز و محوری مشارکتکنندگان صورت میگیرد. پس از تحلیلهای کیفی، تحلیل داده های کمی حاصل از پرسشنامه بر اساس سوالهای پژوهش و همچنین مقیاس اندازه گیری داده ها به کمک تحلیلهای آماری توصیفی که به بررسی متغیرهای جمعیتشناختی پژوهش شامل سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات، شغل و … مورد بررسی قرار میگیرد. سپس آمار استنباطی مطرح میگردد. در آمار استنباطی این پژوهش به منظور بررسی وضعیت متغیرهای پژوهش از آزمونهای آماری استفاده می شود. در بخش ابتدایی این تجزیه و تحلیل داده ها سعی شد تا بر اساس عوامل شناسایی شده با بهره گرفتن از تحلیل خوشهای به بخشبندی افراد نمونه بر اساس میزان اهمیتی که برای هر یک از این عوامل قائل هستند بپردازیم تا از این طریق خوشههای مشابهتر را شناسایی نمائیم. سپس با بهره گرفتن از آزمون فریدمن به اولویت بندی هر یک از عوامل در درون خوشه ها میپردازیم. سپس مشخصات پیامها به تفکیک مناسبتها در قالب جدول نمایش داده می شود. در پایان باید اشاره شود که تجزیه و تحلیل
داده ها در این پژوهش به دلیل ماهیت ترکیبی بودن آن شامل دو بخش اصلی به شکل زیر است:
۱) تجزیه و تحلیل داده های کیفی (مصاحبه)
۲) تجزیه و تحلیل داده های کمی ( پرسشنامه)
۴٫۱٫ تحلیل داده های کیفی
۴٫۱٫۱٫ تحلیل جمعیتشناختی دادهای حاصل از مصاحبه با مشارکت کنندگان
در این بخش به تجزیه و تحلیل وضعیت جمعیت شناختی مشارکتکنندگان در مصاحبه های مربوط به بخش کیفی پرداخته می شود. جنسیت، سن، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، شغل، انواعها مناسبت و کانالها از جمله متغیرهایی هستند که در این قسمت چگونگی توزیع آنها در بین مشارکت کنندگان مورد بررسی قرار میگیرد.
۴٫۱٫۱٫۱٫ جنسیت
از میان ۱۷ نفر مصاحبه شونده ، ۶ نفر زن (۳/۳۵%) و ۱۱ نفر مرد (۷/۶۴%) بوده اند. جدول ۱-۴- پراکنش جنسیتی مصاحبه شوندگان را نشان میدهد.
جدول۱-۴- پراکنش جنسیتی مشارکتکنندگان در مصاحبه
جنسیت | فراوانی | درصد فراوانی |
زن | ۶ | ۳/۳۵% |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 11:59:00 ب.ظ ]
|