برزیده (۱۳۸۲) در تحقیق خود با موضوع “ رابطه بین رویکردهای مختلف در اندازه گیری عملکرد مالی شرکت ها ” به بررسی وجود رابطه همبستگی بین معیارهای ارزیابی عملکرد در کلیه شرکت های صنعت وسایل نقلیه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.

نوروش و مشایخی (۱۳۸۳) محتوای نسبی و فزاینده اطلاعاتی ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده نقدی، سود حسابداری و وجوه نقد حاصل از عملیات با بازده سهام شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ را بررسی کردند.

نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که سود حسابداری دارای بیشترین ارتباط با بازده سهام است. همچنین سود حسابداری دارای محتوای فزاینده اطلاعاتی نسبت به سایر متغیرها است. EVA و ارزش افزوده نقدی دارای رابطه معنادار با بازده سهام است و در برخی موارد دارای محتوای فزاینده اطلاعاتی هستند. وجوه نقد حاصل از عملیات نه تنها رابطه معنا داری با بازده سهام ندارد بلکه دارای محتوای فزاینده اطلاعاتی نیست.

فصل سوم

روش شناسی پژوهش

۳-۱) مقدمه

تحقیق فرایندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته ها به جستجو پرداخت و نسبت به آن ها شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن به یافته ها تحت عنوان روش شناسی پژوهش یاد می شود. دستیابی به هدف های تحقیق میسر نخواهد بود مگر آنکه فرایند تحقیق یا روش شناسی درست صورت پذیرد. به طور کلّی می توان روش تحقیق را مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راه های معتبر و سیستماتیک که برای بررسی واقعیات، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات استفاده می شود، تعریف کرد. آن دسته از تحقیقات که با رعایت ضوابط و اصول علمی پژوهش صورت می‌گیرد به نوع آوریهای تکنولوژیک منتهی می شود و آثار علمی آن برای جامعه به همراه دارد. از این روست که تحقیقات کاربردی مورد توجه جوامع پیشرفته قرار گرفته و آثار مشهودی در حل مشکلات دارد.

در این فصل تلاش خواهد شد، روش پژوهش شامل چگونگی جمع‌ آوری داده های مورد نیاز، شیوه محاسبات و پردازش داده ها، محاسبه متغییرهای پژوهش، شیوه های آماری برای تحلیل متغییرها و آزمون فرضیات تشریح گردد.

۳-۲) روش مورد استفاده تحقیق

روش مورد استفاده در این تحقیق روش رگرسیون از نوع پس رویدادی است. قلمرو زمانی پژوهش سال‌های ۱۳۸۸ لغایت ۱۳۹۲ است و قلمرو مکانی پژوهش دربر گیرنده کلیه شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

در این تحقیق به منظور پاسخ به سوالات از مدل رگرسیون خطی برای داده های ترکیبی(panel data) استفاده می شود که داده ها توسط نرم افزار eviwes مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.

پنل دیتا ترکیبی از سری زمانی و داده های مقطعی است. در مدل پنل دیتا می توان کمبودهایی را که در هریک از مدل‌های سری زمانی و داده های مقطعی وجود دارد را کاهش داد. مشکلات مدل‌های سری زمانی معمولا مشکل خود همبستگی می‌باشد و در آمارهای مقطعی مشکل واریانس ناهمسانی وجود دارد، در پنل با تلفیق این دو گروه اطلاعات با افزایش تعداد مشاهدات و درجه آزادی مشکل همراستایی(colinearity) بین متغیرهای توضیحی کمتر می شود و کارایی تخمین اقتصاد سنجی افزایش می‌یابد. همچنین رفتارهای فردی پدیده ها در طول زمان بهتر تبیین می‌گردد.(شریف جدیدی-۱۳۸۸)

فرمول رگرسیون مورد استفاده برای داده های پنل در این تحقیق به صورت ذیل بیان می‌گردد:

MViti+ α۱EVAit+ α۲EPSit۳SIZEit۴LEVitit

α = عرض از مبدأ؛

i = 1،۲، . . . N

=N تعداد مقطع های موجود در داده های ترکیبی که مقدار آن در این پژوهش برابر با تعداد شرکتهایی است که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

t = 1،۲، . . . T

=T دوره زمانی

دوره زمانی در اینجا برابر ۵ سال(سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲) است

برای پارامتر ai در سه رویکرد وجود دارد

کلیه ai ها برای کلیه برشهای مقطعی ثابت و یکسان فرض شود یعنی (ai=a) که در این صورت مدل پنل را اثرات مشترک می‌نامند.

ai برای هریک از داده های مقطعی با یکدیگر فرق کند در این صورت مدل پنل را اثرات مثبت می‌نامند.

ai که بیانگر تفاوت بین کشورهاست با یک جزء تصادفی مثل εit وارد معادله شود یعنی اثرات تصادفی فرض می‌شوند که در این صورت مدل آثار تصادفی نامیده می شود

متغییرهای کنترلی:

Size : اندازه شرکت که از لوگ مجموعه دارایی های یک شرکت به دست می‌آید.

Lev : اهرم مالی یک شرکت که از تقسیم مجموعه بدهی ها به مجموعه دارایی ها به دست می‌آید.

۳-۳)جامعه و نمونه آماری

۳-۳-۱)جامعه آماری

جامعه آماری عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم، یافته های پژوهش را به آن تعمیم دهیم.(دلاوری، ۱۳۷۴،ص۱۱۲)

۳-۳-۲)نمونه آماری

در پژوهش حاضر جهت انتخاب نمونه ابتدا از بین شرکت‌های موجود در جامعه آماری پژوهش، شرکتهایی که حائز شرایط زیر نیستند از جامعه آماری حذف می‌گردند.

نام آن ها تا قبل از سال ۸۷ در فهرست نرخ های بورس اوراق بهادار تهران درج گردیده باشد.

برای ۵ سال متوالی اطلاعات و داده های اولیه مورد نیاز این پژوهش به بورس اوراق بهادار ارائه شده باشد.

به لحاظ حذف آثار نوسانات فصلی دوره مالی آن ها به پایان اسفند ماه ختم شود.

شرکت‌های سرمایه گذاری، بیمه و بانک‌ها.

توضیح
تعداد شرکت ها

کل شرکت های موجود در بورس

۵۲۰

شرکت های غیر منطبق با ۲۹ اسفند

(۱۷۵)

شرکت های سرمایه گذاری، بانک ها، بیمه

(۸۸)

شرکت های که بیش از ۶ ماه وفقه معاملاتی دارند

(۷۰)

شرکت های که بعد از سال ۸۷ در بورس پذیرفته شده اند

(۶۸)

نمونه پژوهش

۱۱۹

در این پژوهش تعداد کل شرکت های پذیرفته شده تا پایان سال ۹۲ شامل ۵۲۰ شرکت بوده که بعد از اعمال محدودیت های فوق، از بین ۵۲۰ شرکت موجود در جامعه آماری تعداد ۱۱۹ شرکت باقی مانده است.

۳-۴)محدوده زمانی و مکان پژوهشی تحقیق

حوزه زمانی تحقیق سال‌های ۱۳۸۸ لغایت ۱۳۹۲ در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد

۳-۵)روش جمع‌ آوری اطلاعات و داده ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...