جامعه آماری عبارت است از تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخص باشند. صفت مشخصه صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آمار از سایر جوامع می باشد (سرمد ودیگران،۱۳۸۵ ,۱۷۷).
جامعه آماری این تحقیق را کلیه افراد ایرانی و هلندی بالای ۱۵ سال تشکیل می­ دهند که در بازه زمانی آذر ماه ۹۱ تا دی ماه ۹۱در سطح شهرهای اصفهان و آمستردام چه سوار بر دوچرخه و چه پیاده در حال رفت و آمد بوده اند و در بازه زمانی چهار هفته­ای از ۲۰ آذر ماه تا ۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۱مورد بررسی قرار گرفته اند.
۳-۳-۱-تعیین حجم نمونه
در این تحقیق با استناد به جدول تعیین حجم نمونه از جامعه مفروض که در سال ۱۹۷۰ توسط کرجسی و مورگان[۱۱۱] ارائه شده است، و با توجه به جامعه آماری تحقیق، تعداد حجم نمونه در شهر اصفهان با بهره گرفتن از فرمول کرجسی –مورگان برای جمعیت ۶/۱ میلیون نفری و تعیین ضریب خطای ۱۵% تعداد ۳۸۴ نفر و در شهر آمستردام با همین فرمول برای جمعیت ۲/۱ میلیونی با ضریب خطای ۳% محاسبه و ۲۳۳ نفر در نظر گرفته شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۳-۲- جامعه نمونه
بر مبنای توضیحات ارائه شده فوق و ویژگی­های تحقیق، نمونه انتخاب شده برای شهر اصفهان شامل ۳۸۴ نفری می­باشند که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری در دسترس از بین شهروندان اصفهانی بالای ۱۵ سال سوار بر دوچرخه یا پیاده در مکان های مختلف به خصوص فضاهای سبز پیرامون پل های حاشیه زاینده رود و محورهای مسیرهای دوچرخه اصفهان حد فاصل خیابانهای چهارباغ عباسی و چهار باغ خواجو تا میدان نقش جهان و در سطح کشور هلند جامعه آماری ۲۳۳ نفر و با مشارکت افراد به صورت اینترنتی و پاسخ به پرسشنامه ها در میان شهروندان آمستردامی انتخاب ­شدند. بدین صورت که با ارسال پرسش نامه و توزیع آن به صورت فیزیکی و ارسال برای افراد به صورت الکترونیکی در یک بازه زمانی چهار هفته­ای از ۲۰ آذرماه تا ۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۱ مراجعه گردید، البته حدود ۴۰۰ پرسشنامه در سطح شهر اصفهان توزیع و ۳۸۴ پرسشنامه قابل استفاده استخراج شد و در مورد پرسشنامه های توزیع شده اینترنتی برای شهروندان هلندی نظرخواهی آنلاین صورت پذیرفت و از ۲۴۰ نفر پاسخ دهنده تعداد ۲۳۳ پرسشنامه قابل استفاده بود.
۳-۴-روش­ها و منابع گردآوری اطلاعات
روش­های گردآوری اطلاعات را بطور کلی به دو طبقه می­توان تقسیم کرد: روش­های کتابخانه­ای و روش­های میدانی. روش­های کتابخانه­ای در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می­گیرد که در این تحقیق نیز به میزان گسترده­ای از روش کتابخانه­ای استفاده شده است و اساس طراحی مؤلفه­ ها و شاخص­ های موجود در پرسشنامه ­ها از آن استخراج شده است. بدین ترتیب که به کتاب­های مورد نیاز انگلیسی و فارسی و سایت­ها و پایگاه­های علمی معتبر گوناگون موجود در پایگاه­ها و شبکه ­های اینترنتی برای انجام و تکمیل پیشینه نظری تحقیق و نیز پایان نامه­ های مرتبط برای دستیابی به نگرشی در مورد چگونگی انجام کار و نوشتن پایان نامه مراجعه شده است. این تحقیق از نوع توصیفی –کاربردی از نوع زمینه یابی مقطعی که به صورت کمی-کیفی انجام شده است.
در روش­های میدانی که از شهرت بیشتری برخوردارند، روش­های پرسشنامه­ای از روش­های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات است که سؤالات آن می ­تواند باز، بسته، ترکیبی و یا تعاقبی باشد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۳). در این تحقیق برای گردآوری داده ­های ثانویه از روش­ کتابخانه­ای و برای گردآوری داده ­های اولیه از پرسشنامه استفاده شده است. .
پرسشنامه ی مذکور شامل ۲ بخش عمده می‌باشند :
۱- نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری داده‌ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده‌های مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن داده‌های حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سؤال­ها را عرضه کند.
۲- سؤال‌های پرسشنامه:
این بخش از پرسشنامه شامل دو قسمت است:
الف) سؤالات عمومی:
در سؤالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ ­دهندگان جمع‌ آوری گردد.
ب) سؤالات تخصصی:
در این قسمت شش متغیر میزان پذیرش و احترام به حقوق دوچرخه سواران، مسیرهای دوچرخه و امکانات مورد نیاز، فرهنگ دوچرخه سواری و نوع کاربری دوچرخه، میزان امنیت برای دوچرخه و ایمنی دوچرخه سواران، تأثیرات فصلی و محیطی بر روی دوچرخه سواری و وجود پیشینه استفاده از دوچرخه مورد پرسش واقع شده اند. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سؤالات پرسشنامه تاحد ممکن قابل فهم باشد.
۳-۵-متغیرهای تحقیق
ارزیابی پاسخ ­دهندگان از هرکدام از این ابعاد شش گانه میزان پذیرش دوچرخه و احترام به حقوق دوچرخه سواران در جامعه، مسیرهای دوچرخه و امکانات مورد نیاز، فرهنگ دوچرخه سواری و جایگاه کاربری دوچرخه، میزان امنیت برای دوچرخه و دوچرخه سواران، تأثیرات فصلی و محیطی بر روی دوچرخه سواری و وجود پیشینه استفاده از دوچرخه (با طراحی سؤالات مناسب) بر اساس مقیاس لیکرت، نمره هر کدام از این ابعاد و نهایتاً نمره هرکدام از این متغیرها را مشخص خواهد نمود.
۳-۶- مقیاس اندازه ­گیری
در این تحقیق به منظور تفکیک پاسخ­ها از مقیاس پنج­گزینه­ای لیکرت الهام گرفته شده است، ولی طبق نظر استاد راهنما پاسخ­ها با یک طیف پنج ­گزینه­ای سنجیده می­شوند، ۱ “خیلی خوب"، ۲ “خوب"، ۳ “متوسط” و۴ “ضعیف” و ۵"خیلی ضعیف” و همچنین برای سؤالات عمومی و مالکیتی از جوابهای"بلی” و"خیر” و یک سوال با انتهای باز برای ارائه راهکارها و پیشنهاداتی که ممکن است مفید به فایده باشند ارائه گردید.
۳-۷-سؤالات تحقیق
سؤال اصلی این تحقیق بررسی عوامل تأثیرگذار بر روی میزان استفاده از دوچرخه در شهرهای اصفهان و آمستردام و بررسی مشکلات و موانع موجود و در نهایت ارائه راهکارهای مطلوب است که ۴۰ سؤال پرسشنامه به این موضوع تخصیص یافته است. اطلاعات جمعیت شناختی شکل دهنده بخش ابتدایی پرسشنامه هستند.
سنجش پایایی پرسش‌نامه های اصفهان و آمستردام:
ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده بیشتر از ۰/۷۰ می باشد، بنابر این پایایی پرسشنامه تأیید می شود.
جدول شماره (۳-۶) متغیرهای تحقیق و تعداد سؤالات مربوط به هر یک از آنها در پرسشنامه اصفهان

ردیف متغیر تعداد سؤالات مقدار آلفای کرونباخ شماره سوالات متغییر
۱ فرهنگ دوچرخه سواری و کاربری دوچرخه ۶ ۸۰۹/۰ ۳۳-۲۸-۱۸-۱۷-۱۴-۱۳
۲ امنیت دوچرخه و ایمنی دوچرخه سوار
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...