نتایج برآورد این معادله رشد برای هر دو گروه از کشورها نشان میدهد که کشورها با نوسان بالاتر رشد پایینتری دارند، همچنین سرمایهگذاری نقش اندکی به عنوان کانال ارتباطی بین نوسان و رشد ایفا میکند و همچنین نوسانات مخارج دولتی اثر منفی بزرگی بر رشد اقتصادی کشورها دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

-سانچز(۱۹۹۷)
سانچز در مطالعۀ خود با تکنیکهای همجمعی و تصحیح خطا با بهره گرفتن از آمارهای سالانه دورۀ ۱۹۹۵-۱۹۶۲ به بررسی رابطۀ بین ثبات اقتصادی و آزادسازی بازار و رشد اقتصادی اسپانیا میپردازد. سانچز با اشاره به این نکته که ثبات اقتصاد کلان و آزادی بازار شرط اولیه رشد محسوب میشود، شاخصهای بیثباتی اقتصادی را نرخ تورم، نسبت کسری بودجه بهGDP، نسبت اجزای مختلف هزینه های دولت بهGDP ،درصد تفاوت نرخ ارز بازار سیاه از نرخ ارز بازار آزاد معرفی میکند. وی بیان میکند که نقشی که دولت در اقتصاد ایفا میکند طی سالهای اخیر به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شده است و اشاره میکند که دولت باید فعالیتهای خود را در سه حوزه محدود کند.

    • تولید کالاهای عمومی
    • ایجاد یک محیط باثبات اقتصادی
    • افزایش رقابت و محیط آزاد برای شرکتهای خصوصی

در این مقاله نقش دولت در اقتصاد با سه معیار نسبت کسری بودجه، مخارج مصرفی دولت و مخارج عمرانی دولت به GDPنشان داده شده است. ابتدا پایایی متغیر ها بررسی شده و با بهره گرفتن از آزمون های دیکی فولر و دیکی فولر تعمیم یافته نشان می دهند که تمام متغیرهاI(1) هستند، برای بررسی رابطۀ بین متغیرها هشت معادله رگرسیونی جدا تخمین زده شده است که در هر معادله شاخصهای بیثباتی اشاره شده به صورت مجزا وارد مدل رشد شدهاند. نتایج نشان دهندۀ اثر منفی تورم و مخارج دولتی و کسری بودجه بر رشد اقتصادی میباشد. همچنین بیثباتی اقتصاد کلان در بلندمدت به علت ایجاد نااطمینانی نسبت به کوتاهمدت اثر بیشتری بر رشد اقتصادی دارد.
- لنسینک و المار(۲۰۰۲)
این مقاله با عنوان “آیا نااطمینانی رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار میدهد؟” با سایر مقالات در این زمینه از دو جنبه متفاوت است، اولاً اینکه شاخص نااطمینانی مورد نظر یک شاخص جانشین بوده که اندازههایی از نااطمینانی صادرات، نااطمینانی سیاست دولت و نااطمینانی قیمت را در برمیگیرد. ثانیاٌ اثر مستقیم نااطمینانی بر رشد را بررسی میکند. در این مطالعه نااطمینانی مرتبط با سیاست مالی، بازارهای مالی و قیمت کالاها مدنظر است.
لنسینک و المار بیان میکنند که از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار بر رشد اقتصادی مسئلۀ نااطمینانی است که در کارهای تجربی یا به آن توجه نشده است و یا به صورت غیرمستقیم ابتدا اثر آن بر سرمایهگذاری وسپس بر رشد اقتصادی بررسی شده است(برای مثال لوکاس پرسکات،ارو،ابل،ابل و ابرلی)[۲۹].
در بررسی اثر نااطمینانی بر رشد اقتصادی ابتدا باید اندازۀ نااطمینانی کمی شود. در مطالعات تجربی روش های متفاوتی برای کمی کردن این مقوله وجود دارد که از آن جمله میتوان به واریانس آماری یک متغیر مرتبط، واریانس جمله اختلال، واریانس تخمینی از روش GARCH و روش های مختلف دیگر اشاره کرد.
لنسینک و المار ضمن اشاره به این نکته که برای داده های گسسته مدل GARCH اندازۀ دقیقتری از نااطمینانی ارائه میدهد و از این جهت بر روش های دیگر ترجیح دارد؛ مراحل استفاده از روش GARCH رابه صورت زیر تشریح میکنند:

    • تنظیم یک معادله پیشبینی برای متغیر مورد نظر
    • تخمین معادلۀ پیشبینی برای به دست آوردن جمله اختلال از نوسانات متغیر، یعنی پسماندهای تخمینی
    • محاسبۀ انحراف معیار شرطی پسماندهای تخمینی به عنوان مقیاس نااطمینانی مربوط به متغیر وابسته

این روش توسط آیزمان و مارین،گسال و پیتر[۳۰] اعمال شده است.
لنسینک و المار برای معادله پیشبینی از فرم درجه دوم یک فرایند آتورگرسیو[۳۱] به صورت زیر استفاده کردهاند: (۳-۶)
در معادلۀ بالا  متغیر مورد نظر مثلاً مخارج دولت و Tروند زمانی و  پارامتر و  نوفه سفید است.
معادلۀ (۳-۶) برای هر کشور طی دورۀ (۱۹۹۵-۱۹۷۰) تخمین زده شده و برای هر کشور شاخص نااطمینانی با انحراف معیار پس ماندهای متغیر توضیحی  محاسبه شده است.
در قسمت دوم این مقاله ۶ نوع نااطمینانی محاسبه شده است که عبارتند از:

    • EBUD نااطمینانی مربوط به کسری بودجه(متغیر=  کسری بودجه)
    • ETAX نااطمینانی مربوط به مالیات(متغیر=  مالیات)
    • EGOVC نااطمینانی مربوط به مخارج دولت(متغیر=  مخارج دولت)
    • EEXP نااطمینانی مربوط به صادرات(متغیر=  صادرات)
    • ERINTR نااطمینانی مربوط به نرخ بهرۀ واقعی(متغیر=  نرخ بهرۀ واقعی)
    • EINF نااطمینانی مربوط به نرخ تورم(متغیر=  نرخ تورم سالانه)

این شاخصها جانشینی[۳۲] برای نااطمینانی صادرات(EEXP)، نااطمینانی سیاست مالی دولت(EBUD,ETAX,EGOVC) و نااطمینانی قیمتی(ERINTR,EINF) میباشند.
این مقیاسها برای هر کشور محاسبه شده است. ممکن است برای هر کشور معادله پیشبینی موردنظر برای محاسبه شاخص نااطمینانی متفاوت باشد. مثلاً ممکن است برای یک کشور معادله پیشبینی از درجه متفاوت و بدون روند زمانی مناسبتر باشد ولی در این جا به دلیل پیچیده شدن محاسبات برای همۀ کشورها معادله پیشبینی یکسان در نظر گرفته شده است.
هر چند که لنسینک و المار حالتهای متفاوت معادله پیشبینی( فرم درجه اول فرایند آتورگرسیو با روند زمانی، فرم درجه سوم آتورگرسیو با روند زمانی و فرم درجه دوم بدون روند زمانی)را بررسی کردهاند و به این نتیجه جالب دست یافتهاند که نتایج برآورد بسیار مشابه هستند و لذا میتوان گفت که نتایج مستقل از درجه دقیق فرایند آتورگرسیو و روند زمانی است. نتایج مرتبط با مشخص نمایی[۳۳] متفاوت متغیر EGOVC در جدول(۳-۱) نمایش داده شده است.

۴ ۳ ۲ ۱ Variables متغیرمستقل  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...