شکل ۲-۱) مدل جبرانی

۲-۳-۵-۲-مدل چالش

بنابر مدل چالش تاب آوری، فشار آور به عنوان عامل بالقوه ی افزایش دهنده ی تطابق موفقیت آمیز عمل می‌کند. در این مدل، استرس خیلی کم، چالش کافی را ایجاد نمی کند و استرس خیلی زیاد نیز درماندگی را به فرد منتقل می‌کند که می‌تواند منتهی به رفتار ناسازگارانه شود. اگرچه، سطوح متوسط استرس، فرد را با چالش مواجهه می‌دهد که در صورت غلبه ی فرد بر این استرس، کفایت او تقویت می شود. اگر چالش به طور موفقیت آمیز به پایان برسد، فرد برای مشکل بعدی آماده می شود.

راتر ( ١٩٨٧)، این فرایند را «مقاوم سازی» یا «مصون سازی» نامیده است. اگر تلاش ها برای مواجهه با چالش به طور موفقیت آمیزی به پایان نرسد، فرد به صورت فزاینده ای نسبت به خطر آسیب پذیر خواهد شد. ‌بنابرین‏، سطح بهینه ی استرس، هنگامی رخ می‌دهد که تطابق به همان اندازه که فرد با چالش مواجه می شود، تقویت شده باشد. این مدل مستلزم داده های طولی بوده و به طور تحلیلی با بهره گرفتن از مدل سازی معادله ساختاری یا مسیر (مثل لیزرل) سنجیده می شود.

شکل۲-۲) مدل چالش

۲-۳-۵-۳-مدل عامل حفاظتی

عامل حفاظتی، فرایندی است که جهت کاهش احتمال پیامد منفی، با عامل خطر تعامل می‌کند. این عامل از طریق تعدیل اثر مواجهه با خطر عمل نموده، و از طریق تغییر در پاسخ به عامل خطر، به عنوان یک کاتالیزورعمل می‌کند (ورنر و اسمیت، ۱۹۸۹، کائن و وورک ،۱۹۹۹).

یک عامل حفاظتی، می‌تواند اثری مستقیم بر پیامد داشته باشد، اما تأثیر آن در حضور یک عامل فشار آور، قوی تر است. راتر( ١٩٨٧ )، مکانیزم حفاظتی را به عنوان یک فرایند حفاظتی توصیف می‌کند که به تعیین تعاملات افزاینده یا اثرات همکاری کننده ای که طی آن یک متغیر اثر متغیر دیگر را قوت می بخشد، کمک می‌کند.

گارمزی و دیگران ( ١٩٨۴ )، به مدل عامل حفاظتی، به عنوان یک مدل ایمنی در مقابل آسیب پذیری اشاره می‌کنند. به نظر می‌رسد، این مدل وسیع ترین مطالعات انجام شده در مدل های تاب آوری را به خود اختصاص داده باشد.

شکل۲-۳) مدل عامل حفاظتی

    1. – problem-focued approach ↑

    1. – Benard ↑

    1. – Garmezy & Mosten ↑

    1. – resilience ↑

    1. – Friborg.O., Barloug.D.,Martinussen. M., Rosenvinge. J.H. & Hjemdal.O ↑

    1. – emotional entelligence ↑

    1. – Salovey.P ↑

    1. – Mayer ↑

    1. -Frese ↑

    1. -Zapf ↑

    1. -Coyle ↑

    1. -Bakker ↑

    1. -Gueriltault-Chalvin ↑

    1. – Aysenck ↑

    1. – Lama ↑

    1. – Katler ↑

    1. -Long ↑

    1. .Motere ↑

    1. . Basic Emotional Theory ↑

    1. . Primary Motivational ↑

    1. . Limbic system ↑

    1. . E. L. Thorndike ↑

    1. . Emotional thought ↑

    1. . Logical thought ↑

    1. . Personal intelligence ↑

    1. . Multiple intelligence ↑

    1. . Intrapsychic intelligence ↑

    1. . Interpsychic intelligence ↑

    1. . Neuroticism ↑

    1. . Entroversion ↑

    1. . Openness ↑

    1. . Agreebleness ↑

    1. . Conscientiouness ↑

    1. . Cross Situational ↑

    1. . Intera Personal ↑

    1. . Inter Personal ↑

    1. .Team Work ↑

    1. . Adaptability ↑

    1. . Stress Management ↑

    1. . General Mood ↑

    1. – Lazarus ↑

    1. – Resnick ↑

    1. -Adaption ↑

    1. -Canner & Daividson ↑

    1. -Everall, Altrows, Paulson ↑

    1. -Block ↑

    1. -Werner & Smith ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...