۳-۹- جمع‌بندی فصل سوم

در این فصل روش‌شناسی تحقیق ارائه گردید. در ابتدای فصل در رابطه با نوع تحقیق مطالبی ارائه گردید و تحقیق از نوع کاربردی و پیمایشی دانسته شد. پس‌ازآن در رابطه با روش نمونه گیری برای کارکنان و مشتریان بحث شد و در ادامه مطابق با مطالب ارائه شده در ادبیات تحقیق، فرضیه ­ها و مدل مفهومی تحقیق آورده شد. پس‌ازآن درباره روش و ابزار گردآوری اطلاعات مطالبی ارائه گردید و ‌در مورد متغیرها و روایی و پایایی ابزار سنجش به­ طور مفصل بحث شد. همچنین در پایان این فصل در رابطه با روش تجزیه‌و تحلیل اطلاعات و نرم­افزارهای مورداستفاده در تحقیق مطالبی ارائه گردید.

فصل چهارم

یافته ­های تحقیق

۴-۱- مقدمه

تجزیه‌و تحلیل داده ­ها برای بررسی صحت‌وسقم فرضیه ­ها برای هر نوع تحقیقی به­خصوص در حوزه تحقیقات علوم اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا داده ­های خام به دست آمده، با بهره گرفتن از فنون آماری مختلف و پس از پردازش به شکل اطلاعات مختصر و قابل‌درک در اختیار استفاده­کنندگان از این اطلاعات قرار می­ گیرند. ‌بنابرین‏ در این فصل از تحقیق نیز به منظور تجزیه‌و تحلیل داده ­های به دست‌آمده از پرسش­نامه­ ها از روش­های مختلف آماری استفاده شده است. به طوری که در ابتدا به منظور تعیین نرخ میانگین پاسخ‌دهندگان به سؤالات عمومی پرسش­نامه­ ها از جدول توزیع فراوانی استفاده شده است و پس‌ازآن شاخص­ های مرکزی و پراکندگی برای تعیین موقعیت و نرمال بودن توزیع داده ­ها آورده شده است. همچنین از آزمون t تک نمونه ­ای برای تشخیص تأثیر یا عدم تأثیر یک متغیر در وضعیت موردبررسی استفاده شده است. پس‌ازآن و به منظور بررسی نوع و میزان رابطه بین متغیرهای تحقیق از تحلیل همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. در ادامه روش­های تحلیل عاملی آورده شده است. از تحلیل عاملی اکتشافی به منظور تلخیص داده ها استفاده شده است. همچنین از تحلیل عاملی تأییدی به منظور تأیید ساختار عامل­های این تحقیق استفاده شده است. درنهایت به منظور آزمون فرضیه ­های تحقیق و تعیین اهمیت مسیرها، تحلیل مسیر آورده شده است.

۴-۲- مشخصه­ های عمومی پاسخ ­دهندگان

علت پرسش سؤال­های جمعیت­شناختی، تجزیه‌و تحلیل نرخ میانگین پاسخ ­دهندگان مطابق با سن، وضعیت تأهل، درآمد ماهیانه و … است. همچنین سطح تحصیلات و سابقه خدمت پاسخ ­دهندگان برای تعیین اعتبار پاسخ­ها یک ضرورت محسوب می­گردد. در تحقیق حاضر به منظور آشنایی با مشخصه­ های عمومی پاسخ ­دهندگان از شش سؤال عمومی (جنسیت، وضعیت تأهل، سن، سطح تحصیلات، سابقه خدمت و درآمد ماهیانه) در پرسشنامه کارکنان و از چهار سؤال عمومی دیگر (جنسیت، وضعیت تأهل، سن و سطح تحصیلات) در پرسشنامه مشتریان استفاده شده است. تعداد پرسشنا­مه­های مورداستفاده در تحقیق حاضر به منظور تحلیل داده ­ها برای کارکنان ۳۰۸ پرسش­نامه و برای مشتریان ۳۰۵ پرسش­نامه است. با توجه به اینکه برخی از کارکنان و مشتریان به بعضی از سؤال­های تحقیق به­ طور کامل پاسخ نداده­اند، ‌بنابرین‏ فراوانی مرتبط با متغیرهای جمعیت­شناختی با همدیگر متفاوت است. در ادامه بررسی­ های عمل‌آمده در رابطه با هر یک از متغیرهای جمعیت­شناختی تحقیق به­ طور جداگانه آورده شده است.

۴-۲-۱- جنسیت

جدول (۴-۱) نشان­دهنده وضعیت جنسیت پاسخ ­دهندگان به پرسش­نامه­ های تحقیق است. مطابق این جدول بیش­ترین درصد پاسخ­ها به پرسشنامه کارکنان توسط زنان با ۸/۵۴ درصد و بیش­ترین درصد پاسخ­ها به پرسش­نامه مشتریان توسط مردان با ۵/۹۲ درصد است. همچنین کم­ترین درصد پاسخ­ها به پرسشنامه کارکنان توسط مردان با ۲/۴۵ درصد و کم­ترین درصد پاسخ­ها به پرسشنامه مشتریان توسط زنان با ۵/۷ درصد است.

جدول (۴-۱): وضعیت جنسیت پاسخ ­دهندگان

وضعیت جنسیت

کارکنان کارگزاری­ها

مشتریان کارگزاری­ها

فراوانی

درصد فراوانی

درصد فراوانی تجمعی

فراوانی

درصد فراوانی

درصد فراوانی تجمعی

مرد

۱۳۷

۲/۴۵

۲/۴۵

۲۳۵

۵/۹۲

۵/۹۲

زن

۱۶۶

۸/۵۴

۱۰۰

۱۹

۵/۷

۱۰۰

کل

۳۰۳

۱۰۰

۲۵۴

۱۰۰

منبع: یافته ­های تحقیق

۴-۲-۲- وضعیت تأهل

مطابق با جدول (۴-۲) بیش­ترین درصد پاسخ­ها به پرسشنامه کارکنان و مشتریان به ترتیب توسط مجردان با ۲/۵۷ درصد و متأهلین با ۹/۷۸ درصد است. همچنین کم­ترین درصد پاسخ­ها به پرسشنامه کارکنان و مشتریان به ترتیب توسط متأهلین با ۸/۴۲ درصد و توسط مجردان با ۱/۲۱ درصد است.

جدول (۴-۲): وضعیت تأهل پاسخ ­دهندگان

وضعیت تأهل

کارکنان کارگزاری­ها

مشتریان کارگزاری­ها

فراوانی

درصد فراوانی

درصد فراوانی تجمعی

فراوانی

درصد فراوانی

درصد فراوانی تجمعی

مجرد

۱۷۰

۲/۵۷

۲/۵۷

۴۸

۱/۲۱

۱/۲۱

متأهل

۱۲۷

۸/۴۲

۱۰۰

۱۷۹

۹/۷۸

۱۰۰

کل

۲۹۷

۱۰۰

۲۲۷

۱۰۰

منبع: یافته ­های تحقیق

۴-۲-۳- سن

جدول (۴-۳) نشان­دهنده وضعیت سن پاسخ ­دهندگان به پرسش­نامه­ های تحقیق است. مطابق با این جدول بیش­ترین درصد پاسخ­ها به پرسشنامه کارکنان و مشتریان به ترتیب توسط رده سنی ۲۶ الی ۳۵ سال با ۴/۷۳ درصد و ۳۶ الی ۴۵ سال با ۵/۴۳ درصد است. همچنین کم­ترین درصد پاسخ­ها به پرسشنامه کارکنان و مشتریان توسط رده­ سنی بیش از ۵۵ سال و به ترتیب ۴/۱ درصد و ۷/۰ درصد است.

جدول (۴-۳): وضعیت سن پاسخ ­دهندگان

وضعیت سن

کارکنان کارگزاری­ها

مشتریان کارگزاری­ها

فراوانی

درصد فراوانی

درصد فراوانی تجمعی

فراوانی

درصد فراوانی

درصد فراوانی تجمعی

۲۵ سال و کمتر

۳۴

۶/۱۱

۶/۱۱

۱۴

۸/۴

۸/۴

۲۶ الی ۳۵ سال

۲۱۵

۴/۷۳

۸۵

۹۴

۲/۳۲

۳۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...