لاسول که تحقیقات گسترده ای در باره تبلیغات جنگ جهانی اول انجام داده بود، تحقیقات خاصی را در دهه های 30 و 40 در مورد رادیو در آمریکا انجام داد. لاسول با تفکیک مقوله تبلیغات از آموزش، تبلیغات را در معنی گسترده آن فن تحت تاثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دستکاری تصورات تعریف کرد در حالی آموزش را محدود به انتقال فنون مثل خواندن و نوشتن و مهارت هایی فکری و بدنی می دانست. در تبلیغات تمایلات ارزشی تنفر یا علاقه شکل می گیرد در حالی که نگرش های سنتی به نظر او عمدتا آموزشی است. وی در سال 1948 در مقاله ای تحت عنوان ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه برای پیام سه نقش مشخص را تعریف می کند :

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

1-    نظارت ( حراست ) بر محیط ( نقش خبری ) .

2-    ایجاد و توسعه همبستگی های اجتماعی افراد ( نقش راهنمایی ) .

3-    انتقال میراث فرهنگی ( نقش آموزشی ) .

چارلز رایت نقش سرگرمی را به این نقشها اضافه کرد .

در مطالعات تجربی ( کارکرد گرایی ) لاسول با تاکید بر نقش های بی طرفانه ارتباطات و استقلال آن عملا روابط مستقیم و غیر مستقیم رسانه ها را با ساختارهای گوناگون اجتماعی فراموش می کند. این در حالی است که در زمینه هر سه نقش ارتباطات تاثیر این ساختارها مشهود است. در راهنمایی افکار عمومی، سیاسی و خبری جامعه تاثیر دارد و در انتقال میراث فرهنگی یا نقش آموزشی معیارهای خاص جامعه و حتی معیارهای جوامع مسلط مثل دموکراسی حقوق بشر دخالت می کند.

به طور کلی در مکتب تجربی توجه اساسی به فرد و رفتار فردی است. لاسول بر اساس تجربه و تحلیل آثار ارتباطات ترغیبی نخستین مدل پایه ای ارتباطات جمعی را طراحی کرد: این مدل فرایند ارتباطات را شامل 5 عنصر می داند :

چه کسی ؟  چه می گوید ؟ از چه کانالی ؟ به چه کسی ؟ با چه تاثیری ؟

در این مطالعه تاکید بیشتر بر عنصر پیام است. با توجه به عناصر تشکیل دهنده ارتباطات می توان دو نوع ساخت را در آن پیش بینی کرد:

1-   زیر ساختها یا ابزار تکنولوژیک ارتباطات.

2-   رو ساختها یا عناصر غیر تکنولوژیک مانند سازمانها، مقررات، اندیشه ها، که ضمن تاثیر پذیری از یکدیگر موثر بر یکدیگر خواهند بود.

پل لازارسفلاد ( الگوی دو مرحله ای بودن پیام َ) :

پل لازارسفلد جامعه شناس اتریشی است در سال 1925 به دنیا آمد در آمریکا به کمک بنیاد راکفلر یک مرکز تحقیقی در زمینه رادیو ایجاد کرد و تحقیقات خود را در باره مخاطبان وسیله جدید ارتباطی آن زمان یعنی رادیو آغاز کرد.
در مطالعاتش همیشه به انگیزه ها، رفتارها و واکنش های مختلف روحی افراد در پیامهای ارتباطی توجه می کرد ( نقش نظام ارتباطی و ساختارهای اقتصادی، سیاسی، در این زمینه مورد توجه نیست ) اینگونه مطالعات و تحقیقات تحت عنوان کارکرد گرایی شهرت دارد که لاسول نیز در همین زمینه فعالیت داشته است.
لازارسفلد بعد ها متوجه چگونگی تاثیر تبلیغات در انتخابات آمریکا شد و تحقیقات او به همراه برلسون در سال 1944 به طرح الگوی دو مرحله ای بودن ارتباطات ( two - step flowof  ) communication  انجامید.

نتیجه تحقیقات آنها شامل سه نکته مهم است :

1-     پیام به صورت یکنواخت اثر نمی کند.

2-     برخورد توده مخاطبان با پیام بر اساس ساختهای قبلی شان است. ( موضع گیری ).

3-     پیام رسانه ها از طریق واسطه ها به مخاطبان می رسد.

آنها به این نتیجه رسیدند که پیامها از رادیو و تلویزیون پخش می شود اما پس از عبور از واسطه های خاصی به مخاطبان می رسد که این واسطه ها رهبران افکار ( opinion leaders گروه های مرجع ) هستند. یعنی رسانه ها اول رهبران افکار و بعد افراد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهند. به این ترتیب مساله تاثیرات محدود در رسانه ها نیز مطرح شد.
2-2-2- توسعه وسایل ارتباط جمعی
چشم اندازى به جامعه اطلاعاتى و برخى از خصايص آن در گذشته رسانه هاى ارتباطى بسيار محدود بوده و تكنولوژى غالب بر آنها چندان پيچيده نبود. در هر دوره و زمانى ارسال پيامهاى اطلاعاتى از مكانى به مكان ديگر نيازمند نظامى خاص ‏بود. ايرانيان قديم برج ها يا«پستهاى خبرى» برپا مى‏داشتند كه مردانى با صداى صوتى و رسا بر بالاى آنها گمارده مى‏شدند تا پيامها را از طريق فرياد زدن از برجى به برجى ديگر انتقال دهند. روميان سرويس پيام رسانى گسترده‏اى بنام كورلنوس پابليكوس در اختيار داشتند. بين سالهاى 1305 و اوائل 1800 (چاپارخانه ها) نوعى خدمات سريع السير با چاپارهاى تيزتك در سراسر اروپا ارائه مى‏داد و در سال 1628 تقريبا” بيست هزار نفر را به استخدام در آورد. پيكها همگى ملبس به اونيفورمهاى آبى و نقره‏اى بوده‏اند و سرتاسر قاره را مى‏پيموده‏اند تاپيام هايى بين شاهزادگان، امراى ارتش، بازرگانان را رد و بدل كنند.
ابزارهاى اطلاعاتى در دست ثروتمندان و قدرتمندان بود و افراد عادى بدانها دسترسى نداشتند. ارتباط نوشتارى كه خود تحول عظيمى بود، در طى زمان دستخوش تغييراتى شد. سنگ نوشته ها جاى خود را به لوحه های گلين سپرد و در پى آن پاپيروس را گرفت. بعدها چاپ بر كاغذ جانشين پوست گرديد.
با صنعتى شدن جوامع و ايجاد كارخانه هاى متعدد و وقوع وقايع مهم تاريخى - سياسى نياز به سرعت انتقال اطلاعات بيشتر شد و كشورها در كمك به اين مهم دست به ايجاد خدمات پستى زدند و اداره پست اولين شبكه وسيع ارتباط را براى مناطق صنعتى فراهم آورد و بدين ترتيب بعد از اختراع چاپ انحصارگرايى ارتباط گذشته بار ديگر در هم شكسته شد.
به تدريج با انتشار مجله هاى علمى در قرن شانزدهم، مجله‏هاى عام پسند و روزنامه ها در قرن نوزدهم، رسانه هاى چاپى جزئى از زندگى روزمره كشورهاى صنعتى شد.
اما نيازهاى اطلاعاتى رو به رشد جوامع صنعتى ديگر نمى‏توانست منحصراً از طريق نوشتار برطرف گردد واز توان كانالهاى اطلاعاتى قديمى نيز خارج بود. از اين رو تلفن و تلگراف در قرن نوزدهم اختراع شد و اطلاعات در آن واحد از يك فرستنده به يك گيرنده ارسال گرديد. رسانه هاى الكترونيكى (تلفن ،راديو ، تلويزيون ) حجم عظيمى از اطلاعات توليد شده را به راحتى در اختيار مردم قرار داد.
با پيشرفت تكنولوژى در كشورها، به خصوص كشورهاى پيشرفته و انفجار اطلاعات در تمام زمينه هاى علمى، شيوه هاى سنتى ديگر جوابگوى سريع انتقال اطلاعات نبود و نياز به شيوه هاى جديدتر به شدت احساس مى‏شد.
با ورود كامپيوتر دگرگونى عظيمى در امر انتقال و بازيابى اطلاعات بوقوع پيوست و بدينسان با شكل‏گيرى و ايجاد شبكه‏هاى به هم پيوسته اطلاعاتى از طريق كامپيوترها و ديگر فناوري هاى حوزه ارتباطات عصر ورود
به جهان فرا صنعتى در قالب دهكده جهانى مهيّا مى‏شود و اطلاعات فراوان و متنوعى در اين شبكه عظيم با استقرار در يك محل، ردو بدل مى‏گردد. اين امر، جريان تحول و توسعه را در تمامى سطوح كره زمين به نحوى تسريع ساخته كه ديگر جاى هيچگونه درنگ براى هيچ كشور يا ملتى باقى نگذاشته است.
پست الكترونيكى:
پست الكترونيكى مى‏تواند به طور مستقيم (پايانه به پايانه ) ميان دو اداره ردو بدل شود. نظام پستى الكترونيك مشتمل بر دستگاههاى چاپ از راه دور و پايانه هاى كامپيوترى بويژه در صنايع پيشرفته به سرعت رو به گسترش گذاشته است.
در آينده نزديك، كامپيوترهاى خانگى و كامپيوترهاى موجود در سازمان ها با اتصال به ماهواره‏ها، مايكروويو و ساير دستگاههاى ارتباط از راه دور مى‏توانند زمينه را براى انحلال پست سنتى فراهم كنند.
نشر الكترونيكى:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...