آماره مناسب برای آزمون، در خصوص صفر بودن ضریب همبستگی جامعه (آذر و مومنی،۱۳۸۰) و یا به عبارت روشن تر معنی دار بودن ضریب همبستگی به دست آمده از فرمول زیر محاسبه می شود که دارای توزیع tاستیودنت با n-2 درجه آزادی است.

(۳-۳)

– فرضیه‌ها

می‌خواهیم آزمون کنیم که آیا دو متغیر تصادفی x و y همبسته اند یا نه. به عبارت دیگر، آیا ضریب همبستگی جامعه برابر صفر است یا نه. ‌بنابرین‏ فرضیه‌ها ‌به این صورت خواهند بود.

(نقض ادعا) بین دو متغیر X و Y رابطه معنی داری وجود ندارد.

(ادعا) بین دو متغیر X و Y رابطه معنی داری وجود دارد.

– مراحل تصمیم گیری

در این مرحله مقدار واقعی آماره آزمون که از طریق فرمول فوق محاسبه گردیده است با مقدار جدول مقایسه می­گردد و چنانچه مقدار واقعی آماره آزمون در ناحیه H0 قرار گرفت فرض صفر در سطح اطمینان مورد نظر تامین می شود در غیر اینصورت H0 رد می‌گردد و H1 تأیید می شود و بیانگر وجود رابطه معنی دار بین x وy خواهد بود (آذر ، مومنی،۱۳۸۰).

۳-۸-۲- آزمون مقایسه میانگین های دو جامعه آماری

بخش اعظم فرضیه های پژوهشی در مدیریت و علوم رفتاری به منظور مقایسه دو جامعه آماری انجام می­ گیرند. این نوع فرضیه‌ها را فرضیه های تطبیقی گویند. برای آزمون این نوع فرضیه‌ها (چنانچه میانگین پذیر باشند) و تعیین صحت و سقم آن ها می توان از مراحل آزمون فرض آماری برای میانگین دو جامعه استفاده کرد. مراحل آزمون به ترتیب شرح داده می شود.

– فرض ها

با توجه به فرضیه پژوهشی و نقیض آن، فرضیه آماری یکی از این تعاریف را خواهد داشت:

۱)

۲)

۳)

– آماره آزمون

از آماره نا اریب برخوردار است. توزیع به شرایط تخمین تفاضل میانگین دو جامعه بستگی دارد که ‌به این صورت تفکیک پذیر است:

۱٫ وقتی نمونه ها از دو جامعه نرمال با انحراف معیار معلوم انتخاب شوند، توزیع نرمال بوده و آماره آزمون عبارت است از:

(۳-۴)

۲٫ وقتی نمونه ها از دو جامعه نرمال با انحراف معیار نامعلوم انتخاب شوند، توزیع نمونه گیری آماره به به شرح زیر بستگی خواهد داشت.

الف) اگر درجه آزادی کوچکتر از ۳۰ باشد، توزیع نمونه گیری آماره t استیودنت است. آماره آزمون در صورت تساوی واریانس ها عبارت است از:

(۴-۵)

ب) اگر درجه آزادی بزرگتر از ۳۰ باشد، آماره آزمون چنین تعریف می شود:

(۴-۶)

۳-۸-۳- تحلیل واریانس (ANOVA)

تحلیل واریانس روشی است که می توان میزان انحرافات کل در مجموعه داده ها را به مؤلفه‌ هایی افراز کرد. در آزمون تحلیل واریانس منبع تغییرات (واریانس ها) به دو دسته بین گروهی و درون گروهی تقسیم می شود.

بخشی از واریانس ها ناشی از تفاوت بین جوامع یا گروه بندی محقق است (بین گروهی) و بخشی از تفاوت بین عوامل دیگر (خطا) برمی گردد (درون گروهی). در این آزمون به بررسی این موضوع پرداخته می شود که پراکندگی ها تا چه میزان ناشی از تغییرات بین گروهی و چه میزان ناشی از تغییرات درون گروهی است.

فصل ۴

تجزیه و

تحلیل داده ها

۴-۱ مقدمه

در فصل سوم ‌در مورد نحوه جمع‌ آوری اطلاعات توضیح داده شد. در این فصل به بیان اطلاعات جمع‌ آوری شده و تجزیه و تحلیل آن ها می­پردازیم. این امر برای انجام هر تحقیق یک مرحله اصلی می‌باشد زیرا موضوع هر پژوهش، پاسخ به سوال یا تأیید و رد حدس و گمان های محقق می‌باشد. برای پاسخ به سوالات و یا تأیید و رد فرضیات، جمع‌ آوری اطلاعات از گام های اساسی و مهم است. بدون وجود اطلاعات مرتبط با موضوع پژوهش، پاسخ به سوالات تحقیق میسر نمی شود.

مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌ آوری شده نیز از مراحل مهم است که پس از جمع‌ آوری اطلاعات صورت می‌گیرد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در حقیقت کالبد شکافی اطلاعات است. این کالبد شکافی رویکردهای مختلفی را از بین اطلاعات تبیین می کند که محقق با توجه به موضوع پژوهش، جنبه هایی از اطلاعات مرتبط با موضوع را به منظور تأیید یا رد فرضیات مورد استفاده قرار می‌دهد. همان‌ طور که در فصل قبل بیان شد روش جمع‌ آوری اطلاعات در این پژوهش مبتنی بر پرسشنامه است. در این فصل ابتدا ‌در مورد اطلاعات دموگرافیک استخراج شده از پرسشنامه‌ها بحث شده و سپس به آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است.

۴-۲ آمار توصیفی پاسخگویان:

در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری به بررسی چگونگی توزیع نمونه های آماری از حیث متغیرهایی چون جنسیت، وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، استقلال مالی ،میزان تحصیلات، رشته تحصیلی دانشگاه، درآمد ماهیانه ،معدل و سن پرداخته می‌شود.

جدول ۴-۱٫آمار توصیفی پاسخگویان

متغیر

گروه

فراوانی

درصد

جنسیت

مرد

۱۶۴

۴۲٫۷

زن

۲۲۰

۵۷٫۳

وضعیت تاهل

مجرد

۲۹۱

۷۵٫۸

متاهل

۹۳

۲۴٫۲

وضعیت اشتغال

غیر شاغل

۲۶۴

۶۸٫۸

شاغل

۱۲۰

۳۱٫۳

استقلال مالی

مستقل

۱۱۱

۲۸٫۹

غیر مستقل

۲۷۳

۷۱٫۱

میزان تحصیلات

کاردانی

۱۱۲

۲۹٫۲

کارشناسی

۱۶۴

۴۲٫۷

کارشناسی ارشد

۸۱

۲۱٫۱

دکتری

۲۷

۷٫۰

رشته تحصیلی دانشگاه

اقتصاد،حسابداری و مدیریت

۹۸

۲۵٫۵

علوم انسانی(بجز اقتصاد، …)

۹۲

۲۴٫۰

علوم پایه

۳۸

۹٫۹

فنی مهندسی

۱۱۲

۲۹٫۲

پزشکی

۴۴

۱۱٫۵

درآمد ماهیانه

کمتر از پانصد هزار تومان

۲۳

۶

بین ۵۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار تومان

۷۴

۳/۱۹

بین ۷۵۰ هزار تا یک میلیون

۱۰۰

۲۶

بین یک میلیون تا ۱٫۵ میلیون

۷۳

۱۹

بین ۱٫۵ میلیون تا دو میلیون

۵۶

۶/۱۴

بیش از دو میلیون تومان

۵۸

۱/۱۵

با توجه به جدول فوق از ۳۸۴ نفر افراد نمونه که جواب داده‌اند ۱۶۴ نفر مرد،۲۲۰ نفر زن بوده که نشان می‌دهد حدود ۴۳ درصد مرد و ۵۷ درصد زن بوده و ۷۶ درصد مجرد و ۲۴ درصد متاهل هستند. همچنین حدود ۳۱ درصد افراد شاغل و ۲۹ درصد استقلال مالی دارند. حدود ۴۳ درصد افراد دارای مدرک کارشناسی می‌باشند. از طرفی حدود ۲۹ درصد در رشته‌های فنی مهندسی تحصیل کرده‌اند. حدود ۲۶ درصد افراد از بین ۷۵۰ هزار تا یک میلیون تومان، ۲۵ درصد کمتر از ۷۵۰ هزار تومان ، ۱۹ درصد بین یک میلیون تا ۱٫۵ میلیون تومان و ۳۰ درصد از بیش از ۵/۱ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

متغیر

میانگین

میانه

انحراف استاندارد

مینیمم

ماکزیمم

تعداد

سن

۳۵/۲۱

۲۰

۵۷/۳

۱۹

۴۵

۳۸۴

معدل کل

۷۲/۱۵

۱۶

۱۱/۲

۱۲

۲۰

۳۷۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...