یافتن کاربردهای بالقوه برای دستاوردها و آگاهی های جدید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تامین نیازهای انسانی
ایجاد رفاه و آسایش
افزایش بهره وری فعالیت های انسانی و درآمدها.
کاهش عدم اطمینان از طریق خود کفائی
انجام امور به صورت آسان تر و سریع تر
افزایش توان رقابتی در داخل و خارج کشور و حضور در بازار سایر کشورها (ثامهاین, ۱۳۸۶).
۲-۵ تکنولوژی و تحقیق و توسعه
دیگر نمی توان با از دست دادن فرصت بکارگیری از یک تکنولوژی انتظار حفظ قدرت رقابتی در بازار بین المللی با وجود افزایش سرعت نوآوری و تکنولوژی در صنایع ، را داشت. نوآوری ، بطور روزافزونی از مرزهای یک صنعت خاص عبور کرده است . برخی از شرکت ها در جمع آوری تکنولوژی های مختلف به منظور خلق محصولات جدید و ایجاد تغییر در بازار ، مهارت کافی بدست آورده اند ، اما بسیاری از شرکت ها به دلیل تکیه بر استراتژی تکنولوژی خود که در فضای تغییرات سریع امروزی کارساز نیست، ناامیدانه تلاش می کنند.
فرایند نوآوری تکنولوژیک در هشت مرحله تعریف گردیده که برخی از این مراحل ممکن است همپوشانی داشته باشند ، بدین معنی که لزوما هر مرحله پس از اتمام مرحله قبل آغاز نمی گردد ، بلکه در برخی موارد بخشی از مراحل بطور همزمان انجام می گیرند. این مراحل عبارتند از :

    1. تحقیقات پایه ای: زیربنای توسعه تکنولوژی و صنعت ماحصل نتایج تحقیقات پایه ای است. تکنولوژی ، نتایج حاصل از چنین پژوهشی نیست ، آن هنوز علم است که با تکنیک وحدت پیدا نکرده ، با آن ممزوج نشده و بدین جهت هنوز وارد حوزه تکنولوژی نگردیده است.
    1. تحقیقات کاربردی: آندسته از تحقیقات که باعث وحدت میان علم با تکنیک می شود و نتایج علمی حاصل از تحقیقات پایه ای را به حوزه تکنولوژی وارد می کند ، علم و دانش خاصی را با تکنیک ها و تکنولوژی های موجود ممزوج می کند و به نتایج و دستاوردهای نو در یکی از حوزه های تکنولوژی می رساند، تحقیقات کاربردی نامیده می شود.
    1. ۳. تحقیق و توسعه: مجموعه ای از یک سلسله فعالیت های منظم ، خلاق ، دانش و تجربه موجود در جهت تغییر تدریجی ، بهسازی و نوآوری در جریان تولید کالاها یا خدمات از مرحله تامین ورودی ها و منابع تا ارائه محصول یا خدمت به محیط و خدمات به سازمان های اقتصادی و اجتماعی ، به گونه ای است که به نتایج قابل بهره برداری و یا افزایش گنجینه دانش موجود منجر گردد. بطور خلاصه در جدول۲-۱، مشخصات اولیه و ویژگی های انواع تحقیقات سه گانه مذکور ، ملاحظه می شود.
    1. اجرای تکنولوژی: بیانگر ویژگی هایی است که معرفی موفق تجاری محصول یا خدمت را تضمین می کند و مشتمل بر اولین استفاده عملیاتی از ایده یا محصول بوسیله جامعه که خود شامل مجموعه فعالیت های مرتبط با معرفی محصول یا خدمت به بازار می باشد.

جدول ۲- ۱: مشخصات اولیه و ویژگی های انواع تحقیقات سه گانه

مشخصات نوع تحقیقات
پایه ای کاربردی تحقیق و توسعه
هدف اولیه بوجود آوردن دانش جدید و واقعیات علمی بوجود آوردن اختراعاتی که می توان در درون سازمان بکار برد. اصلاح و هدایت اختراعات و نوآوری ها
رفع نیاز خاص یک سازمان
تمرکز کم متوسط متوسط
منبع آزمایشگاه ها ، برخی پیشگامان تکنولوژیکی رهبران تکنولوژیکی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...