جلسه نهم: بررسی تکالیف و تقویت جنبه‌های مثبت و موقعیت افراد در انجام آن بیان احساسات خود با بهره گرفتن از تکنیک صندوقچه امید) کمک به پایان دادن گروه با. ابراز نکات مثبتی که تأکید بر حمایت متقابل اعضای گروه از یکدیگر دارد. ابراز ضمنی انتظارات و امیدواریهای هر یک از اعضای گروه برای سایر اعضا. از اعضای گروه می‌خواهیم که در سکوت امید و آرزوهای خود را برای سایر اعضای گروه در نظر آورند (شناسایی عوامل زمینه‌ساز برای باورهای غیر منطقی شامل: دست کم گرفتن خود به دلیل شکست تحصیلی، حوادث نا مطلوب زندگی دلیل تحقیرکلا می‌و غیرکلا می‌را از دیگران بخواهید واز آنها بخواهید که به خاطر رفتار غیرمنطقی شان از شما عذرخواهی کنند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تکالیف منزل: هنگامیکه در برخورد با دیگران دچار احساسات منفی چون خشم واضطراب، نگرانی و تنفر می‌شوید، سعی کنید افکار زیر بنایی آنرا بیابید. اجازه ندهید کسی شما را تحقیر کند، در غیر این صورت طبق راهنمایی فوق‌الذکر عمل کنید.
جلسه دهم: پس از بیان اینکه افراد آخرین جلسه را می‌گذرانند به بررسی تکالیف پرداخته شد وتقریباً مروری به جلسات گذشته با انجام تمرین‌های مختلف رفتاری صورت گرفت. در پایان مراسم خداحافظی انجام شد همچنین از اعضا خواسته شد که تمرینات خود را ادامه دهندو نظر خواهی در مورد جلسات از آنها به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از آزمون سازگاری اجتماعی و نگرش صمیمانه از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمونt گروه های وابسته) استفاده شد.
منابع و مآخذ
پی فرگاس، جوزف. (۱۳۷۳). روان‌شناسی تعامل اجتماعی، خشایاربیگی و مهرداد فیروزبخت، چاپ اول، تهران: انتشارات ابجد.
ستوده، هدایت‌الله. (۱۳۷۶). درآمدی بر روان‌شناسی اجتماعی، چاپ سوم، تهران: آوای نور.
گولد، جولیوس و کولب، ویلیام. (۱۳۷۶). فرهنگ علوم اجتماعی، کیا، چاپ اول، تهران: نشر مازیار.
آخوندی، ا. (۱۳۷۹). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
آلپورت، گوردن دبلیو و جونز، ادوارد ای. (۱۳۷۱). روان‌شناسی اجتماعی از آغاز تاکنون، محمدنقی منشی طوسی، چاپ اول، مشهد: نشر آستان قدس رضوی.
احمدی‌زاده، محمدجواد. (۱۳۷۴). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله با برخی از ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، دانشگاه علامه طباطبایی.
ارجمندی، زهرا. (۱۳۸۲). «تاثیرآموزش مهارتهای اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب‌مانده ذهنی خفیف»، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال نهم، ش ۱٫
اسلامی نسب، علی. (۱۳۷۳). روانشناسی سازگاری، تهران: نشر بنیاد.
اعرابی، شهین. (۱۳۸۰). «اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی نوجوانان دختر شرکت‌کننده در برنامه اوقات فراغت سازمان بهزیستی اصفهان». پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی واحد خوراسگان.
افروز، غلامعلی. (۱۳۸۲). مقدمه‌ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی. چاپ بیست‌ویکم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
امیری‌مجد، حسین. (۱۳۸۱). بررسی و مقایسه تأثیر کودک نابینا و بینا ۱۲-۷ ساله بر واکنش‌های عاطفی والدین در شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
به پژوه و همکاران. (۱۳۸۶). پژوهش در سلامت روانشناختی، دانشگاه تربیت معلم تهران- قطب علمی روانشناسی استرس، دوره ۱، ش ۳٫
بهرامگیری، فاطمه. (۱۳۸۰). بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسئله در بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان عقب‌مانده خفیف. دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی.
پورسید و همکاران. (۱۳۸۹). اثربخشی برنامه آموزاش مهارتهای زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا وکم بینا. مجله راهبردهای آموزش، دوره ۳، ش ۱٫
تابش، فاطمه. (۱۳۸۶). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری (عاطفی، اجتماعی، آموزشی) دختران دبیرستانی منطقه ‎۱۵ شهر تهران.
تویسرکانی راوری، م. (۱۳۸۷). تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر قصه در کاهش نشانه‌های اختلال سلوک کودکان. فصلنامه خانواده پژوهی، ۴ (۱۳)، ۷۶-۶۳٫
ثابتی، فهیمه. (۱۳۷۷). «تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش ناسازگاری اجتماعی عاطفی دانش‌آموزان پسر ناسازگار اهواز». مجله علوم تربیتی و روانشناسی، سال پنجم، دوره سوم، ش ۴ و۳٫
جمشیدی، عفت. (۱۳۸۱). «بررسی و مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به نارساییهای ویژه یادگیری و دانش‌آموزان عادی. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال پنجم، ش ۱٫
حسین خانزاده، عباسعلی.، صفی‏خانی، لیلا. (۱۳۸۷). سنجش و آموزش مهارت‏های اجتماعی. تعلیم و تربیت استثنایی، ش ۸۶٫
خجسته‌مهر، غلامرضا. (۱۳۷۳). مقایسه ویژگیهای شخصیتی نوجوانان بینا و نابینا. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، ۱۰۵-۹۰٫
خمسه، اکرم.، حسینیان، سیمین. (۱۳۸۷). بررسی تفاوتهای جنسیتی بین ابعاد مختلف صمیمیت در دانشجویان متأهل. مجله مطالعات زنان، سال۶، ش ۱٫
دبیری اصفهانی، عذری.، زندی‌پور، طیبه. (۱۳۸۵). آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی: با تأکید بر آموزش و پرورش نابینایان در کانادا. نشر آییژ.
درستی، فاطمه. (۱۳۸۳). «تاثیر آموزش گروهی ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی دختران فراری شهر اصفهان». پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
ده بزرگی، غلامرضا. (۱۳۷۸). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در سازگاری بیماران اسکیزوفرنیک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران.
رحمانی، خدامراد. (۱۳۸۰). بررسی باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی پیشرفت تحصیلی در میان دانش‌آموزان نابینا وبینای مقطع تحصیلی راهنمایی شهر شیراز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
رخ فرد، مسلم. (۱۳۸۸). اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی و عزت نفس دانش‌آموزان پسرعقب مانده ذهنی مقطع دبیرستان شهر اصفهان.
رضایی صدیقه.، خضری، آناهیتا. (۱۳۸۸). ارتباط دریافتی و بیانی کودکان ناشنوا- نابینا. تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، ش ۹۱٫
ساجدی، سهیلا. (۱۳۸۷). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر روابط بین فردی، ابراز وجود و عزت نفس دختران نابینای مجتمع فاطمه الزهرا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، اصفهان، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.
ساروخانی، باقر. (۱۳۷۱). دایره‌المعارف علوم اجتماعی. انتشارات اتحادیه انجمن‌های تحقیقات علمی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...