آلبرز[۷۴](۲۰۰۸) در مطالعه ای به بررسی«عوامل موثر بر میزان احساس امنیت در مجتمع های مسکونی بزرگ در دو شهر آمستردام هلند و میلان ایتالیا» پرداخته اند. آنها امنیت را در سه بعد ایمنی، اطمینان و امنیت مطرح می کنند و استدلال می کنند که عوامل زیادی موجب احساس ناامنی می شود از جمله دگرگونی شهری و ترس مربوط به دیگری، نقش رسانه ها در ایجاد و انتشار ترس، حساسیت سیاستمداران و…همانگونه که این عوامل تشدید می شوند، مسایل ایمنی و امنیت گفتمان های سیاستگزاری از سطح بین المللی تا محلی شتاب می گیرند، اما مسئولان در هر دوره شهر میلان و آمستردام سیاست گزاری هایی دارند که هدف شان این است که رفاه عمومی ساکنان را از راه مقابله با هر سه بعد ناامنی بهبود بخشند، اما در میلان تاکید بیشتری بر مسائل ایمنی می شود(مرتون،۶۶،۱۳۸۰).
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
تحقیق را می‌توان تلاشی منظم و سازمان یافته برای بررسی مسأله‌ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گام هایی است که طراحی و پیگیری می‌شوند تا پاسخ‌هایی برای مسأله‌‌ی مورد علاقه‌‌ی ما در محیط کاری به دست آید. (سکاران، ۱۳۸۵ ، ۶)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در حقیقت، تحقیق اطلاعاتی را برای مدیران فراهم می‌کند تا بتوانند بر پایه‌‌ی آن تصمیم بگیرند و مشکلات را برطرف کنند. این اطلاعات نتیجه‌‌ی تجزیه و تحلیل دقیق داده‌هایی است که به صورت دست اول گردآوری شده است یا حتی داده هایی که پیشتر (در مؤسسه یا در رشته‌‌ی صنعتی، بایگانی‌ها یا….) تهیه شده است. (سکاران،۱۳۸۵ ، ۷).
هر تحقیق و پژوهشی با یک مسأله آغاز میگردد. مسأله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر می شود. بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تایید یا رد فرضیات می باشد. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص فرضیات داده های جمع آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساس و پایه تحقیق می باشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گردآوری شده، در خصوص پاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار و محرز می باشد داده ها، اطلاعات خام و غیر قابل اتکایی می باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود.
لذا در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ها، تحلیل آنها جهت استفاده از داده های خام در راستای سوالات تحقیق پرداخته می شود. همچنین در این فصل تعریف و تفصیل مفاهیم اساسی همچون (روش تحقیق ،جامعه آماری، نمونه گیری ، اعتبار و روایی و چگونگی آزمون فرضیات ) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می گردد.
۳-۱ روش پژوهش
دستیابی به هدف های علمی یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. روش شناسی را می توان از چند دیدگاه مورد توجه قرار داد:
-بعضی روش شناسی را مبحثی می دانند که با تعقل، فلسفه و منطق پیوسته است.
-بعضی دیگر روش شناسی را از فلسفه جدا دانسته و آن را یک رشته علمی می دانند.
-بالاخره بعضی دیگر ضمن تاکید بر علمی دانستن روش شناسی و پذیرش منطق، فلسفه و به طور کلی تعقل در کار روش و احراز شناخت معتقدند که باید با مباحث ملموس پدیده های حیات انسانی تماس نزدیکتر برقرار سازیم (حافظ نیا،۱۳۸۳،۱۲۴).
سه رویکرد اصلی در روش شناسی مطرح است: رویکرد اثبات گرایی، تفسیری و انتقادی.
رویکرد اصلی این پژوهش، رویکرد اثبات گرایانه می باشد.پس بدین ترتیب باید از روش پیمایش نوع توصیفی و تبیینی استفاده نمود. انتخاب یک روش بر اساس موضوع و اهداف تحقیق صورت می گیرد.
بنابراین در تحقیق حاضر، روش مورد استفاده در این تحقیق، مطالعه اسنادی(استفاده از کتاب ها، پایان نامه ها، مقالات داخلی و خارجی، فیش برداری، اینترنت) ، مشاهده میدانی و پیمایش از نوع توصیفی و تبیینی است.به لحاظ معیار زمان، این پژوهش از نوع مقطعی بوده و به لحاظ معیار ژرفایی از نوع پهنانگر است که داده های آن با بهره گرفتن از پرسشنامه و مصاحبه (کمی و کیفی) گردآوری می شود.
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نظر می‌توان در زمره تحقیق توصیفی- پیمایشی به شمار آورد. از آنجا که رایج‌ترین ابزار مورد استفاده در تحقیق زمینه‌یابی، پرسشنامه و مصاحبه است پس از تعیین و طراحی ابزار می‌توان آن را برای جمع‌ آوری داده از افراد نمونه انتخابی در نظر گرفت و در نهایت پس از تنظیم و تحلیل داده‌ها، یافته‌ها و نتایج حاصله از تحقیق را گزارش نمود. به طور کلی ابتدا با بهره گرفتن از مطالعات میدانی و تحقیقات کتابخانه ای داده ها و متغیرهای تحقیق از ادبیات مرتبط با موضوع انتخاب شد و سپس با بهره گرفتن از یکی از معتبرترین ابزارهای جمع آوری داده ها که پرسشنامه می باشد به جمع آوری اطلاعات اقدام شد.
تحقیق حاضر به لحاظ دسته بندی بر مبنای هدف تحقیقی از نوع کمّی و کاربردی است . در این تحقیق بنا به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش، سوال ها و وسعت امکانات اجرایی آن از روش توصیفی ( پیمایشی) استفاده شده است. دراین نوع تحقیقات پژوهشگر سعی می کند تا آنچه را که هست توصیف و تفسیر کند و به شرایط و روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری، آثار مشهود و یا روندهای در حال گسترش توجه دارد و توجه آن در درجه اول به زمان حال است ( بست، ۱۳۶۹، ۱۲).
تحقیق توصیفی ،آن چه راکه هست توصیف وتفسیر می کند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری، آثارمشهود یا روندهای درحال گسترش توجه دارد. تمرکز آن در درجه اول به زمان حال است، هر چند غالباً رویدادها وآثارگذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می شوند مورد بررسی قرار میدهد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی مورد استفاده می گیرد. (خاکی، ۱۳۸۴، ص۴۷)
پیمایش روشی درتحقیق است که فراتر از یک فن خاص در گردآوری اطلاعات است و هدف آن اکتشافی، توصیفی و یا تبیینی است هرچند عمدتاً درآن از پرسشنامه استفاده می شود اما ابزار دیگری ازقبیل مصاحبه، مشاهده، تحلیل محتوا و… هم به کار می رود. مشخصه روش پیمایش ، مجموعه ساختمند یا منظمی از داده هاست که آن را « ماتریس صفت ویژگی » می گویند هر مورد از آن برحسب متغیر گردآوری می شود وبا کنار هم گذاشتن این اطلاعات به مجموعه ساختمندی از داده ها می رسیم . با این همه تا جایی که بتوانیم ویژگی هرمورد را برحسب متغیر به دست آوریم لزومی ندارد که گرد آوری داده ها خیلی ساختمند باشد ، از آن جایی که پرسشنامه ساده ترین راه تهیه ماتریس داده های ساختمند است، لذا رایج ترین ابزار مورد استفاده درتحقیق پیمایشی است ، اما ضرورتاً پیوندی بین تحقیق پیمایشی وپرسشنامه وجود ندارد.
تحقیق میدانی تحقیقی است که پژوهشگر به کمک مطالعه علمی بزرگ یا کوچکی که روابط را بطور نظام یافته دنبال کند، فرضیه ها را بیازماید، غیر آزمایشی باشد و در شرایط واقعی مثل جوامع محلی، مدارس، کارخانه ها، سازمان ها و موسسات اجرا گردد مطالعه میدانی تلقی می گردد.
برای شروع کار، مطالعات نظری مربوط به تحقیق از طریق بررسی و مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. دراین راستا، مبانی نظری، تئوری ها، مجلات، مقالات، منابع معتبر بررسی شده است. در این تحقیق از پرسشنامه در مقیاس لیکرت (likert) استفاده شده است.
۳- ۲ گامهای اجرای تحقیق

    1. تدوین چارچوب مفهومی با بهره گرفتن از اطلاعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک موجود و مشاهده سایت های اینترنتی مرتبط .
    1. تدوین فرضیه هایی با بهره گرفتن از مبانی نظری، پیشینه تجربی تحقیق.
    1. طراحی ابزار پرسشنامه با همکاری و راهنمایی اساتید محترم راهنما و سایر صاحبنظران و جمع آوری اطلاعات بر اساس چارچوب نظری و فرضیه های تحقیق.
    1. توزیع پرسشنامه به صورت محدود برای پیش آزمون اولیه
    1. توزیع ابزار پژوهش در جامعه آماری مورد نظر
    1. انجام تجزیه و تحلیل آماری داده های بدست آمده از مرحله قبل به منظور پاسخ گویی به سوالات و فرضیات تحقیق.
    1. ارائه نتایج تحقیق و همچنین پیشنهادات کاربردی با توجه به نتایج بدست آمده.

آغاز تحقیق
تدوین چارچوب مفهومی
تدوین فرضیات و سوالات تحقیق
طراحی ابزار پژوهش
توزیع پرسشنامه به صورت محدود برای پیش آزمون و بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه
توزیع پرسشنامه در جامعه آماری مورد نظر
جمع آوری پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده های به دست امده با کمک نرم افزار spss
ارائه پیشنهادات و و راهکارها بر اساس نتایج به دست آمده
نمودار( ۳-۱)فرایند اجرای تحقیق
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق در مورد انها بپردازد. همچنین یک عضو جامعه آماری جزیی از کل جامعه آماری است (سکاران، ۱۳۸۸، ۲۹۴).
جامعه آماری بکار گرفته شده شهروندان سطح محلات منطقه ۱۶ شهر تهران به تعداد ۳۶۵۰۰۰ می‌باشد.
۳-۴ –حجم نمونه و نمونه گیری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...