بهینه سازی ظرفیت ترافیک شبکه جاده ای ... |
تغییر کاملا تصادفی تخصیص خطهای یالها، ممکن است منجر به ایجاد یک گراف ناهمبند شود. برای کاهش احتمال وقوع چنین حالتی و با توجه به این که ایجاد یک گراف همبند به صورت کنترل شده از نظر محاسباتی بسیار مشکل است، تغییر تخصیص خطها به صورتی انجام می شود که در حداقل ممکن، یکی از شروط لازم همبندی برقرار بماند (مرحله اول، بررسی جوابها از نظر همبندی). برای این منظور، یک دامنه مجاز برای تغییرات تعداد خطها در دو طرف یال مورد نظر تعریف می شود. این دامنه کمترین و بیشترین تعداد خط مجاز در هر یک از کمانهای یک یال را مشخص می کند، بهگونه ای که تعداد خطهای ورودی و خروجی گرههای دو سر یال به صفر نرسد. دامنه مجاز برای کمان (i, j)، یال l تعریف می شود. برای این منظور، از یک مجموعه محدودیتها به صورت زیر بهره گرفته می شود:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
(۳-۲۴) | |
(۳-۲۵) | |
(۳-۲۶) | |
(۳-۲۷) | |
(۳-۲۸) |
که در آن، k’ij، k’ji، k’ip، k’pi، k’jp و k’pi مقادیر جاری تخصیص خط هستند و kij و kji متغیرهای تخصیص خط برای دو کمان متناظر یال l هستند، Φi و Φj به ترتیب مجموعه گرههای مجاور i و j هستند، نامساویهای (۳-۲۴) و (۳-۲۵) تضمین می کنند که دستکم یک خط ورودی و یک خط خروجی برای گره i وجود داشته باشد و نامساویهای (۳-۲۶) و (۳-۲۷) همین محدودیت را برای گره j برقرار می کنند. عبارتهای دوم در (۳-۲۴) و (۳-۲۷) تعداد کل خطهای خروجی از گرههای i وj به غیر از خطهای کمانهای (i, j) و (j, i) را محاسبه می کنند. عبارات دوم در (۳-۲۵) و (۳-۲۶)، همین نقش را برای خطهای ورودی به گرههای iوj ایفا می کنند. معادله (۳-۲۸) محدودیت کلی تخصیص خطهای یال l است. به منظور محاسبه دامنه مجاز، کافیست که همه نامساویها برحسب متغیرkij نوشته شوند و سپس بیشترین و کمترین مقادیر ممکن برای آن محاسبه شوند. از آنجاییکه ممکن است مقادیر بیشترین و کمترین مقدار مجاز بدست آمده کمتر از ۰ و یا بیشتر از تعداد کل خطهای یال باشند، این مقادیر نیز در محاسبه دامنه مجاز منظور میشوند. کران پایینی LBij و کران بالایی UBij برای مقدار kijبه صورت روابط (۳-۲۹) و (۳-۳۰) خواهند بود. با حذف مقدار جاری متغیر kij از دامنه و انتخاب یک مقدار تصادفی برای kij، مقدار kji بهراحتی قابل محاسبه است.
(۳-۲۹) | |
(۳-۳۰) |
مکانیزم انتخاب
انتخاب تصادفی به وسیله چرخ رولت از جمله روش های انتخاب است که این روش انتخاب توسط هالند پیشنهاد شده است]۴۶[. ایده اصلی این روش تعیین احتمال انتخاب یا احتمال بقا برای هر کروموزوم، متناسب با مقدار برازش آن است. چرخ رولت به منظور نشان دادن این احتمالات است و فرایند انتخاب مبتنی بر چرخاندن هم زمان ارقام چرخ به تعداد اندازه جمعیت است. فرایند کلی به صورت زیر است:
-
- محاسبه مقادیر برازندگی مربوط به هر کروموزم:
(۳-۳۱) |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 11:45:00 ب.ظ ]
|