نصب
تست
مستندسازی
در صورت اجرای یک شبکه جدید باید سیستم عامل مورد نیاز شبکه، نرم افزای کاربردی و مدیریتی و پروتکل‌های ارتباطی تهیه شوند.
تست کردن به روش مجتمع اجرا می‌شود یعنی سخت افزار و نرم افزار باید از لحاظ کاربردی تست شوند همچنین سعی در انجام پردازش‌هایی داریم که ترافیک شبکه را کاهش می‌دهند. با تست کردن یکپارچه که در فاز طراحی باید انجام شود از عملکرد صحیح همه قسمت‌های سیستم اطمینان حاصل می‌شود و باید روش کاملی باشد تا نتایج حاصله عملیات کل شبکه را در شرایط واقعی منعکس کند.
هرمرحله ای از فاز طراحی شبکه باید مستند شده و در فاز اجرا تکمیل شود. مستند باید شامل هر وضعیت شبکه از زمان آغاز تا اجرای نهایی باشد [۴۴].
نگهداری و به روز رسانی
آخرین فاز از چرخه زندگی سیستم شبکه، نگهداری و بروز رسانی اجزای شبکه است. در طی دوره نگهداری و بروز رسانی، سیستم جهت نگهداری سطوح اجرایی و اصلاح مشکلات فعال و هماهنگ است [۴۴].
تکنیک‌های دسترسی به شبکه[۵۹]
تکنیک دسترسی یعنی روشی که توسط آن یک ایستگاه می‌تواند باس شبکه را در اختیار بگیرد و دیتا بگیرد یا بفرستد و به سه نوع زیر تقسیم می‌شود:
CSMA[60]
Token Pass
Master/Slave
تکنیک دسترسی یک پیکر بندی منطقی (Logic) است ونباید آن را با توپولوژی فیزیکی اشتباه گرفت. به عنوان مثال ممکن است یک شبکه با توپولوژی باس از تکنیک Master / Slave استفاده کند و شبکه دیگری با همان توپولوژی باس Token را بکار ببرد[۵].
شبکه کردن PLC‌ ها با بهره گرفتن از اترنت
ارتباطی که می‌توان بین PLC‌ ها روی اترنت صنعتی (از نظر منطقی و نه از نظر فیزیکی) برقرار نمود متنوع است و بستگی به ویژگی‌های کارت CP اترنت روی PLC زیمنس دارد. موارد زیر از اهم این ارتباطات منطقی هستند [۴۶]:
جدول۳-۱: سرویس‌های ارتباطی زیمنس [۴۶]
در صورت وجود شرایط ذکرشده و با توجه به نکاتی که در ادامه تشریح خواهد شد این ارتباطات را می‌توان در حالت‌های زیر برقرار نمود:
بین دو S7-300
بین دو S7-400
بین S7-300 و S7-400
به عنوان مثال اگر روی S7-300 کارت CP 343-1 Lean وجود داشته باشد این کارت فقط TCP/IP را پشتیبانی می‌کند، بنابراین نمی توان ارتباط S7 Connection بین آنها برقرار نمود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ارتباطات Send / Receive در شبکه اترنت
این سرویس ارتباطی می‌تواند بین دو نود اترنت که TCP / IP یا ISO Transport یا ISO-On-TCP را پشتیبانی کنند برقرار گردد. رفتار پروتکل TCP به تنهایی به اینگونه است که انتقال روی جریان دیتا متمرکز
می شود ولی هیچ اطلاعاتی در مورد طول دیتا، نقطه شروع و نقطه پایان ارسال نمی گردد. این موضوع معمولا در شرایط که فرستنده میداند چند بایت بایستی بفرستد مشکلی پیش نمی آورد و این بایت‌ها به صورت جریانی از دیتا انتقال می‌یابند.
بطور خلاصه در TCP تبادل دیتا بدون شکستن و خرد کردن دیتا به بسته‌های پیام صورت می‌گیرد ولی در ISO عمل خرد شدن دیتا صورت می‌گیرد. چهار سرویس ارتباطی Send / Receive از نظر ماکزیمم مقدار دیتا در جدول زیر مورد مقایسه قرار گرفته اند. این ماکزیمم حجم دیتای قابل جابجایی با یک Connection را نشان می‌دهند [۴۷].
جدول ۳-۲: حجم دیتای قابل جابجایی مبنی بر سرویس‌های ارتباطی [۴۷]
کارکردهای [۶۱]ارتباطی
برای برقراری انواع سرویس‌های ارتباطی روی اترنت نیاز به برنامه نویسی با فانکشن‌های خاص داریم. لیست فانکشن‌های مورد نیاز برای سرویس‌های مزبور در جدول زیر آمده است. این فانکشن‌ها در ادامه توضیح داده خواهند شد. در این لیست توجه شود که S7 Connection یک ارتباط چند منظوره است یعنی علاوه بر اترنت می‌تواند روی برخی شبکه‌های دیگر مانند MPI ، پروفیباس نیز با همین فانکشن‌ها استفاده شود.
سایر سرویس‌های ارتباطی در این جدول مخصوص اترنت است. با توجه به جدول مشاهده می‌شود که فانکشنهای مورد استفاده برای این سرویس‌های ارتباطی عمدتا مشابه می‌باشد [۴۶].
جدول ۳-۳: فانکشن‌های مورد استفاده مبنی بر سرویس‌های ارتباطی [۴۶]
در این تحقیق قصد داریم ارتباط اترنت بین PLC‌های سری ۳۰۰ را به صورت‌های زیر برقرار نماییم و با اندازه گیری زمان ارسال و دریافت، پروتکل اترنت را نسبت به پروتکل پروفیباس بررسی و تحلیل نماییم:
بین دو CPU
بین سه CPU به حالت غیر Real Time
بین سه CPU به حالت Real Time
از آنجا که در این رساله از ارتباط S7 Connection استفاده کرده ایم در ادامه پیکربندی و برنامه نویسی این نوع ارتباط را بطور خلاصه برای ارتباط دو CPU شرح می‌دهیم.
پیکربندی و برنامه نویسی ارتباط S7 Connection
این ارتباط یک ارتباط چندمنظوره است یعنی می‌توان آن را روی شبکه‌های دیگر مانند پروفیباس و MPI نیز پیکربندی و برنامه نویسی نمود و خاص اترنت نیست. فانکشن‌های برنامه نویسی S7 Connection متفاوت است. برخی بلاک‌های آن حجم دیتای بیشتری را جابجا می‌کند. قدم‌هایی که برای پیکربندی و برنامه نویسی این ارتباط برداشته می‌شود را در ادامه توضیح خواهیم داد [۴۸]:
پیکر بندی سخت افزار
در محیط نرم افزار زیمنس یعنی Simatic Manager قسمت Hwconfig کارت CP مناسب که ISO یا ISO-on-TCP را ساپورت می‌کند انتخاب و دقت می‌نماییم کهMAC Address آن فعال باشد. در غیر اینصورت امکان پیکربندی ارتباط در Netpro میسر نخواهد بود. ممکن است به جای کارت CP از CPU خاصی که پورت LAN داشته باشد استفاده نمایید که در اینصورت می‌توان به جای استفاده از MAC Address ازAddress IP استفاده نماییم [۴۹].
پیکربندی ارتباط در Netpro
تنظیمات شبکه اترنت و Set PG/PC را روی اترنت مربوطه انجام می‌دهیم، سپس با پیکربندی مناسب از اینکه هر دو PLC در دسترس هستند اطمینان حاصل می‌کنیم [۴۹].
شکل ‏۳‑۶: شبکه کردن دو PLC 300 توسط اترنت
چنانچه هر دو PLC در دسترس باشند پیکره بندی ایجاد شده به صورت زیر می باشد:
شکل ‏۳‑۷: Connection Table
هر سطر از این جدول بیانگر نوع ارتباط و CPU مقصد به صورت شکل زیر می باشد. توجه شود که در این حالت ارتباط مورد نظر به صورت Unicast است یعنی یک PLC با PLC دیگر . اگر روی این شبکه تعداد زیادی PLC وجود داشت همه آنها در این پنجره لیست می‌شدند و ما فقط CPU مقصد را انتخاب می‌کنیم.
شکل ‏۳‑۸: مشخصات ارتباط برقرار شده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...