سبک سلسله مراتبی با مقیاس عملکرد رابطه داشته است.
۲-۴) نی یل و گریفین[۱۸۲] (۲۰۰۰) به بررسی تاثیر جو سازمانی بر سلامت جوی و رفتار فردی پرداخته اند. در این تحقیق ۵۲۵ نفر کارمند از ۲۳ گروه کاری در بیمارستان های استرالیا انتخاب شده اند.۸۹ % افراد این نمونه انتخابی را زنان تشکیل می دهند. نتیجه حاصل از این سنجش ، نشان از تاثیر گذاری جو کلی سازمان بر سلامت جوی می باشد و نیز ادراک از سلامت جوی باعث تاثیر گذاری بر عملکرد سازمانی از طریق اثرات این مولفه ها بر انگیزش افراد می گردد. نتایج این تحقیق ، می تواند راهنمایی برای محققانی شود که به دنبال مکانیزم هایی برای بهبود سلامت در مکان کاری می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲- ۵) لوفسترام[۱۸۳] (۲۰۰۵) در تحقیقی به بررسی نقش سبک های شناختی در زمینه محیط کاری پرداخته است. در این تحقیق به بررسی نقش سبک های شناختی به عنوان سبک تفکر با رضایت شغلی و نیز جو سازمانی در محیط کاری پرداخته است. در این تحقیق ۲۲۸ نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گشته اند که ۴۶ درصد این تعداد را زنان و ۵۴ درصد دیگر را مردان تشکیل می دهند. بخشی از نتایج حاصل شده از این تحقیق به شرح ذیل نمایان گشته است:
زنان تمایلی خیلی بیشتری در مورد سبک تفکر شهودی دارند.
مردان ابعاد شناختی محیط کاری را بیشتر تحلیلی در نظر می گیرند این در حالی می باشد که زنان ابعاد شناختی محیط کاری را شهودی می شناسند.
گروه ها با میانگین سنی کمتر ، تفکر تحلیلی کمتری نسبت به گروه های مسن تر دارند.
گروه ها با میانگین تجربه کمتر ، تفکر تحلیلی کمتری نسبت به گروه های باتجربه تر دارند.
افرادی که سطح تحصیل بالاتری را دارا هستند ، ذارای سبک تفکر تحلیلی بیشتری می باشند.
مدیرانی که در مدیریت یادگیری مشارکت نداشته اند ، بالاترین سطح تفکر تحلیلی را از خود نشان می دهند.
مدیران جوان سبک تفکر شهودی تری نسبت به مدیران مسن تر دارند.
کارمندان یقه سفید و نیز کارگران یقه آبی ۵۵ ساله از سبک تفکر شهودی بیشتری برخوردار تر هستند.
مدیران جو سازمانی حمایت کننده را از کارگران یقه آبی بیشتر درک می نمایند.
اصل ایجاد در رضایت شغلی با سبک تفکر ، تقاضای شناختی و جو سازمانی ارتباطی ندارد.
۲- ۶) لی[۱۸۴] (۲۰۰۷) در تحقیقی به بررسی اثر استعاره های بصری و سبک تفکر در مدل سازی ذهنی در محیط های ابر رسانه ای پرداخته است. دو متغیر استفاده شده در این تحقیق شامل دانش ساختاری افراد و نیز احساس عدم تعلق افراد می باشد. افراد مورد مطالعه در این تحقیق شامل ۱۵۳ نفر هستند . نتایجی که از این تحقیق حاصل شده است شامل موارد زیر می باشد:
استعاره های بصری در افراد تازه کار مثل یک چارچوبی فکری عمل می کند تا ابزاری برای رسیدن به هدف .
سبک تفکر کاربران نقشی بیشتر از تعیین عملکرد افراد در ساختهای ذهنی آنان و محیط های ابر رسانه ای ایفا می کند. افراد تحلیل گرا توانایی زیادی زمانی که مزیت فکری و جسمی برای تطابق با افراد کل گرا دارند.
این مشکلات بایستی به عنوان کمبودهای مدل های ذهنی شناخته شود تا احساس های فیزیکی از نبود چیزی با وجود بیشتر دانش ساختاری افرادی که بدست می آید، افراد احساس گم گشتگی می کنند.مشارکت مستقیم و اولیه افراد در یک رابطه خوب، باعث افزایش سرعت سیستم ها می گردد.
آگاهی افراد از سبک های تفکر و یا شناختی، از فاکتورهای تاثیرگذار در اطمینان از موفق بودن ارتباط استعاره ها می باشد. تجربه افراد از محتوای اطلاعات کمک زیادی می کند تا افراد از طریق یادگیری دانش جدید، اطلاعاتی را در فضای ذهنی خود ذخیره داشته باشند.
۲-۶) لئونارد[۱۸۵]، بیووایس [۱۸۶]و اسکول)[۱۸۷]۲۰۰۹) در تحقیقی به بررسی مدل های چند سطحی سبک شناختی گروهی در تصمیم گیری استراتژیک پرداخته است. سوال مطرح شده در این تحقیق به شناسایی محل تشکیل سبک های شناختی گروهی می پردازد، که با بررسی بر محور این سوال گزاره های زیر حاصل گشته است .
اکثر سبک های شناختی فردی، توانایی پیش بینی سبک های شناختی گروهی را دارا هستند.
میانگین سبک های شناختی فردی، توانایی پیش بینی سبک های شناختی گروهی را دارا هستند.
سبک شناختی فردی با بالاترین پست ، قابلیت پیش بینی سبک های شناختی گروه را دارا است.
سبک های شناختی حاصل از وظایف رهبری قابلیت پیش بینی سبک های شناختی گروه را دارا است.
سبک شناختی افراد برونگرا ، قابلیت پیش بینی سبک های شناختی گروه را دارا است.
گروه های خودآموز ، مشکلاتی را که در تیم های استراتژیک وجود دارد را شناسایی می نمایند در حالی که گروه های سنجش گر مشکلات را در گروه های عملیاتی را شناسایی می نمایند.
افکار در گروه، رفتار نمایشی را به نمایش می گذارد در حالی که احساسات در گروه، رفتار متقابل بیانی را به نمایش می گذارد.
نتیجه گیری
با نگاه به شکل گیری سبک تفکر و فرایند پردازش اطلاعات در زمینه معرفی سبک های شناختی ، می توان اثرات تمایل افراد را در این معانی مهم دانست . تفکر افراد ناشی از توانایی و تمایلات خود می باشد و این تمایلات نیز حاصل آنچه افراد از محیط خود درک می نمایند و یا علاقه به درک آن هستند ، می باشند. افراد از محیط خود ادراکات خاصی دارند که این ادراکات از درون یک سازمان می تواند جو سازمانی یک سازمان را نمایش دهد که حاصل از سبک تفکر افراد در آن سازمان و تمایل آنان از درک خود نسبت به حوادث آن سازمان می باشد .
در ابتدای فصل دو، با بیان تعاریف و مقدماتی از مولفه سبک تفکر ، بر ویژگی ها و نیز عوامل موثر در آن، توضیحاتی بیان شده است که نحوه برخورد افراد را با پیام های محیطی و پردازش اطلاعات حاصل از داده های به دست آمده از محیط را آشکار می نماید. با بیان سبک تفکر و نیز رویکردهای مختلف نسبت به آن و نیز اصطلاحات مطرح توسط صاحبنظران مختلف ، از سبک شناختی به عنوان یک عبارت از سبک های تفکر به منظور بررسی آن استفاده شده است. با بیان مولفه های سبک های شناختی و مدل دو بعدی مطرح در آن و ویژگی های هر یک از این ابعاد ، بخش اول فصل دو پایان می پذیرد. در قسمت دیگر این فصل در مورد تعاریف و ویژگی های جو سازمانی و عوامل تاثیر گذار بر آن پرداخته می شود که آن را حاصل از این فرایند پردازش و یا ادراک در نظر می نماید. در این قسمت دیدگاه های صاحبنظران مختلف در مورد جو سازمانی و نیز دیدگاه های مختلف در مورد ویژگی ها و عوامل تشکیل دهنده آن بیان شده است. در قسمت سوم این فصل ، مروری بر تحقیقات گذشته مشابه بر این تحقیق ، بیان شده است که با دسته بندی داخلی و خارجی آن به دو نوع ، نمونه هایی از این تحقیقات ذکر شده است که با بررسی محتوای این ادبیات به مدل مفهومی ذیل دست پیدا می نمائیم.

مدل مفهومی تحقیق
بر مبنای ادبیات تحقیق ، مدل مفهومی ذیل به شکل شماره (۲-۱۲) ، که دارای متغییر های مستقل و وابسته ذیل می باشد ، پیشنهاد می گردد.
الف) متغیرهای مستقل
متغیری است که از طریق آن متغیر وابسته تبیین یا پیش بینی میشود(خاکی،۱۳۷۹، ۷۶). متغیر مستقل این تحقیق دو بعد سبک تفکر می باشد که این دو بعد شامل :
۱)تفکر شهودی
۲)تفکر تحلیلی
ب) متغیرهای وابسته
متغیر وابسته ، متغیری است که هدف محقق تشریح یا ﭘیش بینی تغییرﭘذیری در آن است (خاکی ۱۳۷۹،۷۵) .
متغیر وابسته در این تحقیق ، عبارتست از ابعاد مربوط به جو سازمانی می باشد که شامل :
۱) توجه به هدف
۲) ساختار
۳) رهبری
۴) توجه به ارتباطات
۵) توجه به ﭘاداش
۶) مکانیزم های مفید
۷) نگرش به تغییر
با توجه به عنوان و موضوع تحقیق و یافته های موجود در ادبیات موضوع در خصوص رابطه سبک تفکر مدیران با جو سازمانی ، چارچوب نظری این تحقیق به صورت ذیل است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...