فرضیه فرعی سوم در ارتباط با امکان شاخص سازی از منظر فرایندهای داخلی است. بدین منظور معیارهای این منظر ارزیابی متوازن از طریق سوالات ۴۰ الی ۵۰ پرسشنامه مورد سوال قرار گرفته است. برای این منظور نیز از آزمون ناپارامتریQبا  ( آزمون میانه ) استفاده می شود. از آنجا که میانه گزینه های پرسشنامه که به صورت اصلاً ، کم ، متوسط، زیاد و بسیار زیاد بر اساس مقیاس لیکرت از ۱ تا ۵ رتبه بندی شده است برابر ۳ می باشد، آزمون فرض در مورد میانه بصورت زیر فرموله می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

امکان شاخص سازی از نظر فرایندهای داخلی وجود ندارد
امکان شاخص سازی از نظر فرایندهای داخلی وجود دارد

جدول شماره ۴-۱۴ : اطلاعات توصیفی مربوط به فرضیه فرعی سوم
جدول شماره ۴-۱۴: اطلاعات توصیفی مربوط به فرضیه فرعی سوم

جدول شماره ۴-۱۵- نتایج آزمون مربوط به فرضیه فرعی سوم
همانطور که در جدول شماره ۴-۱۵ مشاهده می شود آماره آزمون از معیار ارزیابی کمتر است. بنابراین می توان به توجه به اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه این چنین نتیجه گیری کرد که شاخص سازی از نظرفرایندهای داخلی امکان پذیر می باشد که این نتیجه با تحقیق عباس الهیاری در مورد بیمارستانهای شیراز همسو می باشد.
۴-۳-۵- آزمون مربوط به فرضیه فرعی چهارم
فرضیه فرعی چهارم در ارتباط با امکان شاخص سازی از نظریادگیری و رشد می باشد.
بدین منظور معیارهای این منظر ارزیابی متوازن از طریق سوالات ۵۱ الی ۶۰ پرسشنامه مورد سوال قرار گرفته است.
برای این منظور نیز از آزمون ناپارامتری Qp با  ( آزمون میانه ) استفاده می شود. از آنجا که میانه گزینه های پرسشنامه که به صورت اصلاً ، کم ، متوسط، زیاد و بسیار زیاد بر اساس مقیاس لیکرت از ۱ تا ۵ رتبه بندی شده است برابر ۳ می باشد، آزمون فرض در مورد میانه بصورت زیر فرموله می شود:
امکان شاخص سازی از منظریادگیری و رشد وجود ندارد
امکان شاخص سازی از منظریادگیری و رشد وجود دارد

جدول شماره ۴-۱۶- اطلاعات توصیفی مربوط به فرضیه فرعی چهارم
جدول شماره ۴-۱۶: اطلاعات توصیفی مربوط به فرضیه فرعی چهارم

جدول شماره ۴-۱۷: نتایج آزمون مروبط به فرضیه فرعی چهارم
با توجه به اطلاعات جدول شماره ۴-۱۷ مشاهده می شود آماره آزمون از معیار ارزیابی کمتر است. بنابراین می توان به توجه به اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه این چنین نتیجه گیری کرد که شاخص سازی از نظررشد و یادگیری امکان پذیر می باشد که این نتیجه با تحقیق عباس الهیاری در مورد بیمارستانهای شیراز همسو می باشد.
۴-۳-۶- مقایسه میانگین رتبه بین عوامل با بهره گرفتن از آزمون فریدمن
آزمون فریدمن برای رتبه بندی و تعیین درجه قوی بودن فرضیه ها مورداستفاده قرار می گیرد. فرض صفر و فرض مقابل در این آزمون بصورت زیر نوشته می شود:
H0: میانگین رتبه های چهار فرضیه یکسان است
H1: میانگین رتبه های چهار فرضیه یکسان نیست

جدول شماره ۴-۱۸- نتایج آزمون مقایسه میانگین رتبه فرضیات با بهره گرفتن از آزمون فریدمن

جدول شماره ۴-۱۹- آماره آزمون و مقدار سطح معنی داری آزمون فریدمن برای مقایسه رتبه فرضیات
با توجه به جدول ۴-۱۹ مشاهده می شود میانگین رتبه ۵ فرضیه یکسان نیست. با بهره گرفتن از این آزمون می توان امکان انجام فرضیه های مختلف (مثلاً امکان شاخص سازی از منظرهای مختلف را مقایسه و فرضیه هایی را که امکان اجرای بیشتری دارد را تعیین نمود) با توجه به این پژوهش و بر اساس آزمون فریدمن مشاهده شد که امکان شاخص سازی از منظر فرایندهای داخلی بیشتر است.(جدول شماره ۴-۱۸)
۴-۳-۷- بررسی تاثیر هریک از سؤال‌های عمومی پرسشنامه بر فرضیه‌های پژوهش :
در بخش قبل به آزمون فرضیه های پژوهش با بهره گرفتن از آزمون میانه پرداخته شد. در این بخش با بهره گرفتن از آزمونهای ناپارمتری  ، آزمون U- من وتینی، آزمون H- کروسکال والیس، وجود و عدم وجود رابطه معنی دار بین سوالهای عمومی پرسشنامه شامل ظرفیت تولید، تحصیلات، تعداد کارکنان، سابقه کار، با فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد.
۴-۳-۷-۱- بررسی وجود تفاوت معنی‌دار بین شرکتها با ظرفیت‌های تولید مختلف در فرضیه‌های پژوهش:
برای بررسی این رابطه از آزمون تحلیل واریانس استفاده می شود. این آزمون بر مبنای فرض آماری زیر انجام می شود.
فرض صفر ( H0 ) : ظرفیت تولید شرکتها بر پاسخ پاسخ دهندگان به سوالهای پرسشنامه تاثیری ندارد .
فرض تحقیق ( H1 ) : ظرفیت تولید شرکتها بر پاسخ پاسخ دهندگان به سوالهای پرسشنامه تاثیر دارد .

جدول شماره ۴-۲۰: نتایج آزمون مربوط به تاثیر ظرفیت تولید در هر یک از منظرها
همان طور که در جدول شماره ۴- ۲۰ مشاهده می شود، با توجه به ظرفیت تولید ، آماره آزمون از منظر مالی و فرایندهای داخلی از معیار ارزیابی کمتر است . بنابراین می توان با توجه به اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه این چنین نتیجه گیری کرد که ظرفیت تولید بر شاخص سازی از منظر مالی و فرایندهای داخلی موثر بوده و بر سایر فرضیه ها تاثیری ندارد.
۴-۳-۷-۲- بررسی وجود تفاوت معنی‌دار بین دیدگاه افراد با مدارک تحصیلی مختلف در فرضیه‌های پژوهش:
برای بررسی این رابطه از آزمون تحلیل واریانس استفاده می شود. این آزمون بر مبنای فرض آماری زیر انجام می شود
فرض صفر (H0) : مدرک تحصیلی پاسخ دهندگان بر پاسخ آنها به سوالهای پرسشنامه تاثیری ندارد.
فرض تحقیق (H1 ) : مدرک تحصیلی پاسخ دهندگان بر پاسخ آنها به سوالهای پرسشنامه تاثیر دارد.
نتایج این آزمون در جدول شماره ۴- ۲۱ ارائه شده است .

جدول شماره ۴-۲۱- نتایج آزمون مربوط به تاثیر مدرک تحصیلی در هر یک از منظرها
با توجه به جدول شماره ۴-۲۱- مشاهده می شود، با توجه به میزان تحصیلات ، آماره آزمون از منظر مشتری و فرایندهای داخلی از معیار ارزیابی کمتر است. بنابراین می توان با توجه به اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه این چنین نتیجه گیری کرد، که میزان تحصیلات پاسخ دهندگان بر شاخص سازی از منظر مشتری و فرایندهای داخلی تاثیر گذار و بر سایر فرضیه ها تاثیری ندارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...