1. همچنین اجزا خلاقیت، راه های پرورش آن ها که عبارت بودند از: ۱- سیال بودن ۲- ابتکار و انجام تمرینات متنوع آموزش داده شد.

    1. در آخر جلسه موانع ظهور خلاقیت که به دودسته فردی (ترس از شکست،عدم اعتماد به نفس و…..) واجتماعی (شغل، آداب و رسوم، ترس از عدم استقلال اجتماعی و…..) برای افراد حاضر در جلسه شرح داده شد.

جلسه دهم: ارزشیابی

اجرای آزمون های ذکر شده.

۳-۷ شیوه اجرا

پس از انتخاب آزمودنی ها، جلسات آموزش مهارت های زندگی ‌در یکی از مراکز ترک اعتیاد شهر کرمانشاه برگزار گردید قبل از برگزاری اولین جلسه آموزش مهارت های زندگی، پیش آزمون ‌در مورد هر دو گروه آزمایشی و گواه اجرا گردید. سپس برای گروه آزمایشی برنامه ی آموزش مهارت ها زندگی در قالب ۱۰ جلسه ی هفتگی ۶۰ دقیقه ای برگزار شده و بلافاصله پس از اتمام جلسات ، پس آزمون هردو گروه آزمایشی و گواه انجام شد لازم به ذکر است در هر یک از مراحل پیش آزمون و پس آزمون استرس، شیوه ی مقابله مسئله محور، شیوه ی مقابله هیجان محور و شیوه ی مقابله اجتناب محور آزمودنی ها مورد سنجش قرار گرفت هریک از جلسات به یکی از مهارت های زندگی اختصاص و ‌در مورد آن بحث و آموزش داده می شد و نهایتاً در جلسه پایانی به ارزیابی آزمودنی ها پرداخته شد. نحوه ی انجام کار ‌به این ترتیب بود که در هر جلسه د رمورد هر موضوع ابتدا توضیحاتی داده می شد و درصوت لزوم ‌در مورد مفاهیم مربوط به آن موضوع سوالاتی مطرح می شد سپس با جمع بندی نظرات شرکت کنندگان، آن مفاهیم تعریف و فایده ی انجام فعالیت های عملی مربوط به موضوع مورد بحث بیان شده و چگونگی انجام آن فعالیت برای شرکت کنندگان توضیح داده می شد. پس از اتمام فعالیت که غالباً در دو یا چند گروه کوچک و بزرگ انجام می شد از شرکت کنندگان هر گروه خواسته می شد ‌در مورد کاری که انجام داده‌اند توضیح دهند نتیجه ای را که از آن گرفته اند را بیان کنند. آنگاه با تجزیه و تحلیل اظهارنظرهای شرکت کنندگان و جمع بندی آن ها به موضوع بعدی پرداخته می شد. لازم به ذکر است که انجام این پژوهش در جنس مذکر بوده است.

۳-۸ روش­های تحلیلی آماری

برای بررسی سوال­های پژوهش حاضر داده ­های به دست آمده به وسیله نرم افزار SPSS16 از نظر آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. در قسمت آمار توصیفی شاخص­ های میانگین و انحراف معیار در قالب جداول و در قسمت آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد.

فصل چهارم:

یافته های پژوهش

این فصل به دو بخش یافته های توصیفی و یافته های استنباطی تقسیم گردیده است، در بخش توصیفی میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش در افراد وابسته به مواد قبل و بعد از آموزش مهارت‌های زندگی مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش استنباطی ، با توجه به نوع فرضیات و با بررسی شرایط آزمون کوواریانس از این آزمون جهت مشخص نمودن تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر متغیرهای استرس و راهبردهای مقابله ای(هر کدام به صورت مجزا) در افراد معتاد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد استفاده شده است.

۴-۱ آمار توصیفی

جدول ۴-۱: میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش در دو گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون