– رویا یعقوبی در سال ۱۳۹۰ در تحقیقی با عنوان “معرفی ابزارهای بازاریابی سبز و تأثیر آن ها بر رفتار خرید مصرف کننده” ضمن بیان فرایند های سبز شدن، تأثیر ابزارهای بازاریابی بر رفتار خرید مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار داد و ‌به این نتیجه رسید که نگرانی بیشتر مردم راجع به مسائل زیست محیطی باعث شده است تا مصرف کنندگان برای اتخاذ تصمیمات خرید خود آگاهانه عمل کنند و محصولاتی را انتخاب کنند که به محیط زیست آسیبی وارد نمی کنند.

– مریم خلیل در سال ۱۳۹۰ در تحقیقی با عنوان “بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید مصرف کنندگان” به دنبال آگاهی از سطح حساسیت مصرف کنندگان به مسایل زیست محیطی، میزان مشارکت در برنامه های اجتماعی مرتبط با بازاریابی سبز و سطح توجه و رعایت مسائل زیست محیطی در مصارف خود بود. برای آزمون فرضیه‌ها از تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه مورد بررسی دانشجویان دانشگاه تهران(پردیس قم) و حجم نمونه ۹۰ نفر تعیین گردید. نتایج به دست آمده حکایت از آن داشت که مصرف کنندگان به محیط زیست و مسائل ناشی از آن حساسیت داشته و به برنامه ها و طرح های اجتماعی مرتبط با بازاریابی سبز توجه نموده و در آن ها مشارکت می نمایند. اما در رفتار خرید خود مسائل زیست محیطی را در نظر نمی گیرند.

– محمدیان و ختائی در مقاله ای در سال ۱۳۹۰ با عنوان” رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرف کننده سبز(حامی محیط زیست)” به بررسی رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرف کننده سبز در شهر تهران پرداختند. ۱۵ فرضیه مورد آزمون قرار گرفت و رابطه نگرش های زیست محیطی، هنجارهای فردی، اثر بخشی ادراک شده توسط مصرف کننده سبز و هنجارهای اجتماعی (بازدارنده) با ابعاد رفتاری مصرف کننده سبز تأیید شد؛ ولی شواهدی مبنی بر رابطه مستقیم قوی تری میان نگرش های زیست محیطی و ابعاد رفتاری مصرف کننده سبز با درگیری ذهنی بالا نسبت به مصرف کننده سبز با درگیری ذهنی پایین یافت نشد. بعد از آزمون فرضیه‌ها، عوامل و ابعاد رفتاری از نظر اهمیت اولویت بندی شدند. برای عوامل روانی و اجتماعی اولویت ها عبارتند از: نگرش های زیست محیطی، هنجارهای اجتماعی( بازدارنده)، هنجارهای فردی، اثربخشی ادراک شده توسط مصرف کننده و اولویت ابعاد رفتاری مصرف کننده سبز عبارتند از: رفتار خرید مصرف کننده سبز، پشتیبانی از اقدامات زیست محیطی، رفتارهای حفاظتی نسبت به محیط زیست.

– مریم ماندگاری در یک مقاله با عنوان “بازاریابی سبز یک راهبرد رقابتی” در سال ۱۳۹۱ در ماهنامه استاندارد به بررسی مفاهیم بازاریابی سبز و مزایای آن پرداخت و ‌به این نتیجه رسید که رفته رفته با توجه به فشارهای دولتی، سازمان های حمایت از محیط زیست و تغییر نگرش مشتریان، شرکت ها برای حفظ جایگاه خود در بازارهای رقابتی، ملزم به به کارگیری رویکرد بازاریابی سبز هستند. ‌بنابرین‏ واحدهای تولیدی و خدماتی، باید فرایندهای تولیدی و طراحی کالا و خدمات، را مطابق با استاندارد های محیط زیست مهندسی مجدد نمایند.

– شاهین خالدی در سال ۱۳۹۱در تحقیقی با عنوان “بررسی آمیخته ترفیع مناسب محصولات شرکت پاکشو از دیدگاه مشتریان در تهران با روشTopsis” انجام داد. در این تحقیق دو مرحله از مدل AIDA مبنای فرضیات تحقیق قرار گرفته است. در این تحقیق با بهره گرفتن از روش Topsis اجزای آمیخته ترفیع اولویت بندی شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داده است که مطلوب ترین جزء آمیخته ترفیع در معرفی و ایجاد آگاهی از محصولات پاکشو، تبلیغات تلویزیونی و مطلوب ترین جزء آمیخته ترفیع در اقدام به خرید محصولات پاکشو ارائه نمونه های رایگان می‌باشد و همچنین شرکت از لحاظ برنامه های تبلیغاتی موفق ولی در زمینه‌های پیشبرد فروش ضعیف عمل ‌کرده‌است.

– خورشیدی و حسین زاده در سال ۱۳۹۱ در مقاله ای با عنوان “بررسی رفتار مصرف کننده در رابطه با تصمیم خرید کالای سبز” به بررسی رفتار ۲۷۲ شهروند تهرانی در برخورد با کالای سبز پرداختند که نتایج نشان داد بین عقاید زیست محیطی با رفتار خرید سبز و رفتار عمومی زیست محیطی، بین تجربه قبلی مصرف کنندگان با کیفیت درک شده کالای سبز و همچنین بین کیفیت درک شده کالای سبز و رفتار خرید سبز همبستگی مثبت وجود دارد. اما تبلیغات شفاهی با کیفیت درک شده همبستگی معنادار ندارد. در نهایت نتیجه گیری شد که با توجه به وجود عقاید مثبت به محیط زیست در بین مصرف کنندگان ایرانی و همبستگی مثبت آن با رفتار خرید سبز، اگر آن ها از کیفیت کالای سبز اطمینان پیدا کنند، نسبت به خرید این کالاها اقدام خواهند نمود.

– رهبری در سال ۱۳۹۱ در مقاله ای با عنوان “بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید سبز دانشجویان ایرانی” در پی ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این سوال بود که چه عواملی بر رفتار خرید سبز مصرف کننده تأثیر می‌گذارد و همچنین میزان تأثیر آن ها چقدر است. روش پژوهش پیمایشی است که در آن ۱۸ متغیر مستقل در چهار بعد عوامل جمعیت شناختی، دانش زیست محیطی، ارزش و نگرش انتخاب شده است. از بین چهار بعد مذکور، فقط بعد ارزش بر رفتار خرید سبز جامعه آماری تأثیر دارد. در سطح متغیرها نیز متغیرهای تعهدات مذهبی، جمعگرایی، اهمیت رفتارهای زیست محیطی و سختی رفتارهای زیست محیطی تأثیر دارد. نتایج این پژوهش، سازمان ها و شرکت ها را برای توسعه، ترویج و ارتقاء رفتارهای مطلوب زیست محیطی مصرف کنندگان(از جمله ترویج خرید محصولات سبز)راهنمایی می‌کند.

۲-۲-۱- پیشینه خارجی

– Mostafa در سال ۲۰۰۹ مقاله ای با عنوان ” سایه های سبز : یک تفکیک روان نگارانه مصرف کنندگان سبز در کویت” ارائه داد که هدف از آن بررسی تأثیر فاکتورهای شناختی و روان نگاری بر مصرف کنندگان سبز در کویت بود. نتایج نشان داد که متغیر اصلی تأثیر گذار بر مصرف کنندگان سبز عبارتند از: ارزش های نوع دوستانه، نگرش محیطی، دانش محیطی، بدبینی نسبت به ادعا های محیطی، نگرش ها نسبت به مصرف سبز و گرایش به خرید محصولات سبز

-Saini در سال ۲۰۱۳ در مقاله ای تحت عنوان “بازاریابی سبز و تأثیر آن بر رفتار خرید مصرف کننده” به بررسی این موضوع پرداخت که رفتار خرید مصرف کنندگان چگونه تحت تأثیر بازاریابی سبز قرار می‌گیرد و شرکت ها چگونه می‌توانند با سازگاری با آن در عرصه رقابت وارد شوند، چگونه تقاضا می‌تواند توسط استراتژی های بازاریابی افزایش یابد و چه چالش هایی شرکت ها را در مسیر سبز شدن تهدید می‌کند. نتایج نشان داد که شرکت ها برای پیروز شدن در عرصه رقابت سبز نیاز دارند تا ارتباطشان را با مشتریان زیاد کنند و ویژگی هایی مانند محصول و قیمت مهم تر از مسئولیت های زیست محیطی است که باید به آن اهمیت ویژه ای داده شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...