۳-۸-۳-۲- اندازه شرکت: برای محاسبه اندازه شرکت روش های گوناگونی وجود دارد، در این تحقیق از معیار ارزش بازار کل سهام شرکت به عنوان اندازه استفاده می کنیم. یعنی:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

(ارزش بازار سهام شرکت)LN = size =اندازه
۳-۸-۳-۳- نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری (M/B): ارزش بازار به ارزش دفتری می باشد.
(۳-۷)
MB=
۳-۸-۳-۴- طول عمر LN(1+age) : در این جمله ،age عبارت است از عمر شرکت که همان فاصله بین سال تاسیس شرکت و سال عرضیه اولیه می باشد.
۳-۸-۳-۵- نسبت اهرمی ((Leverage: نشان دهنده اهرم که عبارت است از نسبت بدهی ها به کل دارایی ها می باشد.
۳-۸-۳-۶- بازده داراییها (ROA): بازده داراییها می باشد که برابر با نسبت سود خالص به کل دارایی ها است.
۳-۸-۳-۷- رشد مخارج سرمایه ای ((capex growth: رشد مخارج سرمایه ای می باشد که برابر است با:
(۳-۸)
Capex growth =
۳-۹- مدل های تحلیلی تحقیق
مدل تحلیلی نوعی نمودار سازی برای متغیرهای استخراج شده از چهارچوب نظری تحقیق است (خاکی،۱۳۸۹).
در این تحقیق با توجه به اهداف تحقیق و فرضیات مطرح شده، از روش های زیر به منظور بررسی روابط بین متغیر های مستقل و وابسته استفاده شده است:
۱-روش استفاده شده برای آزمون فرضیه اول:
به منظور آزمون فرضیه اول، از آزمون t یک جمله ای استفاده می کنیم. به عبارت دیگر، برای شرکت های دارای (IPO)، میزان مدیریت سود با بهره گرفتن از اقلام واقعی و تعهدی را محاسبه نموده ،سپس فرضیه زیر را آزمون می کنیم:
H0: EM=0 برای اقلام واقعی
H1: EM≠۰
H0: EM=0 برای اقلام تعهدی
H1:EM≠۰
۲-روش استفاده شده برای آزمون فرضیه دوم:
برای آزمون فرضیه ۲ از مدل رگرسیون ، به شرح زیر استفاده می کنیم:
(۳-۹)
EMi,t= α۰۱BigN +β۲LN(MK)+β۳MB+β۴Ln(1+age)+β۵Leverage+β۶ROA+β۷capex growth+εi,t
در رگرسیون فوق به جای EM که همان مدیریت سود می باشد، یک بار مدیریت سود بااستفاده از اقلام واقعی را قرار می دهیم و یک بار مدیریت سود با بهره گرفتن از اقلام تعهدی را می دهیم.
Big N: نشان دهنده کیفیت حسابرسی می باشد. اگر شرکت مورد بررسی توسط سازمان حسابرسی مورد حسابرسی قرار گیرد به آن عدد (۱) می دهیم و اگر توسط موسسات دیگر مورد حسابرسی قرار گیرد به آن عدد(۰) می دهیم.
LN(MK): اندازه شرکت می باشد که در این تحقیق از معیار ارزش بازار کل سهام شرکت به عنوان اندازه شرکت استفاده می کنیم.یعنی:
(ارزش بازار سهام شرکت)LN =size =اندازه
MB:نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری می باشد.
(۳-۱۰)
MB=
LN(1+age) :در این جمله ، age عبارت است از عمر شرکت که همان فاصله بین سال تاسیس شرکت و سال عرضیه اولیه می باشد.
Lererage: نشان دهنده اهرم که عبارت است از نسبت بدهی ها به کل دارایی ها می باشد.
ROA:بازده داراییها می باشد که برابر با نسبت سود خالص به کل دارایی ها است.
capex growth:رشد مخارج سرمایه ای می باشد که برابر است با:
(۳-۱۱)
Capex growth =
εi,t :باقیمانده مدل می باشد.
نکته:ما کلیه داده های بدست آمده در این تحقیق را برای سال مالی قبل از عرضه اولیه بدست می آوریم. به عبارت دیگر اگر سهام یک شرکت برای اولین بار در سال ۹۰ در بورس عرضه شده باشد ، ما صورت های مالی سال ۸۹ را مورد استفاده قرار می دهیم.
۳-۱۰- آزمون فرضیه ها
در چهارچوب مدل تحقیق به ازای فرضیه های تحقیق، فرضیه های آماری بشرح زیر طبقه بندی شده است:
فرضه اول: شرکت های دارای عرضه اولیه،در دوره مالی قبل از عرضه اولیه،سود را مدیریت می کنند.
در این تحقیق فرضیه صفر و فرضیه مقابل آن به این صورت است:
H0: در شرکت های دارای عرضه اولیه، در دوره مالی قبل از عرضه اولیه، میانگین مدیریت سود (مبتنی بر اقلام واقعی و اقلام تعهدی) صفر است.
H1: در شرکت های دارای عرضه اولیه، در دوره مالی قبل از عرضه اولیه، میانگین مدیریت سود (مبتنی بر اقلام واقعی و اقلام تعهدی) مخالف صفر است.
فرضیه دوم: شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی، مورد حسابرسی قرار می گیرند، بیشتر از اقلام واقعی در مدیریت سود استفاده می کنند.
H1: شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی، مورد حسابرسی قرار می گیرند، بیشتر از اقلام واقعی در مدیریت سود استفاده می کنند.
H0: شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی، مورد حسابرسی قرار می گیرند، بیشتر از اقلام تعهدی در مدیریت سود استفاده می کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...