مشتریان همواره علاقمند به استفاده از روش های ساده، سریع، شخصی شده، امن و قابل استفاده در هر مکان و زمان هستند و دستگاه های سیار به دلیل راحتی استفاده، بلادرنگ بودن، عدم نیاز به پول نقد کاندید خوبی می‌باشند. البته نباید ریسک ها و مشکلات امنیتی موجود در این محیط را نادیده گرفت. آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، تنها در کشور آمریکا ارزش کلاهبرداری های اینترنتی( ۱۴۵۷میلیون دلار بوده که با ۴/۲ درصد) رشد نسبت به سال گذشته بیش از نیمی از کل کلاهبرداری ها را دربرمی گیرد. ‌بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Forrester ، مسائل امنیتی مانع اصلی برای حدود( ۵۲ درصد )کسانی است که هیچ نوع تراکنش تجاری با تلفن های همراه انجام نمی دهند. اعتماد مشتریان مهمترین اصل در موفقیت و گسترش یک راه حل پرداخت می‌باشد که باید قبل از هرچیز مورد توجه قرار گیرد و این اعتماد تنها با تکیه بر امنیت محصول پیشنهادی حاصل می شود. ‌بنابرین‏ تحقیقات کافی در زمینه امنیت برای پشتیبانی از برنامه های تجارت سیار به منظور گسترش و شکوفایی این صنعت در کشورمان ضروری به نظر می‌رسد( جاودان و فتحیان،۱۳۸۶)

۲-۲-۱۴ چالش‌های موجود در تجارت سیار

مسائل تجاری زیادی در رابطه با تبلیغات سیار وجود دارد که شناسایی آن ها کمک فراوانی به حرفه افراد در استفاده از تبلیغات سیار می‌کند. علاوه بر آن اشراف بر این مسائل در برنامه‌ریزی تجاری و یافتن راه ‌حل ‌ها از اهمیت زیادی برخودار است.

آگاهی از این مشکلات و پیشگام شدن در این صنعت ممکن است منجر به دستیابی به یک موقعیت خوب در بازار تبلیغات سیار گردد. برخی از اساسی‌ترین مشکلات عبارتند از:

الف- هزینه

مصرف‌کنندگان، بازاریاب‌ها، عرضه‌کنندگان و آژانس‌های خدمات تبلیغات سیار با مشکل هزینه مواجه هستند. برای مصرف‌کنندگان، هزینه جاری تجهیزات سیار و حق اشتراک اینترنت بالا است. برای آژانس‌های تبلیغاتی نیز ملزومات مالی و تحقیقات صنعتی و اقدامات جایگزینی فناوری بسیار هزینه‌بر است.

ب-Push در مقابل Pull

تبلیغات سیار، کاربران تلفن همراه را در استفاده از روش های Pull یا Push آزاد می‌گذارد، به عنوان مثال، اگر شرح حال یک مشتری نشان بدهد که او از تماشای فیلم لذت می‌برد تبلیغات فیلم می‌تواند روی ابزار تلفن همراه آن مشتری فرستاده شود (Push) ، اما تبلیغاتی که ‌به این طریق ارسال می‌گردد، می‌تواند برای آن مشتری ناخواسته باشد و تأثیر ناخوشایند بر علاقه او برای خرید داشته باشد، مگر آنکه با شیوه (Pull) مشتری، اطلاعات مربوط به فیلم‌هایی که در حوزه علایق اوست را ارسال کند. ‌بنابرین‏ شیوه Pull برای مشتری خوشایند بوده اما دارای هزینه بیشتری و مستلزم راه‌ حل ‌های سیستماتیک ‌کامل تری است چون بدون شناخت از پذیرشگران، تبلیغات سیار کارامد نخواهد بود( لفورت و دیگران،۲۰۰۵)

ج- ریسک تجاری بالا

بازاریابی سیار هنوز در آغاز دوره رشد است. در یک بازار جدید، عدم اطمینان بالا است و این به معنی ریسک تجاری بالا و سود کمتر تبلیغات است. این مسایل مالی موجب کندی سرمایه‌گذاری بر‌فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای بهبود فرآیندهای تجاری در این بازار می‌گردد( لفورت و دیگران،۲۰۰۵).

د- دریافت تبلیغ

یکی دیگر از چالش‌های تبلیغات سیار، این است که آیا تبلیغ ارسال شده دریافت شده است یا خیر؟ سوالاتی که مطرح می‌شود عبارتند از: آیا دستگاه تلفن همراه روشن و ارتباط برقرار است؟ آیا تبلیغ فرستاده شده به دست مشتری خواهد رسید؟ مطابق مطالب فوق، تبلیغات سیار به روش Push ممکن است هزینه کمتری نسبت به روش Pull داشته باشد. علی‌رغم تبلیغات سنتی رادیو و تلویزیون که شکل ناخواسته بودن آن مورد پذیرش جامعه قرار گرفته است،تبلیغات سیار که روی تلفن همراه شخصی فرستاده می‌شود هنوز ناخواسته (مزاحم) قلمداد می‌شود.

هنگام ملاحظه شرح حال مشتری، موضوع حریم خصوصی شخصی باید مورد توجه قرار گیرد. وجود یک قانون دولتی و رسمی که مشخص کند چه آژانس‌های تبلیغاتی اجازه تقاضای اطلاعات و سهیم شدن در آن ها را دارند ضروری است. اطلاعات جمع‌ آوری شده توسط گروه یانکی نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از مشتریان موضوع پوشیده ماندن اطلاعات ‌در مورد شرح‌حال شخصی خود و اطلاعات موقتی حرفه‌شان را مورد توجه قرار می‌دهند( لفورت و دیگران،۲۰۰۵)

چالش‌های فنی

علاوه بر مسائل تجاری، در تبلیغات سیار، یک تعداد مشکلات فنی نیز وجود دارد که به طور خلاصه بیان می‌شود:

الف- صفحه نمایش کوچکتر

کوچک بودن صفحه نمایش و ثابت بودن اندازه دستگاه های همراه، باعث محدودیت کامل کاربر تبلیغات سیار است و نمایش اطلاعات به شکل متغیر مقدور نیست. ‌بنابرین‏ بنگاه‌های تبلیغات سیار باید دائماً به دنبال حل این مسئله باشند که چگونه در صفحه نمایش کوچک، تبلیغات انجام دهند. مشکل دیگر ثابت نبودن اندازه صفحه نمایش تلفن های همراه است. آژانس‌های تبلیغاتی برای ایجاد یا ارسال تبلیغات با این مشکل مواجه هستند و تا زمانی که برخی استانداردها از سوی تولیدکنندگان ابزارهای همراه در مخابره تبلیغات بی‌سیم تعریف و اعمال نگردد این مشکلات مرتفع نخواهد شد( سیو و همکاران،۲۰۰۳).

ب- چارچوب (شکل) ثابت

وقتی ‌در مورد تغییر شکل تبلیغات سیار تصمیم گرفته می‌شود، فروشندگان باید در پی این موضوع باشند که چه نوع اشکالی راحت‌تر بر روی دستگاه دریافت کننده نهایی قابل رویت هستند. برای مثال فونت‌های خاص، رنگ‌ها، اشکال و تصاویر ممکن است روی برخی از ابزارهای تلفن همراه قابل نمایش نباشند( سیو و همکاران،۲۰۰۳).

ج- سرعت پایین بارگیری

مشکلاتی که چندسال قبل اینترنت با آن مواجه بود، اکنون اینترنت سیار به دلیل محدودیت پشتیبانی فنی با آن روبرو است که مهمترین آن ها سرعت پایین بارگذاری است. این مسأله نه تنها روی پذیرش تبلیغات سیار توسط کاربر تأثیر می‌گذارد بلکه عملکرد تبلیغات را نیز کاهش می‌دهد چون ممکن است کاربر یک صفحه سیار را به خاطر سرعت پایین بارگذاری متوقف، پاک یا فراموش کند( سیو و همکاران،۲۰۰۳).

د- طیف‌ وسیع فناوری‌ها

بازیگران قدرتمند، مانند مایکروسافت، نوکیا و Phone.com‌ ، فناوری‌ها و راه‌حلهای متفاوتی را در این خصوص ارائه می‌کنند و در نتیجه آژانس‌های تبلیغات سیار با این مشکل مواجهند که کدام فناوری را برای استفاده برگزینند. این صنعت اکنون سعی در توسعه تجهیزات برای ارسال تبلیغات بر ابزارهای تلفن همراه و سازماندهی برای قانونمندکردن استانداردهای آن دارد.

ﻫ-استانداردسازی

تبلیغات سیار خالی از استانداردهای تعریف شده خوب و قاعده‌مند در چارچوب محتوا، پرداخت و پروتکل مخابره تبلیغات است. بدون تعریف استانداردها و مقررات کاراتر، موفقیت بازیگران عمده این حرفه مانند بنگاه های تبلیغات سیار، عرضه‌کنندگان خدمات و فروشندگان خیلی مشکل خواهد بود( سیو و همکاران،۲۰۰۳)

۲-۲-۱۵ مدل عمومی تجارت سیار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...