یکی از حوزه های متاثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرایند ها ی مدیریت دانش، سازمان شهرداری منطقه ۶ تهران می‌باشد. لذا این دو عامل باید در راستای حل معضلات این سازمان و بهبود عملکرد آن به کار گرفته شود وبه همین دلیل ضرورت دارد تا مدیران این سازمان‌ها در به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از پیش از اثرات آن بر عملکرد سازمان های خود آگاهی داشته و تدابیر لازم را جهت افزایش مثبت آن اتخاذ نمایند.

۴ـ۱ـ اهداف پژوهش

پیشرفت ها ی صورت گرفته در فناوری، ارائه دهندگان خدمت را قادر می‌سازد تا فناوری ها ی گوناگون را برای تحویل خدمتشان با یکدیگر ترکیب کنند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیستم اطلاعاتی در عصر حاضر که تحت عنوان عصر انفجار اطلاعات و عصر تغییرات سریع نامیده شده است از جایگاهی در سازمان‌ها برخوردار است که ادامه حیات سازمان‌ها بدون استفاده از این ابزار ناممکن می کند. بهره گیری از امکانات حاصل از سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات با توجه به حوزه نفوذ آن ها در سازمان‌ها و شمول تاثیراتشان بر نحوه عملکرد و شیوه انطباق سازمان با تغییرات محیطی امری است که اجباری شده است.

هدف از این پژوهش این است که نقش فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد سازمان(سازمان شهرداری منطقه ۶تهران) را از نظر کارکنان این سازمان بسنجیم ‌به این ترتیب هدف کلی عبارت است از:

بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد سازمان شهرداری منطقه ۶ تهران

و هدف جزئی:

الف)تعیین رابطه بین قابلیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد سازمانی در شهرداری منطقه ۶

ب) تعیین رابطه بین قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرآیندهای مدیریت دانش

ج) تعیین رابطه فرآیندهای مدیریت دانش با بهره گرفتن از قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد سازمان

در این پژوهش به منظور ارزیابی عملکرد سازمان ، عملکرد به سه بعد( فرآیندهای داخلی، رضایت مشتریان، ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی) تقسیم شده و همچنین برای تاثیر و نقش ICT بر فرایند های دانشی و به تبع آن تاثیر فرایند های دانش( دسترسی ، ذخیره ، انتقال و به کارگیری دانش ) بر عملکرد سازمان نیز به صورت متغیرهای واسطه به کار رفته است.

فصل دوم :

مرور ادبیات تحقیق

مقدمه :

با تغییرات سریع و مداوم فناوری اطلاعات و اینترنت ، مدل‌های سنتی کسب و کار مجبورند برای بقا با محیط کسب و کار سازگاری یابند(وو[۱] ، ۲۰۰۷). و به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی در اقتصاد جهانی ، سازمان‌های امروزی نیاز دارند که به طور مؤثر به سوی منابع دانش حرکت کنند (جوشی[۲] ۲۰۰۷). ورود به صحنه رقابت جهانی نیازمند دارا بودن سیستم های بهینه اطلاعاتی ـ ارتباطاتی بین‌المللی است که به سازمان کمک می‌کند تا بتواند امکان ترکیب منابع مختلف را فراهم کرده و تغییرات استراتژیک عمده ای را در درون خود به وجود آورد.

با رشد تکنولوژی الکترونیک، مخابرات و کامپیوتر در سال‌های اخیر ادغام و ایجاد شبکه های عظیم کامپیوتری سبب شده که رویکرد فناوری اطلاعات به جای خود اطلاعات مدنظر قرار گیرد . ایجاد پایگاه های اطلاعاتی برگرفته از مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فرآیندهای پیچیده درون سازمانی را تسهیل کرده و با اتصال سازمان‌ها به یکدیگر شبکه های سازمانی را بنا نهاده است.

ما در این فصل، ابتدا در بخش اول به مرور تجربی ، پژوهش‌ها ی انجام شده در داخل کشور و پژوهش‌های

خارج کشور پرداختیم و در بخش دوم به مرور تاریخی اشاره ای داشتیم و در آن به تاریخچه ی کوتاه از سیستم ها ی فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات که سازمان آن ها را در پیشبرد اهداف خود به کار می‌گیرد پرداختیم سپس در بخش سوم این فصل، به مرور مفهومی اشاره کردیم که در آن به اهمیت و ضرورت فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعاریف ICT و همچنین به تعاریف مدیریت دانش و فرآیندها و کاربردهای آن در سازمان اشاره کردیم و سپس به مفهوم عملکرد سازمان پرداختیم و همچنین با معرفی سازمان شهرداری مطالب این بخش را به پایان بردیم.در بخش چهارم این فصل که شامل مرور نظری تحقیق می شود چند مدل از فرآیندهای مدیریت دانش ارائه دادیم و با توضیح کوتاه از نظریه های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه چارچوب نظری و مدل مفهومی تحقیق و فرضیه های آن این بخش را به پایان بردیم. به نظر می‌رسد که این مطالب در این بخش ضروری است و باعث می شود که موضوع تحقیق روشن شود.

۱ـ۲ـ بخش اول : مرور تجربی

سوابق پژوهش:

۱ـ۱ـ۲ـ پژوهش‌های داخل کشور

محمود زاده و اسدی (۱۳۸۶) اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد بهره وری نیروی کار در اقتصاد ایران را بررسی کرد و نشان داد که اثر سرمایه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره مندی نیروی کار مثبت است.

یزدان سبحانی(۱۳۹۰) به بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی کارکنان فدرسیونها ی ورزشی پرداخت. و نشان داد که بین مؤلفه های فناوری اطلاعات و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی ‌فدراسیون‌های ورزشی منتخب رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

جعفر حسین پور سعادت آبادی(۱۳۸۵) به بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و عملکرد سازمان شرکت پست پرداخت و نشان داد که به طور کلی میان میزان اهمیت کاربرد فناوری اطلاعات و میزان بهبود عملکرد سازمان رابطه معنی داری وجود دارد.

محمد ابزری و اکبر اعتباریان به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد سازمانی در صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویر احمد، پرداختند و نشان دادند که بین استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهبود عملکرد سازمان صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویر احمد رابطه معناداری وجود دارد.

سهیلا رحمانی(۱۳۸۸) به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با استقرار مدیریت دانش پرداخت و نشان داد که فناوری اطلاعات در استقرار مدیریت دانش نقش و تأثیر معناداری داشته است.

محمود گودرزی و مجتبی ابوترابی(۱۳۸۷) به بررسی ارتباط فناوری اطلاعات با مدیریت دانش مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی پرداختند و نشان دادند که بین زیرساخت فناوری اطلاعات با تولید دانش رابطه معناداری وجود نداشت، اما بین این زیرساخت و انتقال دانش رابطه معناداری وجود داشت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...