عامه تصور می کردند که رقابتهای گروهی در این محل چنان عمیق، غیر عاقلانه و توأم با خشم و هیجان می باشند که با بهره گرفتن از معیار های خاص بازدارنده نیز نمی توان آنها را متوقف یا کنترل نمود. اما محققین پلیس دریافتند که خشونتهای گروهی تا اندازه ای حاصل و نتیحه وجود فرصت های مجرمانه است. از همین رو عملیات تنگنا با این تصور طراحی و اجرا گردید که خشونت های گروهی در این جرایم قابل پشگیری می باشند. با بررسی های صورت گرفته مشخص گردید، در این مورد خاص وجود بزرگراههای عظیم که ورود به مناطق جرم خیز مورد نظر و خروج با سرعت از آنجا را تسهیل می کرد، سبب پیدایش فرصت ارتکاب جرم می گردید. عملیات تنگنا در نظر داشت تا با تمرکز بر علل متغیر جرم به جای علل ریشه ای و با بکارگیری موانع ترافیکی قدرت تحرک مجرمین را در ورود به منطقه و خروج سریع از آن به حداقل ممکن کاهش دهد و از این طریق موقعیت هایی را که مجرمین از آنها بعنوان فرصت برای ارتکاب جرم بهره می جستند، از بین ببرد. پلیس در بررسی نقاط جرم خیز درمنطقه مورد نظر توانست به یک الگوی سیستماتیک فرصت پی ببرد. آنها متوجه شدند که اکثر تیر اندازی های حین رانندگی و بر خوردهای گروهی خشونت آمیز و قتل در حاشیه محلاتی که به یک شاهراه متصل بودند رخ داده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پلیس برای مبارزه با خشونت کلیه جاده های منتهی به این نقاط جرم خیز را با گذاشتن موانع سیمانی استاندارد در انتهای خیابانهایی که به این جاده ها منتهی می شدند بست و در طول یک هفته نرده های فلزی ثابتی را بصورت دروازه هایی که در مواقع اضطراری قابل باز شدن و عبور خودروها بود جایگزین آنها نمود. استفاده زیرکانه پلیس لس آنجلس از یک تاکتیک ساده کنترل دسترسی به این محلات توانست میزان وقوع جرایم را تا حد زیادی کاهش دهد.[۲۱۲]
یک واحد از محققین اقدام به ارزیابی و بررسی و تجزیه و تحلیل دستاوردهای عملیات در قبل، حین و بعد از اجرای آن نمودند و متوجه شدند که موانع بکارگرفته شده در عملیات تنگنا از طریق کاهش میزان دسترسی اتومبیل ها به محله مذکور موجبات کاهش وقوع جرم را پدید آورده است. در طول ۲سال که اجرای طرح مذکور ادامه داشت (۱۹۹۰-۱۹۹۱) تعداد قتل ها و حملات خیابانی بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافت و پس از توقف عملیات این میزان سیر صعودی طی نمود. مثلاً در طول اجرای عملیات مذکور فقط یک فقره قتل بوقوع پیوست که این رقم در مقایسه با ۷ فقره قتل واقعه در سال ۱۹۸۹ بسیار قابل توجه می باشد. این کاهش نشان می دهد که میزان وقوع قتل ها تصادفی نبوده بلکه اجرای طرح مذکور موجبات این کاهش را پدید آورده است. زیرا که سال بعد از توقف عملیات تنگنا مجدداً میزان وقوع قتل در آن محل افزایش یافت. این افزایش با بازگشایی جاده ها و برچیده شدن موانع ترافیکی مصادف بود. در طول مدت اجرای طرح جرایم مورد نظر به مناطق دیگر انتقال نیافت. هیچ دلیلی در دست نیست که بتواند اثبات کند مجرمین مورد نظر عملیات تنگنا خودشان را با انسداد آمد و شد سازگار نموده اند و شیوه عملشان را با موانع تنظیم کرده اند.[۲۱۳]

بند ب: تروریسم مجازی

در عرصه پیشگیری از تروریسم مجازی نیز این راهکارها می توانند نقش بسیار مفیدی را ایفاء نمایند. تروریسم مجازی از طریق نفوذ در سیستم های اطلاعاتی یا فناوری دیجیتالی اعمال می گردد. این اقدام به عنوان فعالیتی برای تخریب و نابودی سیستم های الکترونیکی یا اینترنتی به منظور به دست آوردن توجه و یا وارد آوردن بار اقتصادی بر دوش حکومت ها شناخته می شود. این نوع مدرن از تروریسم با حملات غیر قانونی به کامپیوترها، شبکه ها و اطلاعات ذخیره شده در آنها به منظور دستیابی به اهداف خود که می تواند وادار کردن یک دولت به انجام کاری باشد، انجام می شود.[۲۱۴] راهکارهای زیادی را می توان در خصوص این شیوه از ارتکاب عملیات تروریستی اعمال نمود، برای مثال می توان با قرار دادن کلمات عبور و کدهای الکترونیکی موجب محدودیت دسترسی به اطلاعات در سیستم های الکترونیکی گردید.
تدابیر محدود کننده یا سلب کننده دسترسی مهمترین تدابیر پیشگیرانه وضعی از جرایم سایبر محسوب می گردند. در آنها سعی می شود با نصب سیستم ها یا برنامه های خاص بر روی گروه ها[۲۱۵] دسترسی به شبکه، یعنی کامپیوترهای شخصی، مسیریاب ها[۲۱۶]، سیستم های ارائه دهندگان خدمات شبکه ای و از همه مهمتر ایجاد کنندگان نقطه تعامل بین المللی، از ورود یا ارسال برخی داده های غیرمجاز یا غیرقانونی جلوگیری شود. این سیستم ها و برنامه ها عمدتاً در ۳ قالب دیواره های آتشین[۲۱۷]، فیلترها[۲۱۸] و پراکسیا[۲۱۹] هستند. این ابزارها حاوی فهرستی از موضوعات مجاز[۲۲۰] یا غیرمجاز[۲۲۱] هستند و براساس فرایند انطباق عمل می کنند. بعضی از آنها مانند فیلترها و دیوارهای آتشین یکسویه عمل می کنند یعنی فقط از ورودهای غیرمجاز جلوگیری می کنند اما بعضی دیگر دوسویه عمل می کنند و علاوه بر ورودیها، از خروجی ها هم مراقبت می نمایند.[۲۲۲]

بند ج: تروریسم دریایی

بکارگیری تجهیزاتی که از ورود غیرقانونی کشتی ها به بنادر و دریا جلوگیری می نماید از جمله اقداماتی است که می تواند از بروز تروریسم در این عرصه بکاهد.
برای مثال می توان از طریق رادارهای پیشرفته کشتی هایی را که مشکوک به انجام اقدامات تروریستی هستند را شناسایی و متوقف و از دست یابی آنها به آماج جرم که اعم از بنادر و کشتی های پهلو گرفته می باشند، جلوگیری نمود. این اقدامات پیشگیرانه وضعی بستگی به خطری دارد که کشتی یا بندر مورد نظر را تهدید می کند.

گفتار سوم: غربال خروجی ها و منحرف کردن تروریست ها از آماج جرم

در این گفتار تلاش بر این است تا به بررسی اقداماتی پرداخته شود که ارتکاب جرم را برای تروریست ها از طریق ایجاد محدودیت در هنگام خروج از منطقه ای خاص یا دور و منحرف کردن آنها از آماج جرم مشکل نماید.
در بند نخست راهکار غربال خروجی ها مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد و در بند دوم به این مسئله پرداخته می شود که از چه راه هایی می توان تروریست ها را از آماج جرم منحرف نمود.

بند الف: غربال خروجی ها

این تکنیک ها عمدتاً به منظور این طراحی می شوند که اگر هم بزهکار موفق به دسترسی به آماج جرم شده باشد معهذا موفق به خارج کردن آن از موقعیت ارتکاب جرم نشود یا قادر به فرار نگردد.
از جمله اقداماتی که با ممانعت از خروج آماج جرم می تواند موجب پیشگیری از تروریسم گردد الصاق برچسب الکترونیکی روی اسلحه های زرادخانه ها، مواد بیولوژیکی محفوظ در آزمایشگاه هایی که این مواد در آنجا نگهداری می شود و مواد هسته ای بسته بندی شده موجود در مخازن این مواد و در کنار آن نصب دستگاه هایی که قابلیت شناسایی این برچسبها یا حتی مواد مذکور را داشته باشد، در خروجی این اماکن، می باشد.
با توسل به این طرق می توان با افزایش زحماتی که برای ارتکاب جرم مورد نیاز است، تروریست ها را از انجام عملیات مورد نظرشان منصرف و یا در صورت دست یابی آنها به این مواد از خروج و فرار آنها ممانعت نمود.
به کار گیری فلز یاب ها در خروجی فرودگاهها از جمله اقداماتی است که می تواند نقش بسیار مفیدی را در خصوص پیشگیری از ارتکاب عملیات تروریستی ایفاء نماید. از این طریق می توان از حمل اسلحه یا دیگر وسایل غیر مجاز جلوگیری کرد و همچنین اشخاصی را که قصد حمل چنین ابزاری را دارند را دستگیر و بازداشت نمود.
از دیگر اقداماتی که در این راستا می توان برای پیشگیری از تروریسم صورت داد کنترل شدید مهاجران، هنگام خروج از مرزها با بازرسی بدنی و وسایل همراه آنها می باشد. از این طریق می توان از خروج مواد یا ابزاری که می تواند در عملیات تروریستی مورد کاربرد قرار گیرد جلوگیری نمود.
علاوه بر این می توان به وسیله انگشت نگاری و به کارگیری ویزا در خروجی مرزها با شناسایی تروریستها مانع خروج آنها گردید. در این راستا اختراعات نوین می تواند نقش شایانی را ایفاء نماید. برای مثال بکارگیری دستگاه هایی که قادر به هویدا ساختن محتویات بارهای مسافرین یا وسایل همراه آنها می باشد، خروج مواد فوق الذکر را ممتنع می سازد و شناسایی تروریست ها را برای مأمورین تسهیل می نماید.
علاوه بر این می توان با بازرسی بدنی مسافرین هواپیما در قسمت های خروجی فرودگاه ها از انتقال اسلحه و مواد منفجره به داخل هواپیما جلوگیری نمود و از این طریق حوادث تروریستی هوایی را کاهش داد.

بند ب: منحرف کردن بزهکاران از آماج جرم

این راهکار از پیشگیری وضعی از جرم سعی دارد مجرمین را از ارتکاب جرم منحرف نماید؛ بدین نحو که از مواجه شدن مجرمین بالقوه با موقعیت یا فرصت ارتکاب جرم جلوگیری کند. این روش که کلارک از آن تحت عنوان هدایت مردم به مکان های خاص نام می برد سعی می کند با فراهم ساختن محیطی امن زمینه های وقوع جرم را از بین ببرد. تبعید و اجبار به اقامت یا منع از اقامت مجرمین خطرناک در منطقه ای خاص از جمله اقداماتی محسوب می گردد که سعی می شود با توسل به آنها بزهکاران را از آماج جرم دور نگه داشت و از این طریق از وقوع جرم توسط آنها پیشگیری نمود.[۲۲۳]
در بسیاری موارد می‌توان فرصت و مجال بزه‌کاری را از افراد خطرناک سلب کرد، به صورتی که این افراد را از وضعیت جرم زا خارج نمود. برای مثال، کارمند متخلف دولت که مرتکب جرایم مرتبط با شغل خود می‌شود را می‌توان از شغل خود منفصل یا منتقل نمود تا امکان ارتکاب جرم مزبور سلب گردد. زیرا زمانی که جامعه فرصت‌ها‌، اختیارات و امتیازات فراوانی در اختیار فرد قرار می‌دهد باید کنترل و نظارت بیشتری بر اعمال او نموده و در صورت سوء استفاده او از فرصت‌، ضمن برخورد شدید و مجازات‌ او، آن اختیارات و امتیازات را از وی سلب نماید. مثال دیگر اینکه طراحی و ساخت استادیوم های فوتبال باید به نحوی باشد که تماشاچیان رقیب از هم جداً باشند، تا بدین وسیله فرصت اعمال خشونت بار کمتر شود.
منحرف ساختن تروریست ها از جمله اقداماتی است که می تواند در پیشگیری از تروریسم تأثیر بسزایی داشته باشد. از طریق این روش می توان با ایجاد فاصله بین تروریست های بالقوه و آماج هایی که از جذابیت زیادی برای تروریست ها بر خوردارند از وقوع جرایم تروریستی پیشگیری نمود.
برای مثال دولت ها می توانند با شناسایی گروه های تروریستی و محدود کردن فعالیت آنها، یا محبوس نمودن یا تبعید اعضای آنها و یا اخراج آنها از کشور از وقوع حوادث تروریستی توسط آنها پیشگیری نماید. قابل ذکر است که گروه های تروریستی عموماً با توجه به انگیزه ها و ایدئولوژی خاصی که دارند به ارتکاب عملیات تروریستی علیه آماج خاصی تمایل نشان می دهند. بنابراین می توان با شناسایی این گروه ها و دور کردن آنها از آماجی که می تواند مورد هدف آنها باشد آنها را از ارتکاب عملیات مورد نظر شان باز داشت.
یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند در این راستا مورد استفاده قرار گیرد ممانعت از پیوستن تروریست ها به گروه های تروریستی یا جذب هوادار و همکار توسط این گروه ها می باشد. در خصوص این موضوع علاوه براینکه وضع مقررات مبنی بر توقف تروریست ها در مرزها و اخراج آنها به شیوه مناسب، در ممانعت از حملات آنها دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد، وضع مقرراتی که به مقامات اجازه دهد تا از ورود و خروج بازدیدگنندگان و توریست ها به جمع تروریست ها جلوگیری نماید نیز حیاتی می باشد.
برای مثال در کشور بریتانیا به مقامات این کشور اجازه داده شده کسانی که شورای امنیت سازمان ملل یا پارلمان اروپایی آنها را به عنوان تروریست معرفی می کند را بتوان به روش مناسب؛ از جمله معرفی آنها توسط وزیر کشور از ورود به گروه های تروریستی باز داشت. کشور ژاپن نیز در این راستا در اصلاح قانون کنترل مهاجرت مقرر داشته است که وزیر دادگستری باید لایحه اصلاحیه ای مبنی بر بازداشت و اخراج کسانی که از طریق مشورت با وزارتخانه های مربوطه به عنوان تروریست معرفی شده اند را در جلسه عادی دایت در سال ۲۰۰۶ به این مجلس تقدیم نماید. این قانون همچنین مقرر داشته پلیس باید همکاری لازم را در خصوص اخراج تروریست ها مطابق مواد ۶۱ تا ۶۸ قانون کنترل مهاجرت به عمل آورد.[۲۲۴]
از دیگر اقداماتی که در خصوص جلوگیری از ورود تروریست ها به کشور مؤثر می باشد، تشکیل پایگاه اطلاعاتی است که اطلاعات مربوط به پاسپورت های گم شده و دزدیده شده در آنجا جمع آوری گردد. از این طریق می توان از ورود تروریست هایی که قصد دارند با بهره گرفتن از پاسپورت های جعلی یا دزدیده شده وارد کشور شوند جلوگیری نمود.
برای بازداشتن تروریست ها از استفاده از چنین پاسپورت هایی که دزدیده و یا گم شده اند، لازم است در هنگام بازرسی فرودگاه یا مرزها اطلاعات جامعی در خصوص پاسپورت های گم یا دزدیده شده در دیگر کشورها به دست آید تا با در نظر گرفتن این اطلاعات مأمورین مهاجرت بتوانند این مهم را اجرا نمایند. دراین خصوص سازمان آی. سی. پی. او.[۲۲۵] پایگاهی را تأسیس کرده که در آن داده های مربوط به پاسپورت های دزدیده یا گم شده جمع آوری گردیده است. این پایگاه اطلاعات مذکور را از کشورهای مختلف به دست می آورد.[۲۲۶]
همانگونه که گفته شد یکی از شیوه های ارتکاب عملیات تروریستی حمله به نیروگاههای هسته ای به وسیله خطوط هواپیمایی می باشد. کارشناسان هسته ای بر این باورند که یک جمبوجت تانکر گذاری شده ی پر از سوخت می تواند پس از برخورد به یک رآکتور هسته ای و برپاکردن موجی از یک انفجار پایدار، سیستم های محافظتی و همچنین سیستم های هتک کننده ی عادی و اضطراری رآکتور را نابود کند.[۲۲۷]
حمله به رآکتورهای هسته ای می تواند تبعات جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد. برای مثال یکی از اعضای کابینه دولت آلمان عنوان کرده است که یک حمله تروریستی علیه نیروگاههای هسته ای آلمان نه تنها صدها هزار کشته بر جای خواهد گذاشت بلکه بنیان اقتصادی این کشور را نیز به کلی ویران خواهد کرد. به دلیل همین نگرانی هاست که دولت آلمان با صاحبان نیروگاههای هسته ای به این توافق رسیده اند که دیگر نیروگاههای هسته ای جدیدی را نسازند و نوزده نیروگاه هسته ای فعال باید ظرف بیست سال آینده خاموش شوند و قرار است مجلس فدرال آلمان این تصمیم را تصویب نماید.[۲۲۸]
از جمله راهکارهایی که می توان در این راستا پیشنهاد نمود این است که برای پیشگیری از تروریسم علیه تأسیسات هسته ای به وسیله بر خورد هواپیما، از پرواز هواپیماها در دالان های بر فراز تأسیسات مذکور جلوگیری نمود، به نحوی که در صورت تغییر مسیر هواپیماها فرصت کافی برای اقدامات دفاعی توسط سیستم های دفاع موشکی یا وسایل دفاعی دیگر وجود داشته باشد.

گفتار چهام: کنترل وسایل یا ابزار تسهیل کننده یا مورد نیاز جرم

یکی دیگر از رویکردهای پیشگیری وضعی به منظور مقابله با جرم، کنترل تسهیل کننده ها یا وسایلی است که برای ارتکاب جرم لازم بوده و یا در صورت وجود آن ها مجرمین بالقوه تشویق به ارتکاب جرم می شوند، می باشد. این روش از دیگر روش های دشوار ساختن ارتکاب عملیات تروریستی می باشد و سعی می شود با توسل به آن آلات و ادواتی که مورد استفاده تروریست ها در ارتکاب جرم قرار می گیرد حذف شود. از این طریق می توان میزان دسترسی تروریست های بالقوه را به ابزارهای مذکور حتی الامکان کاهش داده و بدین تربیب از وقوع جرایم تروریستی جلوگیری نمود یا آن را کاهش داد.
البته آلات و ابزاری که می تواند در ارتکاب جرایم تروریستی مورد استفاده قرار گیرد بسیار متنوع و متعدد می باشند و حتی مشخص کردن تمام آنها به سهولت امکان پذیر نمی باشد. علاوه بر این برخی از این ابزارها همواره و در همه جا در اختیار بزهکاران قرار دارد. از این رو کنترل یا حذف تمامی این آلات امکان پذیر نمی باشد. اما با این وجود می توان با کنترل یا حذف برخی از آلات یا ابزار یا مواد مذکور که دارای قدرت تخریبی زیاد و آثار زیان بار وسیعی می باشند از ارتکاب برخی از عملیات تروریستی پیشگیری نمود. برای نمونه می توان از سلاح ها یا مواد هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی نام برد که در صورت استفاده از آنها در عملیات تروریستی تبعات بسیار وخیمی را به دنبال خواهد داشت.
کشور ها عموماً با وضع قوانین مربوط به کنترل سلاح و مواد منفجره سعی دارند مردم را از دسترسی به این ابزارها منع نمایند و از این رو خرید و فروش و نگهداری سلاح را به طور مستقل جرم انگاری نموده اند. برای مثال در حقوق ایران کنترل سلاح های گرم و سرد از دیر باز نظر دست اندرکاران سیاست جنایی را به خود جلب کرده است. به نحوی که در سال ۱۳۵۰ با تصویب و اجرای قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه ومهمات سعی در کنترل دسترسی افراد جامعه به سلاح های گرم شده است. در ماده ۲ قانون مذکور نگهداری و حمل غیر مجاز اسلحه و مهمات جرم انگاری گردیده است. قانونگذار در مواد مختلف قانونی سعی در تهدید بزهکاران بالقوه به عدم استفاده از سلاح نموده و علت اصلی آن جلوگیری از خشونت و وقوع جرایم می باشد.
اجرای طرح جمع آوری سلاح در سالهای اخیر در کشور نیز دقیقاً در همین راستا بوده است و تداوم آن می تواند در کاهش میزان سلاح های گرم در جامعه و در نهایت استفاده از آن در جرایم تروریستی مؤثر باشد.

بند الف: تروریسم علیه اشخاص

تسهیل وقوع جرم توسط بزهدیدگان می تواند به طور غیر مستقیم موجب وقوع تروریسم گردد. برای مثال کسانی که امکان دارد بزهدیدگان بالقوه عملیات تروریستی باشند؛ ازجمله شخصیت های مهم سیاسی در صورتی که بدون اقدامات امنیتی لازم درمکان هایی حضور یابند که احتمال وقوع جرایم تروریستی علیه آنها وجود داشته باشد به نوعی وقوع جرایم تروریستی را تسهیل نموده اند و چه بسا اشخاصی در آن محل ها حضور داشته باشند که به هیچ وجه از قبل برنامه ای برای انجام عملیات تروریستی نداشته اند ولی با ارزیابی موقعیت پی به راحت بودن ارتکاب ترور ببرند و با تصمیم گیری فوری دست به ترور آماج مذکور بزنند.
بنابراین در صورتی که آماج جرایم تروریستی از جذابیت کافی بر خوردار باشند و اقدامات لازم برای محافظت از آنها صورت نپذیرفته باشد توجه تروریست ها را به خود جلب می نماید و از این رو موجب وقوع جرایم تروریستی می گردد.
بنابراین تسهیل وقوع جرم نه تنها توجه مجرمین را جلب می نماید بلکه در برخی مواقع فکر مجرمانه را نیز در افراد به وجود می آورد.

بند ب: بیو تروریسم، شیمو تروریسم و تروریسم هسته ای

بازدید کانتینرها و حصول اطمینان از حفظ و نگهداری صحیح کالاهای چند وجهی[۲۲۹] از دیگر راهکارهای پیشگیرانه ای است که از طرف گروه های بین الاجلاسی کمیته امنیت دریانوردی سازمان بین المللی دریانوردی پیشنهاد گردیده است.
از طریق این راهکار می توان از دست یابی تروریست ها به ابزار و موادی که می تواند در ارتکاب عملیات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد جلوگیری نمود. قابل ذکر است اگر این اقدامات توسط، یا با همکاری نهاد های بین المللی از قبیل سازمان جهانی گمرکات صورت گیرد بازدهی بسیار بالاتری خواهد داشت.[۲۳۰]
ایجاد و ابداع سیستمی به منظور شناسایی و کنترل سلاحهای میکرو ارگانیسم، شیمیایی و هسته ای که قابلیت استفاده در حملات تروریستی را دارند از جمله راهکارهای مؤثری است که می تواند از وقوع چنین جرایمی پیشگیری نماید. به منظور ممانعت از شیوه های مذکور ارتکاب عملیات تروریستی ایجاد یک سیستم به منظور شناسایی و کنترل سلاح های میکرو ارگانیسم، شیمیایی و هسته ای که احتمال دارد در حملات تروریستی مورد استفاده قرار گیرند، بیش از اندازه مهم می باشد.
به عنوان نمونه اخیراً دانشمندی به نام تری هاوکینز که رئیس بخش مبارزه با تکثیر سلاح های بیولوژیک و امنیت داخلی آزمایشگاه لوس آلاموس می باشد ادعا نموده در حال ابداع روشی است که می تواند از ترکیب پادزهر بیولوژیکی با تراشه کامپیوتری، به وجود عوامل بیولوژیکی مانند میکروب سیاه زخم پی ببرد. وی می گوید که پادزهر در ردیابی یک عامل مانند سلول انسانی عمل می کند. این پادزهر در یک بافت دولایه ای متشکل از چربی قرار دارد. چربی نوعی ترکیب ارگانیک حل نشدنی است که در سلول های زنده وجود دارد. جریان الکترونیکی درون غشا پس از رسیدن به تراشه می تواند یک بازخوانی فوری از نوع عامل بیولوژیکی که ردیابی شده به کاربر بدهد. هاوکینز همچنین اظهار داشته که آزمایشگاه لوس آلاموس سیستمی ابداع کرده که می تواند ویروس هانتا را ردیابی کند. وی همچنین اظهار داشته که آزمایشگاه مذکور در صدد ساختن دستگاهی قابل حمل و برنامه ریزی شده ا ی است که قابلیت ردیابی چندین ویروس را داشته باشد.[۲۳۱]
کنترل شدید بر موادی که قابلیت ایجاد انفجار را دارند و ممکن است در حملات بمب گذاری مورد استفاده قرار گیرند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین می بایست موادی را که می تواند در حملات بیو تروریسم یا شیمو تروریسم مورد استفاده قرار گیرد و به آسانی در اختیار همگان قرار دارد را از دسترس اشخاص خارج نمود. برای مثال مواد شیمیایی مانند پوکسید هیدورژن با وجود اینکه می تواند در چنین عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد، در داروخانه های عمومی به آسانی در دسترس است به نحوی که هر شهروندی می تواند آن را خریداری کند.

بند ج: مبارزه با تأمین مالی تروریسم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...