قهوه­ای

 

۱۷

 

۱۱۲/۱

 

۳-۳٫ نمونه ها و نحوه عمل آوری
نمونه­های مصرفی هر طرح اختلاط برای انجام آزمایشات خصوصیات مکانیکی بتن سبک شامل ۹ نمونه مکعبی به ابعاد (۱۰×۱۰ سانتیمتر و ارتفاع سانتیمتر۱۰) برای تست مقاومت فشاری در سنین ۷، ۲۸ و ۹۰ روزه و ۹ نمونه استوانه ای به ابعاد (قطر ۱۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۰ سانتیمتر) برای تست مقاومت کششی (تست برزیلی) در سنین ۷، ۲۸ و ۹۰ روزه و ۳ نمونه منشوری به ابعاد (۴۵×۱۰×۱۰ سانتیمتر) برای آزمایش جمع شدگی بوده است. قبل از بتن­ریزی در داخل قالبها، آنها را روغن­کاری می­ کنند تا هیچ­گونه چسبندگی بین قالب و بتن بوجود نیاید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل ۳–۲٫ نمونه منشوری جهت انجام آزمایش جمع شدگی
۳-۴٫ روش تحقیق
در این تحقیق ۱۲ نوع طرح اختلاط مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند که در تمامی طرح اختلاط­ها پوزولان های نانوسیلیس و میکروسیلیس فاکتورهای متغیر بوده و نانوسیلیس مصرفی با ۲، ۴ و ۶ درصد وزن سیمان و میکروسیلیس مصرفی با ۵/۷ و ۱۵ درصد وزن سیمان جایگزین شده اند. در تمامی طرح ها نسبت آب به سیمان (W/C) ثابت و برابر مقدار ۳۵/۰ بوده و میزان روان کننده نیز ثابت در نظر گرفته شده است. استفاده از نانوسیلیس در نسبت­های بیش از ۶ درصد موجب افزایش فوق­العاده ویسکوزیته بتن شده و به دلیل خشک شدن بتن و اینکه از میکروسیلیس هم استفاده شده است موجب تخلخل در بتن می­ شود و کیفیت بتن­های ساخته شده پایین می ­آید. عیار سیمان طبق آزمایشاتی که روی سنگدانه­ها و سیمان انجام شده در بهترین حالتkg/m۵۰۰ در نظر گرفته شده است، لیکای مصرفی را به دلیل آنکه جذب آب زیادی دارد بایستی ۲۴ ساعت قبل از مصرف با آب اشباع نموده و بصورت اشباع با سطح خشک استفاده شود تا با کاهش شدید اسلامپ مواجه نشویم.
آزمایشات در سه گام اساسی زیر بررسی شده است:
۱– بررسی اثر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی بتن سبک
۲– بررسی اثر میکروسیلیس بر خواص مکانیکی بتن سبک
۳– بررسی اثر اختلاط نانوسیلیس با میکروسیلیس بر خواص مکانیکی بتن سبک
در گام سوم به دلیل واکنش پذیری بالای نانو و میکروسیلیس با سایر اجزا، ابتدا ۲۵/۰ آب مصرفی با فوق روان کننده و ۷۵/۰ آب مابقی با نانو و میکروسیلیس مخلوط کرده و سپس نصف مخلوط آب و نانو و میکروسیلیس با نصف مخلوط آب و فوق روان کننده به ترکیب اصلی (مخلوط درشت دانه و لیکا و سیمان) اضافه کرده و مخلوط کن را با سرعت متوسط می چرخانیم در نهایت بقیه مخلوط آب و نانو ومیکروسیلیس به همراه مابقی مخلوط آب و فوق روان کننده به ترکیب اصلی اضافه و مخلوط کن را با سرعت زیاد می چرخانیم. باید دقت کرد تا حد ممکن مخلوط آب و نانو و میکروسیلیس به طور یکنواخت در سطح ترکیبات پخش گردند تا از گلوله ای شدن آنها به علت فعالیت بالای میکروسیلیس و مخصوصاً نانوسیلیس جلوگیری به عمل آید. جهت متراکم نمودن بتن در قالب ها، از روش کوبیدن با میله استاندارد استفاده شده است.
۳-۵٫ طرح اختلاط
جهت تعیین نسبت های اختلاط اجزای تشکیل دهنده مخلوط بتن از روی مصالح و خصوصیات بتن از روش حجم مطلق استاندارد۲۱۱ ACI استفاده شده است، مقدار نسبت آب به سیمان در طراحی بتن بر اساس ACI، بعد از کسر رطوبت سنگدانه­ها این نسبت ۳۵/۰ در نظر گرفته شده است، که با این مقدار فرمول کلی طرح اختلاط بدست آمده است. در جدول ۳–۱۰ میزان مصالح مصرفی و همچنین کلیه طرح اختلاط­ها شامل طرح اختلاط­های مرجع (بدون نانوسیلیس و میکروسیلیس) و سایر طرح اختلاط­ها برای یک مترمکعب بتن آورده شده است (درصد میکروسیلیس و نانوسیلیس نسبت به سیمان اندازه ­گیری میشود).
جدول ۳ – ۱۰ . مشخصات طرح اختلاطها

 

شماره طرح

 

نسبت آب به سیمان

 

آب Kg/m3

 

سیمان Kg/m3

 

نانوسیلیس %

 

میکروسیلیس %

 

درشت دانه ( شن ) Kg/m3

 

سبکدانه ( لیکا ) Kg/m3

 

درصد فوق روان کننده نسبت به سیمان %

 

تعداد نمونه

 
 
 

۱

 

۰٫۳۵

 

۱۷۵

 

۵۰۰

 

۰

 

۰

 

۸۴۴

 

۱۲۰

 

۰

 

۲۱

 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...