شکل شماره ۳- ۱: نقشه منطقه ۴ شهرداری تهران(به تفکیک نواحی و محلات)
مرحله چهارم: فرایند نمونه‌گیری از خانوارها در هر بلوک
مطابق با روش‌های نمونه‌گیری و به وسیله نقشه‌های خوشه‌ها و سرخوشه‌های مشخص شده، در هر سرخوشه محل شروع و جهت حرکت (جنوب به شمال یا شرق به غرب) مشخص شده است. مسیر حرکت در جهت عقربه‌های ساعت است. پرسشگر طبق آدرس تعیین شده اولین بلوک ساختمانی را  در نظر گرفته، سپس متناسب با عدد تصادفی داده شده روی آدرس‌ها واحدهای ساختمانی را رد کرده و از شماره مشخص شده در کروکی شروع به نمونه‌گیری می کند. فاصله بین هر نمونه‌گیری ۵ واحد (زنگ) انتخاب شده، یعنی پرسشگر پس از دریافت پاسخ از اولین واحد، ۵ واحد (زنگ) بعدی را گذرانده و واحد ششم را برای نمونه‌گیری بعدی خود انتخاب می کند. به عنوان مثال اگر اولین واحد سرخوشه پلاک ۴ و دارای ۳۰ واحد در ابتدای یک کوچه باشد، و عدد تصادفی این خوشه ۴ باشد، پرسشگر ۴ واحد اول را رد کرده و از واحد ۵ شروع به پرسشگری نموده است. در صورتی که واحد ۵ به پرسشگر پاسخ مثبت دادند، واحد بعدی برای نمونه‌گیری واحد شماره ۱۱ از همان بلوک یا مجتمع ساختمانی بود. در صورتی که واحد شماره ۴ به پرسشگر پاسخ ندهد، پرسشگر به واحدهای بعدی به ترتیب مراجعه می‌کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پرسشنامه‌ها به صورت خود ایفا (Self administerated) تکمیل می‌شود. پس از مراجعه پرسشگر به منزل تنها به یک نفر که دارای شرایط مندرج در جدول شماره (۳-۵) می‌باشد پرسشنامه تحویل می‌دهد. فرد حاضر در منزل اطلاعات پرسشنامه‌ را در حضور پرسشگر تکمیل نموده و در صورت بروز سؤال یا مشکل، پرسشگر برای رفع اشکال اقدام می کند.
در صورتی که اولین واحد انتخاب شده واحد مسکونی نباشد، اولین واحد مسکونی پس از آن در نظر گرفته می‌شود و سپس به فاصله هر ۵ واحد پرسشگری ادامه داده می‌شود تا حجم نمونه تکمیل می‌شود.
نکته: به ازای هر ۵ واحد در هر بلوک مسکونی یک واحد پرسشگری می‌شود و با یک نفر از اعضای خانوار در محل که در سن بالای ۱۵سال باشند، مصاحبه صورت می‌گیرد. در صورت عدم حضور خانوار یا عدم پاسخگویی به پرسشنامه واحد دیگری جایگزین می‌شود.
مرحله پنجم: فرایند انتخاب هر فرد (شهروند) از درون خانوار
شیوه نمونه‌گیری در این مرحله تصادفی سهمیه‌ای است که در آن انتخاب واحد تحلیل بر اساس تصادف توسط پرسشگر تعیین می‌شود. پرسشگر با توجه به راهنمای پرسشگری و جدولی که تعداد نمونه در هر بلوک به تفکیک جنس و گروه سنی تعیین شده، پس از مراجعه به بلوک اصلی مشخص شده، این مرحله را انجام می‌دهد. نکات قابل توجه نمونه‌گیری این طرح این است که: اولاً از هر واحد مسکونی تنها با یک نفر که دارای شرایط مندرج در جدول شماره (۳-۵) می‌باشد مصاحبه می‌شود، دوماً ترتیب انتخاب منازل سه خانه در میان است و در مورد آپارتمان‌ها، هر واحد یک خانوار محسوب می‌شود، و سوماً در صورتی که حجم نمونه مشخص شده در بلوک اصلی کامل نشده باشد، پرسشگران به ترتیب به بلوک‌های فرعی و رزرو مراجعه خواهند نمود و چهارم اینکه اگر در بلوک‌ مراجعه شده واحد مسکونی نباشد، خانه بعدی را انتخاب می‌نمایند. از اعضای هر خانوار فقط یک نفر باید مصاحبه شود و مصاحبه با میهمانان مجاز نیست. مراجعه پرسشگر معمولاً در عصرها و یا روزهای تعطیل توصیه می‌شود.
جدول شماره ۳-۴:  راهنمای پرسشگر در مراجعه به هر بلوک برای پرسشگری از ۳۸ شهروند به تفکیک گروه سنی و جنس

گروه سنی ۲۰-۱۵ ۲۴-۲۱ ۲۹-۲۵ ۳۴-۳۰ ۳۹-۳۵ ۴۴-۴۰ ۴۹-۴۵ ۵۴-۵۰ ۵۹-۵۵ ۶۴-۶۰ ۶۹-۶۵ ۷۴-۷۰ بالای۷۵
سال
جمع
زن ۲ ۲ ۲ ۲ ۲ ۲ ۱ ۱ ۱ ۱ ۱ ۱ ۱ ۱۹
مرد ۲ ۲ ۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...