‌ب. استراتژی بازاریابی: استراتژی بازاریابی عبارت است از روش رسیدن به هدف بازاریابی. استراتژی روش انتخاب شده برای دستیابی به هدفی مشخص و ابزار رسیدن ‌به این هدف را در چارچوب زمانی تشریح می‌کند. البته این روش‌ها شامل جزئیات کار نیست که به صورت روزانه پیگیری می‌شود. به طور کلی استراتژی‌های بازاریابی به آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، ترویج و توزیع) مربوط می‌شوند.

‌ج. تاکتیک های بازاریابی: تاکتیک‌های بازاریابی تبدیل استراتژی به برنامه های کار است. هر برنامه کاری شامل جایگاه فعلی شرکت، اهداف و فعالیت‌های شرکت، مسؤلیتها، زمان شروع و پایان کار و هزینه ها می‌شود.

‌د. اجرا، کنترل و ارزیابی: پس از تدوین برنامه بازاریابی می‌بایست برنامه مذکور اجرا شده و سپس نتایج به دست آمده به منظور ارزیابی اقدامات انجام شده با اهداف مقایسه شوند. پس از مقایسه نتایج با اهداف از پیش تعیین شده است که می‌توان در اهداف شرکت بازنگری کرد (اعرابی، ۱۳۸۳).

۲-۱۴ انواع بازاریابی

بازاریابی الکترونیکی (اینترنتی): بازاریابی اینترنتی در اصل هنر استفاده از روش های مختلف تبلیغاتی در وب و تکنیک های ترویج و اطلاع رسانی در اینترنت برای مدیریت جریان فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت می‌باشد.

سه ابزار اصلی برای مدیریت بر بازارهای اینترنتی عبارتند از:

۱) رتبه بندی موتورهای جستجو

۲) تبلیغات و آگهی های اینترنتی

۳) گسترش ارتباطات

به طور خلاصه بازاریابی اینترنتی ‌در مورد ایجاد کانال‌های برخط بازاریابی برای مشتریان شما است و این امکان را دارد که سریعاً مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و از آن گزارش گیری شود.

بازاریابی الکترونیکی را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

۱) دستیابی به اهداف بازاریابی بواسطه استفاده از فناوری های ارتباطات الکترونیکی

۲) این فناوری ها شامل اینترنت

۳) پست الکترونیک

۴) کتاب‌های الکترونیکی، پایگاه داده ها

۵) و تلفن همراه می‌باشد (ساروخانی، ۱۳۸۱).

۲-۱۵ بازاریابی خاص[۱۸]

بازاریابی خاص که بازاریابی شخصی و گاهی اوقات بازاریابی نفر به نفر خوانده می شود تفاوت زیادی با متفاوت سازی محصول دارد. چرا که متفاوت سازی محصول تلاش می‌کند محصولات خود را متفاوت از آنچه رقبا تولید می‌کنند ساخته و به بازار عرضه کند اما بازاریابی خاص سعی می‌کند تا کالای واحدی را به هر یک از مشتریان ارائه کند.

بازاریابی خاص برای رسانه هایی همچون اینترنت بسیار کاربردی است. یک وب سایت می‌تواند علاقه مندی های شما را ردیابی کند و برای آینده پیشنهادات خاصی را به شما ارائه دهد. سایت‌های زیادی هستند که به مشتریان خود این امکان را می‌دهند که بر اساس اطلاعات سازمان دهی شده و اولویت‌های لحاظ شده برای هر شخص کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند (اعرابی، ۱۳۸۳).

۲-۱۶ بازاریابی با مجوز[۱۹]

اصطلاحی است که در بازاریابی الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازاریابان پیش از اینکه آگهی های خود را به مشتریان آتی خود ارسال کنند از آن ها اجازه لازم را خواهند گرفت.این شیوه توسط برخی از بازاریابان اینترنتی، بازاریابان ایمیلی و بازاریابان موبایلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینکار در ابتدا نیاز ‌به این دارد که مردم در ابتدا آن را انتخاب کنند (سرمد، ۱۳۸۳).

۲-۱۷ بازاریابی تلفنی

طبق تحقیقات به عمل آمده، با رقابتی شدن کسب و کارها،اهمیت ارتباط مؤثر با مشتریان نیز بیشتر می شود در این فضا از بین شیوه های مختلف ارتباط با مشتری نظیر تبلیغات، روابط عمومی، فروش شخصی، پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم، شیوه های ارتباط دو طرفه نظیر فروش شخصی و بازاریابی مستقیم مؤثرتر خواهند بود، و علت آن هم تعامل دو طرفه ای است که بین بنگاه اقتصادی و مشتریان صورت می‌گیرد. در این ارتباط، علاوه بر اینکه بنگاه اقتصادی در شناساندن خویش به مشتری تلاش می‌کند تا بتواند تقاضای او را به سمت بنگاه سوق دهد، فرصتی فراهم می شود تا صدای مشتری را نیز بشنود که نتایج آن برای رقبا و گسترش کسب وکار حائز اهمیت است به طوری که بنگاه می‌تواند مشتری را بشناسد و نیاز او را بداند در راستای کسب رضایت مشتری با نگرش برد دو جانبه حرکت کند.یکی از راه های بازاریابی مستقیم، بازاریابی تلفنی است که بهره گیری صحیح از تلفن علاوه بر نکات پیش گفته در راستای مدیریت زمان نیز به بازاریابان در دنیای شلوغ و پیچیده امروزی کمک می‌کند. در این مقاله به بازاریابی تلفنی و مهارت‌های لازم برای نیل به موفقیت در مذاکرات تلفنی پرداخته شده است (آبدار، ۱۳۹۲).

۲-۱۸ بازاریابی چند سطحی (MLM)

بازاریابی چند سطحی و مشارکتی نیز تشابهاتی به بازاریابی شبکه ای دارد که افراد با مشارکت هم محصول و یا محصولاتی را بفروش می رسانند و در قبال فروش این محصولات سودی را که طبق پلان درآمدی سازمان تنظیم شده دریافت می‌کنند و به دلیل اینکه با فعالیت کل مجموعه همه افراد به سود دهی می‌رسند مجموعه برای فروش بیشتر و سود بیشتر با هم همکاری و مشارکت می‌کنند تا در سایه کمک به یکدیگر سود بیشتری دریافت کنند. این نوع بازاریابی نیز در نوع خود بسیار خوب و قوی می‌باشد چرا که با شبکه ای از انسان‌ها روبرو است که برای دریافت سود بیشتر فعالیت خود را جهت فروش بیشتر افزایش می‌دهند (قربانلو، ۱۳۸۷).

۲-۱۹ بازاریابی شبکه ای (NM)

این نوع بازاریابی به صورت امروزی از بیش از یک دهه پیش آغاز شده و روند رو به رشدی داشته که البته به دلیل سواستفاده هایی که از طرف بعضی سود جویان در این نوع بازاریابی به وجود آمده معنی و قابلیت استفاده صحیح آن در کشور تقریبا منفی می‌باشد در حالی که در صورت مدیریت صحیح و هدایت درست و ارائه خدمات و محصولات مناسب می‌تواند از قویترین شکل های بازاریابی باشد (سرمد، ۱۳۸۳).

۲-۲۰ بازاریابی خدمات

در این نوع بازار یابی به دلیل نا محسوس بودن محصول کار بازاریاب کمی دشوار تر از فروش کالاهای فیزکی که در هنکام بازاریابی و فروش کاملا مشهود و وحسوس هستند می‌باشد از این رو آشنایی کامل بازریاب با زوایا و جوانب مختلف محصول امری است انکار ناپذیر.

بازاریاب محصولات خدماتی با توجه به وجود رقبا می بایست از جزییات محصول قابل ارائه خود اطلاعات مکفی داشته باشد تا در هنگام معرفی محصول خود بتواند به طور کامل مخاطب خود را مجاب و متقائد نماید (حجازی، ۱۳۸۳).

۲-۲۱ بازاریابی سازمان

سازمان‌ها نیز باید خود را به درستی به مردم معرفی کنند. بازاریابی سازمان یعنی فعالیت‌هایی که باعث ایجاد یا حفظ طرز تلقی، رفتار و برداشت مخاطبان نسبت به سازمان می شود. مسئولان روابط عمومی سازمان‌ها بازاریابی هستند که می‌توانند سازمان را در جامعه به درستی بشناسانند و تصویری مثبت از آن ارائه دهند یا اینکه آن را تضعیف یا بی اعتبار کنند. بازاریابی جدید بر این باور است که همه کارکنان شرکت با روحیه بازارگرایی همگانی، بازاریابان سازمان هستند و در ایجاد ذهنیت و تصویری مثبت از سازمان در جامعه نقش مهمی دارند. در بازاریابی سازمان باید تجسم و تصور مردم را نسبت به سازمان به دقت ارزیابی کرد و آن را بهبود بخشید (فروزنده، ۱۳۹۱).

۲-۲۲ بازاریابی مکان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...