هدف از هر مدل پردازش اطلاعات این است که به توضیح دلایلی برای مشکلات آموزشی تجربه شده توسط دانش ­آموزان بپردازد. مدل پردازش استفاده شده در CPI، نه تنها به توضیح مشکلات موجود کمک می­ کند بلکه هدایت خاص به همراه مداخلات، با قدرت پیش ­بینی مشکلات دیگر حوزه­ه­ها ( آموزشی و غیر آموزشی) را که عموما به یک سبک خاص پردازش اطلاعات وابسته هستند، فراهم می­ کند (کروز، ۱۹۹۹) . CPIبه عنوان بخشی از یک ابزار ارزیابی جامع[۱۴۸] به کار گرفته می­ شود و تنها وسیله برای شناسایی اختلال یادگیری در نظر گرفته نشده است، اما به عنوان یکی از اجزای ارزیابی آموزشی گسترده مناسب است. ممکن است مناسب­ترین استفاده از CPI به عنوان یک ابزار غربالگری قبل از ارجاع[۱۴۹] برای ارائه نشانه­ های اولیه سبک یادگیری/ پردازش دانش ­آموزان برای پیگیری به وسیله ابزارهای جامع­تر شناختی و تحصیلی است (کروز، ۱۹۹۹).

به طور کلی ۶ دامنه پردازش اطلاعات به شرح زیر ‌می‌باشد (کروز، ۱۹۹۹).

پردازش بینایی:

پردازش بینایی توانایی فهمیدن، به خاطر آوردن و کاربرد اطلاعات بصری، حتی زمانی است که انتزاعی یا پیچیده باشد. هر چیزی را می­بینیم، به­ خصوص اگر پیچیده باشد، سریع و آسان درک می­کنیم. می­توانیم چیزهایی مثل تصاویر، اشکال، حروف و غیره را در ذهن تجسم کنیم و اطلاعاتی را که دیده­ایم به خاطر بیاوریم. پردازش بینایی شامل: دیدن تفاوت بین اشیاء، به خاطر سپردن اطلاعات بصری، تکمیل قسمت­ های از دست رفته در تصاویر، به خاطر سپردن ویژگی­های کلی، هماهنگی بینایی- حرکتی، تجسم و تخیل و مهارت­ های هنری است. دانش­آموزانی با ناتوانی کلی در پردازش بینایی اغلب بیشترین مشکلات یادگیری را در زمینه ­های ریاضی و املاء تجربه ‌می‌کنند زیرا آن­ها در تجسم واژه ­ها، حروف­، نمادها و غیره مشکل دارند (کروز، ۱۹۹۹).

مشکلات خاص در پردازش بینایی ممکن است شامل موارد زیر شود:

نوشتن، دست­خط بد، املای ضعیف ( نمی ­توانند کلمات را تجسم کنند)، ریاضی، خواندن، سرعت پایین، درک ضعیف، مسائل عمومی، ضعف سازماندهی/ برنامه­ ریزی/ پاکیزگی، مشکلاتی در بررسی مجدد وظایف برای دقت بیشتر، مشکل در یادگیری همراه با نمایش[۱۵۰]، مشکل در یادگیری با ویدئو (کروز، ۱۹۹۹).

پردازش شنوایی :

پردازش شنوایی شامل: توانایی کلی برای فهمیدن، به خاطر آوردن و استفاده از اطلاعات شنیداری، درک کردن گفته­ها زمانی که دیگران بسیار سریع صحبت ‌می‌کنند، تشخص راحت صداها حتی زمانی که دیگران در گوشی صحبت ‌می‌کنند، تصور کردن صدای افراد آشنا در ذهن خود، تشخیص تفاوت بین صداها، به خاطر آوردن کلمات خاص یا اعداد، به خاطر آوردن الگوهای کلی صوتی، ترکیب بخش­هایی از کلمات با هم و موسیقی. دانش­آموزانی با ناتوانی کلی در پردازش شنوایی معمولا بیشترین مشکل را در خواندن عمومی[۱۵۱]، نوشتن عمومی و زبان (درک کردن، بخاطر آوردن) دارند. مشکلات خاص در پردازش شنوایی ممکن است شامل موارد زیر شود:

خواندن، بازگشایی کلمات جدید، درک مطلب، نوشتن، املاء/ مکانیسم نوشتن، ساختار جمله، ارتباطات، مشکلاتی در بیان، زبان دریافتی، مسائل عمومی، پیگیری دستورالعمل­های کلامی و مشکل فهمیدن سخنرانی­ها (کروز، ۱۹۹۹).

پردازش متوالی/ منطقی:

به طور کلی مغز به عنوان سیستم بایگانی جزئیات، به شکلی در نظر گرفته شده که بسیار شبیه به یک کامپیوتر است که اطلاعات را سازماندهی و ذخیره می­ کند و شامل توانایی یادگیری، حفظ کردن، سازماندهی و بیان اطلاعات دقیق و خاص از جمله حقایق، ارقام و فرمول­ها است. دانش­آموزانی با مهارت­ های متوالی ضعیف ممکن است از ساختار خارجی (مانند لیست­ها، برنامه­ ها، یادآورنده­ها و غیره) استفاده کنند. چنین دانش­آموزانی گاهی اوقات توانایی­ پردازش مفهومی قوی­تری (استدلال[۱۵۲]، تفکر انتزاعی[۱۵۳]، خلاقیت[۱۵۴]) دارند و ممکن است زمانی که در ابتدا مرور و خلاصه­ای و یا مفاهیم اصلی ارائه ­شود بهتر یاد بگیرند تا زمانی که اطلاعات جزئی ارائه می­ شود (کروز، ۱۹۹۹).

پردازش متوالی/ منطقی ممکن است شامل موارد زیر شود:

حافظه کوتاه ­­مدت برای جزئیات، حافظه بلند­ ­­مدت برای بازیابی جزئیات، هماهنگی مهارت­ های حرکتی، پیدا کردن کلمات مورد نظر برای بیان گفتاری­ یا نوشتاری، سازماندهی افکار و مواد، مکانیسم نوشتن (املاء و نقطه گذاری)، سرعت خواندن/ صدای کلمات جدید، توجه به جزئیات، سازماندهی کلمات و افکار. دانش­آموزانی با ناتوانی کلی در پردازش متوالی/ منطقی اغلب بیشترین مشکلات یادگیری را در حوزه­ هایی از خواندن پایه، محاسبات ریاضی، روانی زبان و مکانیسم نوشتن تجربه ‌می‌کنند. مشکلات خاص پردازش متوالی/ منطقی، ممکن است شامل موارد زیر شود: مشکلات دست­خط شامل: سرعت/ وضوح، برعکس نوشتن حروف، املاء/ مکانیسم­ها، ترتیب اشتباه حروف (سازماندهی، نظم­دهی، تنظیم)؛ مشکلات خواندن شامل: رمزگشایی[۱۵۵] (صدای کلمات)، سرعت/ روانی (سلیس بودن)، به خاطر آوردن جزئیات، توجه/ تمرکز و مشکلات ریاضی شامل موارد زیر می­ شود: بخاطر آوردن فرمول­ها/ گام­ها، ارتباطات، پیدا کردن کلمات برای بیان شفاهی یا کتبی و مشکلات عمومی مشتمل بر: به خاطر آوردن جزئیات، دنبال کردن دستورالعمل­های خاص، به خاطر آوردن نام اشخاص یا اشیاء، برنامه­ ریزی برای تکالیف طویل المدت، محرک­های محیطی به راحتی موجب مختل شدن توجه می­ شود (کروز، ۱۹۹۹).­

پردازش مفهومی/ جامع:

پردازش مفهومی مشتمل بر درک کردن الگوهای کلی و مفاهیم اساسی برای استفاده در تفکر سطح بالا، خلاقیت و استدلال است. ضبط مفهومی/ جامع مثل قرار دادن اشیاء درون جعبه­هایی با برچسب­های بسیار کلی است. پردازش مفهومی/ جامع که مرتبط با ‌نیم‌کره راست است شامل: حافظه برای موضوع­های کلی و یا ایده­ ها، استدلال، آگاهی فضایی، اطلاعات عمومی، تفکر استنباطی، تخمین/ برآورد، درک مفهومی، خلاقیت/ نوآوری، درک خواندن، استفاده از زمینه، موسیقی ‌می‌باشد. دانش­آموزانی که ناتوانی کلی در پردازش مفهومی/ جامع را تجربه ‌می‌کنند اغلب در طول سال­های اولیه مدرسه عملکرد کاملا خوبی دارند اما مشکلاتی را در درک مطالب خوانده شده، استدلال ریاضی و نوشتن خلاق بعدا تجربه می­ کند (کروز، ۱۹۹۹).

مشکلات خاص پردازش مفهومی/ جامع ممکن است شامل موارد شود:

مشکلات خواندن: درک کردن طنز، استنتاج، طعنه زدن و درک عمومی؛ مشکلات ریاضی: تعمیم دهی به موقعیت­های جدید، مشکلات طبقه ­بندی؛ مشکلات زبان نوشتاری: نوشتن خلاق، ارتباطات، درک زبان عمومی، مشکلات عمومی: آگاهی کلی/ عمومی، توجه بیش از حد متمرکز بر یک منطقه خاص (کروز، ۱۹۹۹).

سرعت پردازش:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...