Dye
rem
rem
tim
B
A

tim
rem
ads
C
شکل(۱-۱۴) نمودار سطح پاسخ آزوکارمین جی نشان دهنده اثر(A غلظت رنگ/مقدار جاذب (B غلظت رنگ/ زمان C) مقدار جاذب/ زمان
در شکل(۱-۱۵) برای آنیلین بلو به وضوح مشاهده می­ شود که بین مقادیر طراحی آزمایشات و مقادیر مدل یک همبستگی خطی وجود دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل (۱-۱۵) ترسیم مقادیر پیش بینی شده توسط طراحی آزمایشات در مقابل مقادیر مشاهده شده از مدل ریاضی برای آنیلین بلو
در شکل(۱-۱۶) برای آزوکارمین جی به وضوح مشاهده می­ شود که بین مقادیر طراحی آزمایشات و مقادیر مدل یک همبستگی خطی وجود دارد.

شکل (۱-۱۶) ترسیم مقادیر پیش بینی شده توسط طراحی آزمایشات در مقابل مقادیر مشاهده شده از مدل ریاضی برای آزوکارمین جی
۴-۱-۲- ایزو ترم­های جذبی
مدل­­های ایزوترمی زیادی مثل لنگمویر، فرندلیچ و تمکین برای تحلیل داد­ه­های تجربی و توصیف تعادل در جذب وجود دارد. ایزوترم­های جذب نشان می­ دهند که آیا مولکول­ها می­توانند به وسیله جذب، حذف شوند و توضیحی از توزیع مولکول­های جذب شده بین جاذب و محلول است و هم­چنیین مقادیر تقریبی از ظرفیت جذب در شرایط عملیات واقعی می­ دهند. علاوه بر این می­توانند برای بررسی میزان مصرف تقریبی از جاذب استفاده شوند. اندازه ­گیری میزان جذب سطحی عموماً در دمای ثابت انجام می­ شود پس از ترسیم نمودارهای جذبی مختلف با درنظر گرفتن ضریب تعیین آن­ها می­توان به نوع معادله حاکم بر جذب پی­برد و اطلاعات مربوط به فرایند جذب از قبیل ثابت مربوطه و ظرفیت فاز جاذب برای جذب آنالیت را اندازه ­گیری کرد. با در نظر گرفتن ضریب تعیین می­توان نتیجه ­گیری کرد که کدام نوع منحنی جذبی برازش بیشتری با داده ­های تجربی فرایند جذب دارد. در این قسمت مقادیر جذب به دست آمده در حجم ۷۵ میلی لیتر و در غلظت ۶۰ میلی­گرم بر لیتر از رنگ آنیلین بلو با مقادیر ۱۴۰/۰، ۱۵۵/۰ و ۱۷۰/۰ گرم از جاذب آلومینای فعال اصلاح شده با نانو ذرات نقره و در مقادیر بهینه­ سایر متغیرها و هم­چنین تحت همان شرایط برای رنگ آزوکارمین جی در غلظت ۷۰ میلی­گرم بر لیتر با مقادیر ۰۹۰/۰، ۱۰۶/۰و ۱۲۲/۰ گرم از همان جاذب اندازه ­گیری شد و سپس نمودارهای جذبی تعادلی لنگمویر، فرندلیچ و تمکین بر روی این داده ­ها اعمال گردید، نتایج مربوط به این بررسی در شکل­های (۱-۱۷) تا (۱-۲۲) برای آنیلین بلو و آزو کارمین جی آورده شده است. ثابت­های مورد نظر و معادله خط و ضریب تعیین آنها در جدول (۱-۱۱) تا (۱-۱۲) ارائه شده است. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص می­ شود که جذب رنگ­های آزوکارمین جی و آنیلین بلو از ایزوترم لنگمویر تبعیت می­ کند که بیانگر این است که فرایند جذب بر روی بستر جامد به صورت تک لایه انجام می­گیرد و هیچ گونه بر هم­کنشی بین مولکول­های جذب شونده صورت نمی­گیرد .
۰.۱۴۰ g
۰.۱۵۵g
شکل (۱-۱۷) نمودار لنگمویر جذب رنگ آنیلین بلو با مقادیر۱۴۰/۰، ۱۵۵/۰ و ۱۷۵/۰ گرم از آلومینای فعال اصلاح شده با نانو ذرات نقره در دمای اتاق و ۳pH=.
۰.۰۹۰ g
۰.۱۰۶ g
۰.۱۲۲ g
شکل (۱-۱۸) نمودار لنگمویر جذب رنگ آزو کارمین جی با مقادیر۰۹۰/۰، ۱۰۶/۰ و ۱۲۲/۰ گرم از آلومینای فعال اصلاح شده با نانو ذرات نقره در دمای اتاق و ۳.pH=
۰.۱۴۰ g
۰.۱۵۵g
۰.۱۷۰ g
شکل (۱-۱۹) نمودار فرندلیچ جذب رنگ آنیلین بلو با مقادیر۱۴۰/۰، ۱۵۵/۰ و ۱۷۵/۰ گرم از آلومینای فعال اصلاح شده با نانو ذرات نقره در دمای اتاق و ۳pH=.
۰.۰۹۰ g
۰.۱۰۶ g
۰.۱۲۲ g
شکل (۱-۲۰) نمودار فرندلیچ جذب رنگ آزو کارمین جی با مقادیر۰۹۰/۰، ۱۰۶/۰ و ۱۲۲/۰ گرم از آلومینای فعال اصلاح شده با نانو ذرات نقره در دمای اتاق و ۳pH=.
۰.۱۴۰ g
۰.۱۵۵g
۰.۱۷۰ g
شکل (۱-۲۱) نمودار تمکین جذب رنگ آنیلین بلو با مقادیر۱۴۰/۰، ۱۵۵/۰ و ۱۷۵/۰ گرم از آلومینای فعال اصلاح شده با نانو ذرات نقره در دمای اتاق و ۳pH=.
۰.۰۹۰ g
۰.۱۰۶ g
۰.۱۲۲ g
شکل (۱-۲۲) نمودار تمکین جذب رنگ آزو کارمین جی با مقادیر۰۹۰/۰، ۱۰۶/۰ و ۱۲۲/۰ گرم از آلومینای فعال اصلاح شده با نانو ذرات نقره در دمای اتاق و ۳pH=.
در جدول (۱-۱۱) ثابت­های ایزوترم­های مختلف وضریب­های همبستگی برای حذف رنگ آنیلین ­بلو بر روی آلومینای فعال اصلاح شده با نانو ذرات نقره محاسبه شده است.

۱۷۰/۰ (گرم) ۱۵۵/۰ (­گرم) ۱۴۰/۰ (­گرم) پارامتر­ها نوع ایزوترم
۹۹/۷۲
۳۲۳۸/۰
۹۹۸۲/۰
۱۸/۷۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...