جدول ۴-۵٫ KMOو آزمون بارتلت
Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy. ۰٫۹۴۵
Bartlett’s Test of Sphericity Approx. Chi-Square ۴۴۹۶٫۵۲۰
Df ۲۷۶
Sig. ۰٫۰۰۰

۴-۴٫ بررسی الگو و فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از تحلیل مسیر

در این قسمت در ابتدا به منظور بررسی روایی (میزان تبیین هریک از متغیرها توسط سؤال­های مربوطه) هریک از متغیرهای مطرح شده در مدل پژوهش که برای آنها سؤالاتی در پرسشنامه درنظر گرفته شده بود، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی هر یک از متغیر‌های پژوهش توسط نرم‌افزار AMOS نسخه ۲۰ به صورت جداگانه برای هر متغیر آورده شده است. لازم به ذکر است که به منظور کاهش متغیرها و در نظر گرفتن آنها به عنوان یک متغیر مکنون، بار عاملی به دست آمده باید بیشتر از ۳/۰ باشد (مؤمنی و فعال قیوم، ۱۳۸۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در تحلیل عاملی تأییدی محقق می­داند چه سؤالی مربوط به چه بعدی است. یعنی در تحلیل عاملی تأییدی مدل مفهومی برای هر یک از مفاهیم یا متغیرهای تحقیق وجود دارد. در بررسی هر کدام از مدل­ها سؤال اساسی این است که آیا این مدل­های اندازه گیری مناسب هستند؟ به عبارت دیگر آیا داده های تحقیق با مدل مفهومی همخوانی دارد یا خیر ؟ برای پاسخ دادن به این سوال لازم است برازندگی مدل پژوهش بررسی شود. به طور کلی دو نوع شاخص برای آزمودن برازش مدل وجود دارد:
۱٫شاخص های خوب بودن و ۲٫ شاخص­ های بد بودن که در فصل ۳ توضیح داده شده ­اند.
جهت بررسی وضعیت فرضیه از دو روش مجزا استفاده شده است. استفاده از این دو روش به صورت همزمان جهت انجام هرچه بهتر و بیشتر تجزیه و تحلیل های آماری بر روی متغیرهای تحقیق و روابط بین آنها بوده است. در مرحله اول تکنیک تحلیل مسیر از مدل معادلات ساختاری و در مرحله بعد از رگرسیون خطی چندگانه جهت بررسی وضعیت فرضیه ها و مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است.

۴-۴-۱٫ مدل اندازه گیری بازارگرایی (MA)

نمودار ۴-۵ مدل اندازه ­گیری بازارگرایی را در حالت تخمین استاندارد و بارهای عاملی را برای هر یک از مسیرهای مدل اندازه ­گیری نشان می دهد. رد یا تأیید هر یک از مسیرهای مدل منوط بر مقایسه بار عاملی آن مسیر، در حالت تخمین استاندارد می­باشد. بارهای عاملی مدل در حالت تخمین استاندارد، میزان تأثیر هر کدام از متغیرها و یا گویه ­ها را در توضیح و تبیین واریانس نمرات متغیر یا عامل اصلی نشان می دهد. به عبارت دیگر، بار عاملی نشان دهنده میزان همبستگی هر متغیر مشاهده شده (سؤال پرسشنامه) با متغیر مکنون (عامل ها) است. برای مثال بار عاملی سؤال اول بازارگرایی۹۰/۰ می باشد. مقدار ۸۱/۰ نیز مقدار واریانس تبیین شده و ضریب تعیین بازارگرایی می باشد. مقدار ضریب تعیین عددی بین ۰ و ۱ است که هر چه به سمت ۱ نزدیک شود مقدار تبیین واریانس بیشتر می گردد. با توجه به میزان بارهای عاملی به دست آمده تمامی سوالات همبستگی بالایی با بازارگرایی دارند که بیان گر مناسب بودن سوالات می باشد.
نمودار ۴-۵٫ مدل اندازه گیری بازارگرایی (MA)
در جدول ۴-۶ بار های عاملی و ضرایب تعیین به همراه اولویت آن ها آورده شده است. همان طور که مشخص شده است سومین شاخص و سوال مربوط به بازارگرایی دارای بیشترین میزان بار عاملی و همبستگی می باشد و مبین این موضوع می باشد که بهتر از سایر سوالات و شاخص های مربوط به بازاگرایی توانسته است این متغیر را اندازه گیری و تعریف کند. تمامی مدل های متغیرها به علاوه جدول های شاخص برازش آن ها در زیر آورده شده است.
شاخص های برازش مربوط به بازارگرایی به منظور سنجش برازندگی مدل در جدول ۴-۷ آورده شده است.
از آنجای­که شاخص­ های برازش در بازه قابل قبول قرار ندارند مدل اندازه گیری بازارگرایی نیاز به اصلاحاتی دارد که بر اساس اصلاحات پیشنهادی آموس انجام شده و نتایج شاخص های برازش قبل و بعد از اصلاح در جدول ۴-۶ آورده شده است. نمودار ۴-۶ مدل اندازه گیری اصلاح شده بازارگرایی را نشان می دهد.
نمودار ۴-۶٫ مدل اندازه گیری اصلاح شده بازارگرایی (MA)
نمودار ۴-۶ بیان گر مدل اندازه گیری اصلاح شده بازارگرایی می باشد که طبق اصلاحات پیشنهادی نرم افزار آموس تغییرات لازم انجام شده است. نتایج بارهای عاملی و واریانس تبیین شده اصلاح شده آن ها به علاوه اعداد معنی داری، نسبت های بحرانی، خطای استاندارد و تخمین غیر استاندارد برای متغیر بازارگرایی و شاخص های آن در جدول ۴-۶ آورده شده است. همان طور که از بررسی اعداد معنی داری و نسب های بحرانی مشخص شده است، تمامی شاخص ها دارای رابطه معنی داری با متغیر مربوطه می باشند. زیرا عدد P برای تمامی آن ها کوچک تر از ۰٫۰۵ می باشد و نسبت بحرانی .C.R نیز در بازه (۱٫۹۶و۱٫۹۶-)‌قرار ندارد. شاخص های برازش که بعد از اصلاحات بهبود می یابند نیز در جدول ۴-۷ آورده شده است. همان طور که ملاحظه می شود همچنان MA3 دارای بیشترین بار عاملی و ضریب تعیین می باشد.
جدول ۴-۶٫ بار عاملی و ضرایب تعیین بازارگرایی

متغیر مکنون مستقل/واسطه/ وابسته مشاهده گر ها بار عاملی واریانس تبیین شده بار عاملی اصلاح شده ترتیب اولویت واریانس تبیین شده اصلاح شده تخمین غیر استاندارد
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...