این پرسشنامه توسط رفعتی وبا راهنمایی خسروی در سال ۱۳۷۵ ترجمه وبرای اولین بار درایران استفاده شد(خسروی و همکاران،۱۳۷۷).آلفای کرونباخ به دست آمده درتحقیق خسروی،درویزه و رفعتی (۱۳۷۷)،۸۶/۰ و در تحقیق بذل(۱۳۸۳)۶۶/۰گزارش شده است،که در حد قابل قبولی است.

ج)پرسشنامه سلامت عمومی:این پرسشنامه ۲۸ماده داردکه توسط گلدنبرگ وهیلر با روش تحلیل عاملی ساخته شده است ودارای چهار مقیاس می‌باشد.علائم جسمانی اضطراب،افسردگی واختلال در کنش وری اجتماعی را می سنجد وهر مقیاس هفت سوال دارد.

پرسشنامه سلامت عمومی را می توان به عنوان مجموعه پرسش هایی درنظر گرفت که از پایین ترین سطوح نشانه های مشترک مرضی که در اختلال های مختلف روانی وجود دارد،تشکیل شده است وبدین ترتیب می‌تواند بیماری روانی را را به عنوان یک طبفه کلی از آنهایی که خود را سالم می پندارند،متمایز کند.‌بنابرین‏، هدف این پرسشنامه دستیابی به یک تشخیص خاص در سلسله مراتب بیماری های روانی نیست، بلکه منظور اصلی آن ،ایجاد تمایز بین یک بیمار روانی و سلامت است(دادستان،۱۳۷۷).

از این آزمون برای هرفرد ۵نمره به دست می‌آید که ۴نمره آن مربوط به خرده مقیاس ها ویک نمره از مجموع نمرات خرده مقیاس ها به دست می‌آید،کع نمره کافی می‌باشد.وجود چهار مقیاس زیر ‌بر اساس تحلیل آماری پاسخ ها (تحلیل عاملی)به دست آمده است.

زیر مقیاس اول(A)شامل مواردی درباره احساس افراد نسبت به وضع سلامت خود واحساس خستگی آن ها‌ است وبا نشانه های جسمانی همراه است.موارد این زیر مقیاس در پرسشنامه از سوال های ۱تا ۷ است.

پرسش های مقیاس دوم(B)شامل مواردی است که با اضطراب و بی خوابی مرتبط اند.هفت ماده مربوط ‌به این زیر مقیاس در سوال های ۸تا۱۴ مشخص شده اند.

مقیاس سوم © گستره توانایی افراد را در مقابله با خواسته های حرفه ای ‌و مسائل زندگی روزمره،می سنجد واحساسات آن ها را درباره چگونگی کنار آمدن با موقعیت متداول زندگی ،آشکار می‌کند.هفت ماده مربوط ‌به این زیرمقیاس در سوال های ۱۵تا ۲۱ آمده است.

چهارمین مقیاس(D)دربرگیرنده مواردی است که با افسردگی وخیم وگرایش به خود کشی مرتبط اند وهفت ماده متمایز کننده آن در پرسشنامه با سوال های ۲۲ تا ۲۸ مشخص شده اند.

محققانی که از پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) قبل وبعد از وقوع یک رویداد مانند یک دگرگونی اجتماعی یا اجرای یک شیوه درمانگری استفاده می‌کنند،می‌توانند با مقایسه سطح نمرات پیش آزمون وپس آزمون درجه تاثیر عامل برونی را در قلمروهای مختلف نشانه شناختی تعیین نمایند(دادستان،۱۳۷۷).

جدول شماره ۳-۴)زیر مقیاس های پرسشنامه سلامت عمومی

خرده مقیاس ها

نمرات در خرده مقیاس ها

نمرات در کل پرسشنامه

هیچ یا کمترین حد

۶-۰

۲۲-۰

خوب

۱۱-۷

۴۰-۲۳

متوسط

۱۶-۱۲

۴۱-۶۰

شدید

۲۱-۱۷

۸۴-۶۱

با توجه به داده های جدول شماره ۲ می توان گفت نمره ۱۷به بالا در هر زیر مقیاس ونمره ۴۱به بالا در مقیاس کلی وخامت وضع آزمودنی را نشان می‌دهد.

به منظور برآورد اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی این پژوهش فرا تحلیلی شده ونتایج نشان دادند،متوسط حساسیت پرسشنامه ۲۸- GHQبرابر با ۸۴/۰(بین ۷۷/۰ تا۸۹/۰ )ومتوسط ویژگی آن برابر۸۲/۰(بین ۷۸/۰ تا ۸۵/۰)است(ویلیامز۱ وگلدنبرگ،۱۹۸۷).

ضریب اعتبار نسخه فارسی پرسشنامه ۲۸ ماده ای پرسشنامه سلامت عمومی با روش باز آزمایی با فاصله زمانی ۷تا ۱۰ روز روی گروه ۸۰ نفره به میزان ۹۱/۰ برآورد شده که در سطح خطالی یک هزارم معنا دار است(پالاهنگ،۱۳۷۴).یعقوبی (۱۳۷۴)ضریب اعتبار کلی این آزمون را ۸۸/۰ وضریب اعتبار خرده آزمون ها را بین ۵۰/۰ تا ۸۱/۰ گزارش ‌کرده‌است.میزان اعتبار این پرسشنامه به شیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ)برای مقیاس های علائم جسمی ۸۵/۰،اضطراب وبی خوابی۷۸/۰،اختلال در عملکرد اجتماعی۷۹/۰،وافسردگی وخیم ۹۱/۰ وکل پرسشنامه ۸۵/۰ به دست آمده است(بهمنی وعسگری،۱۳۸۵).تقوی (۱۳۸۰)به منظور تعیین اعتبار این پرسشنامه از سه روش باز آزمایی ،دونیمه سازی وثبات درونی استفاده نمود.نتایج به دست آمده با روش باز آزمایی برای کل پرسشنامه ۷۲/۰ وبرای خرده آزمون های علائم جسمانی، اضطراب و بی خوابی،نارسایی در عملکرد اجتماعی وافسردگی به ترتیب ۶۰/۰ ، ۶۸/۰ ، ۵۷/۰ ،۵۸/۰ ، بود/به علاوه نتایج به دست آمده با روش تنصیفی برای کل پرسشنامه ۹۳/۰ وبرای خرده آزمون های علائم جسمانی، اضطراب و بی خوابی،نارسایی در عملکرد اجتماعی وافسردگی به ترتیب ۸۶/۰ ،۸۴/۰ ، ۶۸/۰ و۷۷/۰ بود.همچنین نتایج به دست آمده جهت سنجش ثبات درونی با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه ۹۰/۰ وبرای خرده آزمون های علائم جسمانی، اضطراب و بی خوابی،نارسایی در عملکرد اجتماعی وافسردگی به ترتیب ۷۶/۰ ، ۸۴/۰ ،۹۱/۰ و۸۸/۰ بود.

۳-۷ روش اجرای پژوهش

این تحقیق از نوع همبستگی ‌و داده های تحقیق کمی هستند.نحوی اجرای آن به صورت می‌دانی می‌باشد.جهت اجرای پژوهش ابتدا از دانشگاه برای اداره آموزش وپرورش شهرستان سیاهکل نامه اخذ گردید.سپس با مراجعه به مدارس ،پرسشنامه‌ها بین دانش آموزان توزیع گردید وپس از تکمیل جمع‌ آوری شد.

۳-۸ روش تجزیه وتحلیل آماری داده های پژوهش

از آنجا که در این پایان نامه رابطه چند متغیربررسی می شود لذا برای تحلیل داده هاازرگرسیون چند متغیره استفاده می شود.

فصل چهارم

تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق

پیش درآمد ۴-۱

در این فصل به ارائه نتایج حاصل از تحلیل آماری داده های پژوهش پرداخته می شود. در ابتدا به توصیف نمونه پژوهش حاضر پرداخته می شود، آماره های توصیفی متغیرهای پژوهش ارائه می‌گردد و در ادامه آماره های استنباطی حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون همزمان و سلسله مراتبی با بررسی پیش فرض های آن ارائه می‌گردد.

۴-۲ توصیف داده های پژوهش

جامعه آماری در این پژوهش، شامل ۱۰۹۸ نفراز دانش آموزان دختر ۱۵تا۱۸ ساله مقطع متوسطه دوم شهرستان سیاهکل است که ‌در سال‌ تحصیلی ۹۴-۹۳ مشغول به تحصیل بوده اند که از این جامعه آماری ابتدا از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ۶ مدرسه انتخاب واز بین آن ها نمونه ای با حجم ۲۸۵ نفر انتخاب شد وبعد از اجرای آزمونها نتایج مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

.

جدول شماره۴-۱) فراوانی توزیع نمونه بر حسب پایه های تحصیلی و سن

پایه های تحصیلی

فراوانی

نسبت فراوانی

میانگین سنی

سال اول

۹۶

۳۳٫۶۸

۱۵

سال دوم

۸۰

۲۸٫۰۷

۱۶

سال سوم

۶۴

۲۲٫۵۰

۱۷

سال چهارم

۴۵

۱۵٫۷۵

۱۸

کل

۲۸۵

۱۰۰

درجدول۱-۴، میانگین متغیرهای اصلی پژوهش به همراه خرده مقیاس‌ها مشاهده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...