ابزار مورد استفاده در این پژوهش به شرح زیر می باشد:
۱-۴-۳ مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل(CIDI)
مصاحبه تشخیصی جامع بین المللی[۱۱۱]یک مصاحبه کاملاً ساختار یافته و جامع برای ارزیابی اختلالات روانی است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)با همکاری اداره پیشین الکل ،سو ءمصرف مواد و بهداشت روان آمریکا ابداع گردید(امینی و همکاران،۱۳۸۵). نسخۀ۱/۲ این مصاحبه با معیارهای تشخیصیDSM- IV-TR وICD10 تنظیم و در سال ۱۹۹۷ منتشر شد (داوری آشتیانی و همکاران،۱۳۸۳)؛ می تواند توسط مصاحبه گران غیر حرفه ای مورد استفاده قرار بگیرد (کسلر[۱۱۲]،۲۰۰۵).CIDI امکان تشخیص گذاری اختلال های روانپزشکی را در طول عمر فراهم می کند و شامل ۱۴ بخش می باشد که هر کدام با حرفی مشخص شده اند(ازA تا X)و ۱۷ حوزه تشخیصی عمده را پوشش می دهد. اختلال های هراسی و اضطرابی در بخش D قرار گرفته اند (امینی و همکاران،۱۳۸۵). در صورتی که تمامی معیارهای تشخیصی یک بیماری، در مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل، مثبت باشد، استنباط می گردد که آن بیماری در دوره ای از زندگی شخص، وجود داشته است.چنان چه تشخیص طول عمر مطرح شود، اطلاعاتی که نشانه REC[113](آخرین بار) گرفته اند، برای استنباط این موضوع مورد استفاده قرار می گیرد که آیا تشخیص جنبه کنونی[۱۱۴] دارد یا خیر. ” کنونی ” به صورت چندگانه (در دو هفته گذشته، ماه گذشته، شش ماه گذشته یا سال گذشته ) شناسایی می شود (کاویانی و همکاران، ۱۳۸۵). از نظر اعتبار، مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل، شاخص ویژگی برای اکثر اختلال های روانپزشکی بالاست(بالای ۸۵/۰). شاخص حساسیت برای تشخیص ها تا حدی پایین تر است، به خصوص برای اختلال های شدید روانپزشکی(مانند اسکیزوفرنی). سنجش پایایی ابزار به روش باز آزمایی نشان داد که برای اکثر اختلال های روانپزشکی،پایایی تشخیص گذاری در حد قابل قبول است (کاپا بالاتر از ۴/۰) (ابوالقاسمی،بخشیان و نریمانی،۱۳۹۱). چندین مطالعه نیز پایایی خوب تا عالی CIDIرا بین پرسشگران و در فرهنگ های مختلف و زمان های متفاوت نشان داده اند (داوری آشتیانی و همکاران،۱۳۸۳).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۳ روند گرد آوری اطلاعات
همانگونه که در روش نمونه گیری گفته شد، از کل استان پنج شهرستان( در جهت شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) انتخاب شدند. شهرستان های انتخابی، در مرکز شهرستان بیرجند؛ در شمال شهرستان قاین؛ در جنوب شهرستان خوسف؛ در شرق شهرستان درمیان و در غرب شهرستان سرایان انتخاب شدند. به همین ترتیب در هر شهرستان در بخش مرکزی شهری، با توجه به تعداد و جمعیت مراکز بهداشتی و در حومه شهرستان در چهار جهت اصلی، نواحی روستایی که جمعیت روستایی عمده را تحت پوشش قرار می دادند، انتخاب شدند. در نواحی منتخب، از خانواده هایی که انتخاب شدند یک نفر به طور تصادفی مورد مصاحبه قرار می گرفت. افراد مصاحبه کننده گروهی متشکل از افراد دارای مدرک کارشناسی روانشناسی و مددکاری بودند که نحوه کار با ابزار پژوهش به آنها آموزش داده شده بود.
۶-۳ روش تجزیه تحلیل اطلاعات
ضمن توصیف داده ها با جداول، از آزمون های کای اسکوئر[۱۱۵]و رگرسیون لجستیک برایتجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. سطح معنی داری ۵% و نرم افزار مورد استفاده SPSS بوده است.
۷-۳ خلاصه فصل
با توجه به آنچه که در این فصل بیان شد، طرح پژوهشی پیمایشی می باشد و از طریق نمونه گیری خوشه ای مرحله ای بر روی ۱۵۰۰ نفر از جمعیت عمومی بزرگسال در ۵ شهر استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۳ اجرا شد. افراد انتخاب شده در این طرح پژوهشی مورد مصاحبه بالینی به وسیله مصاحبه ساختار یافته CIDI قرار گرفتند و بر اساس ملاک های تشخیصی لازم برای اختلال های اضطرابی مورد کد گذاری قرار گرفتند.
فصل چهارم
تجزیه‌وتحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
در این فصل سعی بر آن است که به اهداف و سؤال‌هایی که در فصل اول با عنوان سؤال‌های پژوهش مطرح شد، پاسخ داده شود.
۴-۲- تجزیه‌وتحلیل و توصیف داده های گردآوری‌شده
۴-۲-۱ اطلاعات جمعیت شناختی:
جدول ۱-۴) توزیع مشخصه های جمعیت شناختی افراد مورد بررسی

متغیر فراوانی فراوانی درصدی
جنسیت مرد
زن
۷۳۲
۷۶۸
۸/۴۸
۲/۵۱
وضعیت تاهل متاهل
همسرفوت شده
جدا از همسر
مطلقه
مجرد
۸۴۶
۱۱۰
۱۹
۱۲۸
۳۹۷
۴/۵۶
۳/۷
۳/۱
۵/۸
۵/۲۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...