دانلود پایان نامه های آماده | قسمت 13 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۱۰ ادبیات و پیشینه پژوهش:
۲-۱۰-۱ پیشینه داخلی :
-
-
- در پژوهشی مرتبط با بازارگرایی و عملکرد کسب و کار توسط آقای حسین رضایی دولت آبادی در سال ۱۳۸۴ انجام شده است که در آن به بررسی اثر بازارگرایی(فرهنگ بازارگرایی و هوشمندی بازار) بر عملکرد کسب و کار از طریق قابلیت های بازاریابی پرداخته شده است. در این رساله، ابتدا به بررسی نظریه ها، دیدگاه ها، مدل های مختلف بازارگرایی و تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت های بازاریابی می پردازد. سپس روابط علّی میان فرهنگ بازارگرایی، هوشمندی بازار، قابلیت های بازاریابی و عملکرد کسب و کار مورد بررسی قرار میگیرد و با بهره گرفتن از مدل سازی معادلات ساختاری و بر اساس داده های حاصل از محیط صنعت،مدلی مفهومی و تصمیم ساز برای تبیین پیوند های علّی مؤثر بر عملکرد کسب و کار پیشنهاد و مورد آزمون قرار گرفته است .نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد کسب و کار در فضای رقابتی کنونی تحت تأثیر یکپارچگی بازارگرایی و قابلیت های بازاریابی قرار دارد. همچنین فرهنگ بازارگرایی و هوشمندی بازار بر قابلیت های بازاریابی اثر میگذارد و قابلیت های بازاریابی بر عملکرد کسب و کار مؤثر است. تحلیل های آماری نشان میدهد که تأثیر غیر مستقیم فرهنگ بازارگرایی و هوشمندی بازار بر عملکرد کسب و کار به مراتب بیشتر از تأثیر مستقیم آن است. این موضوع نشان میدهد که قابلیت های بازاریابی نقش مهمی در رابطه بازارگرایی با عملکرد کسب و کار ایفا میکند.
-
-
- در پژوهشی که توسط سمانه اخوان فومنی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده به رابطه بین بازاریابی صادراتی بر عملکرد صادرات شرکت ها پرداخته شده ، ایشان به طور عمده دوره های فروش ، سهم بازار و سودآوری را مورد اندازه گیری قرار میدهند.این مطالعه همچنین به وضوح نشان میدهد که جمع آوری اطلاعات از بازار و ایجاد یک کمپین بازاریابی بر مبنای ویژگی های بازار هدف و تطبیق محصول و تاکتیک های بازاریابی تاثیرات متفاوتی در عملکرد صادراتشان دارد.
-
- در پژوهشی که با عنوان بررسی تاثیر بازارگرایی صادرات و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات که توسط مصطفی الله وردی در سال ۱۳۹۱ انجام شده است. بر اساس تاثیر بالقوه بازارگرایی صادرکنندگان برروی عملکرد صادرکنندگان می باشدجامعه در نظر گرفته شده برای این پژوهش صادرکنندگان نمونه سال ۱۳۹۰ میباشد، نتایج این پژوهش نشان میدهد که بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادرات و مزیت رقابتی تاثیر دارد
-
- در پژوهشی با عنوان بررسی تاثیر استراتژی آمیخته بازار یابی صادراتی بر عملکرد صادرات که توسط احسان جلالی در سال ۱۳۹۰ انجام گرفته است در نتیجه تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه , تمامی چهار فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. به عبارت دیگر رابطه بین استراتژی آمیخته بازاریابی صادراتی با عملکرد صادرات شرکتهای صادر کننده مواد غذایی تأیید و تاثیر مستقیم این عوامل بر عملکرد صادرات به اثبات رسید.
- در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین بازارگرایی و استراتژی همگون سازی محصول با عملکرد صادرات در شرکت های صادراتی فعال در ایران و با توجه ویژه به صنعت شکلات و شیرینی که در سال ۱۳۸۷ توسط خانم مرضیه رییسی انجام گردیده است سعی گردیده است تا به رابطه بین بازارگرایی و استراتژی همگون سازی محصول با عملکرد صادرات پرداخته شود تحلیل داده ها نشان میدهد بین بازارگرایی و عملکرد صادرات و همچنین استراتژی همگون سازی محصول و عملکرد صادرات رابطه معنا داری وجود دارد، از اینرو شرکتها بر ای موفقیت در بازارهای خارجی باید به ویژگیهای بازار توجه نموده و محصولات و خدمات خود را با توجه به ویژگیهای بازار و مشتریان تنظیم نموده و برای بازارهای مختلف از آمیخته های بازاریابی متفاوتی استفاده نمایند.
۲-۱۰- ۲پیشینه خارجی :
-
- کاتسیکاس و همکاران (۲۰۰۰) در پژوهش خود عنوان کردند که عملکرد صادرات باید شامل رضایت و خواست و هدف گیری مدیران عالی باشد زیرا یک ابزار اندازه گیری عملکرد صادراتی را در برابر انتظارات سازمانی را فراهم میکند در واقع ، بررسی گردیده است که با اشباع بازار داخلی و هدف گیری مدیران بر گسترش بازار های هدف خارجی شرکت ها عملکرد صادراتی بهتری داشته اند.
-
- مورگان و همکاران ایشان در سال ۲۰۰۴ پژوهشی را انجام دادهاند که تمرکز بر بازار خارجی میتواند ریسک زا بوده و تلاش شرکت ها باید تولید کالا با مزیت بالای رقابتی در داخل کشور باشد چون رشد سریع صادرات جهانی و کاهش محدودیت های تجارت جهانی باعث گردیده که حتی بازار های داخلی هم بازیگران و رقبای داشته باشند که خود باعث توسعه دسته جمعی کارایی و بهبود عملکرد کلی شرکتها شده و به طبع آن عملکرد صادراتی شرکت ها را بهبود می بخشد.
-
- مدسن (۱۹۹۸) عملکرد صادرات به عنوان اساسی ترین جنبه برای تصمیم گیری در تجارت بینالمللی را در نظر میگیرد. ولی پژوهشگران در تعریف مفهومی و عملیاتی خود از عملکرد صادرات دارای اختلاف میباشند که غالبا منجر به نتیج غیر جامع و متنوع می شود.ئیکی از دلایل اصلی در این مورد، نبود یک روش اندازه گیری مورد توافق برای اندازه گیری متغیر ها است ( اوسلند و همکاران )
-
- در مقاله ای که توسط ناوارا و همکارانشان در سال ۲۰۰۹ ارائه گردیده است و هدف از آن اکتشافی است برای پر کردن شکاف مهمی در ادبیات بازاریابی بینالمللی و بررسی تاثیر رفتار شرکت در بازارهای خارجی. با بهره گرفتن از یک نمونه از ۱۵۰ شرکت صادرات اسپانیایی، مطالعه نشان داد که شرکت هایی که تعهد بیشتری به بازارهای خارجی خود هستند تمایل بیشتری برای انطباق عناصر برنامه بازاریابی است. این شرکت همچنین در بازار های خارجی بهتر رفتار کردهاند. علاوه بر این، نتایج همچنین اشاره کرد که تطبیق تاکتیک های بازاریابی اثرات مستقیم بر عملکرد صادرات دارند ، هر چند دارا بودن مزیت های رقابتی در بازارهای خارجی به طور قوی تری عملکرد صادرات شرکت ها را تحت تاثیر قرار دادهاند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 01:34:00 ق.ظ ]
|