اعتبار و روایی ابزار تحقیق
یکی از مهمترین جنبه های هر پژوهش، مناسب بودن ابزار اندازه گیری آن است. زیرا اطلاعات و داده های لازم جهت تجزیه و تحلیل نتیجهگیری نهایی بوسیله ابزار اندازه گیری به دست میآید. ابزار اندازه گیری باید از روایی[۲۹] و پایایی[۳۰] لازم برخوردار باشد تا پژوهشگر بتواند داده های متناسب با پژوهش را گردآوری نماید و از طریق داده ها و تجزیه و تحلیل آنها فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سوالات پژوهش پاسخ دهد. ابزار سنجش استاندارد معمولاً از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند (حافظ نیا، ۱۳۸۳). ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه است. برای سنجش میزان مناسب بودن ابزار اندازه گیری دو مولفه روایی و پایایی سنجیده میشود تا صحت و درستی ابزار مذکور تایید شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روایی پرسشنامه
در این پژوهش با توجه به پرسشنامه محقق ساخته به نوعی روایی آن به طور ضمنی مورد تایید بود. اما به منظور اطمینان بیشتر از روش روایی صوری استفاده شد. به این منظور پرسشنامه در اختیار تعدادی از خبرگان، متخصصین حوزه ی تجارت الکترونیک، اساتید محترم راهنما و استاد مشاور قرار گرفت و از آنان در مورد هر سوال و در خصوص ارزیابی هدف مربوط، نظر خواهی شد و با اصلاحات جزئی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت.
پایایی پرسشنامه
پایایی به دقت، اعتماد پذیری، ثبات یا تکرار پذیری نتایج آزمون اشاره دارد. جهت سنجش پایایی ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ که از مهمترین و رایجترین روشها میباشد استفاده شده است. روش آلفای کرونباخ مطابق با رابطه(۳- ۲) زیر استفاده میشود (مومنی، ۱۳۸۹).
رابطه (۳- ۲)
در این رابطه  ضریب پایایی کل آزمون،  تعداد سوالات (بخش های) آزمون،  واریانس نمرات سوال (بخش)  و  واریانس نمرات کل سوالات (آزمون) میباشد. ابزاری که آلفای کرونباخ آن بالاتر از سطح مقدار مینیمم که توسط نانلی[۳۱] (۱۹۸۷) پیشنهاد گردید یعنی ۷/۰ باشد از پایایی مناسبی برخوردار است. در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و با روش آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه محاسبه شد که ضریب پایایی تمامی مولفه ها بالای ۷/۰ بدست آمد که نشان دهنده مناسب بودن پرسشنامه می باشد.
جدول ۳-۶- آلفای کرونباخ پرسش‌نامه‌ها

 

متغیر

 

آلفای کرونباخ

 
 

عوامل ساختاری

 

۸۹۳/۰

 
 

نیروی انسانی متخصص

 

۷۹۹/۰

 
 

عوامل مخابراتی

 

۷۱۳/۰

 
 

بانکداری الکترونیکی

 

۷۴۲/۰

 
 

زیرساخت های فنی بورس

 

۷۱۷/۰

 
 

عوامل رفتاری

 

۷۵۳/۰

 
 

پذیرش مدیران بورس

 

۷۴۱/۰

 
 

پذیرش سهامداران

 

۷۱۰/۰

 
 

عوامل زمینه‏ای

 

۷۹۴/۰

 
 

بسترهای قانونی و حقوقی

 

۷۴۱/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...