گروه (متغیر مستقل)

۸۷/۱۸

۱

۸۷/۱۸

۱۳/۶۵

۰/۰۰۰۱

۰/۱۸

خطا

۳۸۹/۶۹

۶۱

۶/۳۹

کل

۴۹۹/۱۱

۶۳

همانگونه که در جدول فوق مشاهده می‌گردد، بین گروه آزمایش و کنترل از نظر نمره‌ی بعد ارزشیابی، تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بررسی میانگین‌ها (جدول ۴-۱) نشان می‌دهد که گروه آزمایش در بعد ارزشیابی نمره‌ی بالاتری نسبت به گروه کنترل کسب کرده‌اند. همچنین بررسی مجذور اتای تفکیکی (اندازه‌ی اثر) حاکی از آن است که روش تدریس مبتنی بر هوش‌های چندگانه، ۱۸ درصد از واریانس نمرات بعد ارزشیابی را تبیین می‌کند که حاکی از تأثیرگذاری قابل قبول روش تدریس ذکر شده بر نمرات این بعد است.
نمودار ۴-۷، مسیر تغییرات نمرات بعد ارزشیابی را از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون نشان می‌دهد.

نمودار ۴-۷
همانگونه که در نمودار فوق ملاحظه می‌گردد، نمرات هر دو گروه، از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون افزایش محسوسی داشته است؛ اما نمرات گروه آزمایش،‌ تغییر بیشتری داشته است.
در مجموع یافته‌های تحقیق، حاکی از آن بود که گروه آزمایش که با بهره گرفتن از روش تدریس مبتنی بر هوش‌های چندگانه آموزش دیده‌ بودند، در مقایسه با گروه کنترل که با روش‌های متداول تدریس آموزش دیده بودند، از نظر یادگیری کلی و ابعاد دانش، کاربرد، ترکیب و ارزشیابی، میانگین بالاتری نسبت به گروه کنترل کسب کردند؛ ولی از نظر ابعاد فهم و تجزیه و تحلیل، بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فرضیه‌ی اول تحقیق در رابطه با نمره‌ی کلی یادگیری و ابعاد دانش، کاربرد، ترکیب و ارزشیابی، تأیید شده و در رابطه با ابعاد فهم و تجزیه و تحلیل تأیید نمی‌گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۲-۲-فرضیه‌ی دوم تحقیقروش تدریس مبتنی بر هوش‌های چندگانه در مقایسه با روش‌های تدریس متداول، موجب بهبود نگرش دانش‌آموزان نسبت به درس علوم می‌شود.
به منظور بررسی اثربخشی روش تدریس مبتنی بر هوش‌های چندگانه در بهبود نگرش دانش‌آموزان نسبت به درس علوم، از تحلیل‌ کوواریانس یک‌طرفه استفاده شد. بدین صورت که متغیر گروه (آزمایش و کنترل) به عنوان متغیر مستقل، نمره‌ی کلی نگرش نسبت به درس علوم در اجرای پیش‌آزمون به عنوان متغیر هم‌پراکنش (کنترل) و نمره‌ی کلی نگرش نسبت به درس علوم در اجرای پس‌آزمون به عنوان متغیر وابسته وارد تحلیل گردیدند. جدول ۴-۱۰ نتایج حاصل از این تحلیل را نشان می‌دهد.
جدول ۴-۱۰: تحلیل کوواریانس تأثیر تدریس مبتنی بر هوش‌های چندگانه بر نگرش نسبت به درس علوم

منبع واریانس

SS

DF

MS

F

P

η۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...