مقالات و پایان نامه ها – پایائی و روائی پرسشنامه: – 8 |
به طور کلی باید گفت این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی و از جهت روش گردآوری داده ها، توصیفی و به طور مشخص ترکیبی از نوع توصیفی- همبستگی است.
متغیرهای تحقیق:
در انجام پژوهش برای پاسخ به سوالات یا آزمودن فرضیه ها، لازم است که متغیرها شناسائیشوند . در این پژوهش از ۲ نوع متغیر استفاده شده است :
متغیر مستقل انعطافپذیری استراتژیک ( از بعد تجربهصادرات ، تصمیم گیری و هماهنگی ) و متغیر وابسته توسعه بازار و عملکرد صادراتی است.
روش گردآوری داده ها:
در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است.
روش کتابخانه ای:
هر محققی قبل از شروع پژوهش و هنگامی که به موضوعی ویژه برای پژوهش علاقمند شدهاست، ناگزیر از مراجعه به کتابخانه خواهد بود. با مطالعه کتابها، مقالهها و تحقیقات دیگران که درحوزه موضوع مورد علاقه اوست ، موضوع پژوهش خود را خالصتر و رساتر سازد. برای پیشینه و ادبیات پژوهش از کتابخانه و مراجعه به اینترنت استفادهشدهاست.
روش میدانی:
در این روش ابزار گردآوری داده های اولیه از طریق پرسشنامه و یا مصاحبه منظم بوده است . در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از نظر صاحبنظران و اساتید کمیته تحقیق، عوامل مرتبط با موضوع شناسایی شده و با استفاده از مقیاس درجهبندی لیکرت پرسشنامه مقدماتی تهیهگردید. پس از تعیین اعتبار و روایی آن ، پرسشنامه نهایی تهیه و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شدهاست .
پرسشنامه شامل۲ قسمت عمده است :
۱-اطلاعات عمومی پاسخگو: در این بخش از سوالات سعی شده تا اطلاعات کلی و جمعیت شناختی مربوط به پاسخ دهندگان جمع آوری شود که شامل ۵ سوال است .
۲-اطلاعات اختصاصی: این بخش شامل سوالات تخصصی است که درطراحی آن ها سعی شده تا حد ممکن قابل فهم و ساده باشند. برای طراحی این بخش از طیف ۵ بخشی لیکرت استفادهگردیدهاست که یکیاز رایجترین مقیاسهای اندازه گیری به شمار میرود. شکل کلی و نحوه امتیازدهی طیف لیکرت به صورت جدول ۳-۱ است .
خیلی مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
خیلی موافقم
۱
۲
۳
۴
۵
جدول ۳-۱-مقیاس ۵گزینه ای لیکرت
پایائی و روائی پرسشنامه:
پیش از اطمینان نهائی به ابزارهای اندازه گیری و به کارگیری آن ها در مرحله اصلی جمع آوری داده ها ، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به روایی ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند.
۱٫۵٫۳ پایائی:
شرط به دستآوردن داده های خوب ایناستکه شیوه اندازه گیری پدیده موردنظر دارای اعتبار و روایی کافی باشد. اعتبار یا قابلیت اعتمادیکیاز ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است ومنظور ایناستکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. در واقع مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را دریک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم ، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. (خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۵) ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را میسنجد و دامنه آن از صفر ( عدم ارتباط ) تا ۱+ ( ارتباط کامل ) میباشد . (سرمدودیگران،۱۳۷۹: ۱۶۶)
در این پژوهش برای تعیین پایائی از روش آلفای کرونباخ استفاده میگردد. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری میکند، بکارمی رود .
برای محسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیرمجموعه سوالهای پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه میکنیم:
که درآن :
J = تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه
Sj2= واریانس زیر آزمون j ام
S2 = واریانس کل پرسشنامه
به منظور اندازه گیری قابلیتاعتماد، روش آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزارspss 19 استفادهمی شود. عدد پایایی به دست آمده در یک نمونه ۳۰ تایی برابر با ۷۹٫۳۸ درصد شده است که بالاتر از ۷۰ درصد و تقریباً مناسب میباشد لذا پرسشنامه از قابلیت اعتماد خوبی برخوردار است.
۲٫۵٫۳ روائی(اعتبار):
مفهوم روایی یا اعتبار به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصلازآن اطمینان داشت. روشهای متعددی برای تعیین اعتبار ابزار اندازه گیری وجود دارد که در اینجا از اعتبار محتوا بهره گرفته شده است . اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاَ برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کاربرده می شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوالهای تشکیلدهنده آن بستگی دارد. اگرسوالها معرف ویژگیها و مهارت های ویژهای باشند که محقق قصد اندازه گیری آن ها را داشته باشد آزمون دارای اعتبار محتوا است. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاَ توسط افرادی متخصص در موضوع مطالعه تعیین می شود. ازاین رو اعتبار محتوا به قضاوت متخصصین بستگی دارد. (سرمد و دیگران،۱۳۷۹: ۱۷۱)
بنابرین اعتبار محتوا ، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان باتدوین آزمون درآن تنیدهمی شود. اعتبارمحتوای این پرسشنامه توسط استاد راهنما ، جناب آقای دکتر محمدرضا عسگری مورد تأیید قرارگرفته است و از اعتبار لازم برخوردارمیباشد.
اعتبار انواع گوناگونی دارد مانند :
– صوری ( بر اساس قضاوت افراد اگاه و مطلع – نجبگان )
– محتوائی ( توان سنجش میزان وجود اندازه صفت )
– ملاکی ( اثربخشی یک ابزار در پیشبینی رفتار یک ازمودنی در یک موقعیت خاص )
– سازه ای (سنجشگر اجزای متغیر به تناسب سهم هر قسمت درکل ساختارمتغیر) (خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۴)
قابلیتاعتماد دریک آزمون می تواند از موقعیت به موقعیت دیگر و از گروهی به گروهی دیگر متفاوت باشد. یک آزمون باید پایا باشد تا بتواند روا باشد ولی رابطه معکوس بین این دو ضروری نیست. (خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۵) برای محاسبه ضریب اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کاربردهمی شود که ما در اینجا از ضریب آلفای کرونباخ استفاده کردهایم.
مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم ، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد .
جامعه ونمونه آماری:
۳-۶-۱- قلمروی مکانی تحقیق:
قلمروی مکانی این پژوهش استان مرکزی میباشد.
۳-۶-۲- قلمروی زمانی تحقیق:
قلمروی زمانی این پژوهش از ابتدای مهر لغایت بهمن ماه ۱۳۹۲می باشد .
۳-۶-۳- جامعه آماری:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 01:50:00 ق.ظ ]
|