به طور کلی باید گفت این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی و از جهت روش گردآوری داده ها، توصیفی و به طور مشخص ترکیبی از نوع توصیفی- همبستگی است.

متغیرهای تحقیق:

در انجام پژوهش برای پاسخ به سوالات یا آزمودن فرضیه ­ها، لازم است که متغیرها شناسائی­شوند . در این پژوهش از ۲ نوع متغیر استفاده شده است :

متغیر مستقل انعطاف­پذیری استراتژیک ( از بعد تجربه­صادرات ، تصمیم ­گیری و هماهنگی ) و متغیر وابسته توسعه بازار و عملکرد صادراتی است.

روش گردآوری داده ها:

در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و می‌دانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است.

روش کتابخانه ای:

هر محققی قبل ‌از شروع پژوهش و هنگامی که به موضوعی ویژه برای پژوهش علاقمند شده­است، ناگزیر از مراجعه به کتابخانه خواهد بود. با مطالعه کتاب­ها، مقاله­ها و تحقیقات دیگران که درحوزه موضوع مورد علاقه اوست ، موضوع پژوهش خود را خالص­تر و رساتر سازد. برای پیشینه و ادبیات پژوهش از کتابخانه و مراجعه به اینترنت استفاده­شده­است.

روش می‌دانی:

در این روش ‌ابزار گردآوری داده های اولیه از طریق پرسشنامه و یا مصاحبه منظم بوده است . در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از نظر صاحب‌نظران و اساتید کمیته تحقیق، عوامل مرتبط با موضوع شناسایی شده و با استفاده ‌از مقیاس درجه­بندی لیکرت پرسشنامه مقدماتی تهیه­گردید. پس از تعیین اعتبار و روایی آن ، پرسشنامه نهایی تهیه و اطلاعات مورد نیاز جمع ­آوری شده­است .

پرسشنامه شامل۲ قسمت عمده است :

۱-اطلاعات عمومی پاسخگو: در این بخش از سوالات سعی شده تا اطلاعات کلی و جمعیت شناختی مربوط به پاسخ دهندگان جمع ­آوری شود که شامل ۵ سوال است .

۲-اطلاعات اختصاصی: این بخش شامل سوالات تخصصی است که درطراحی آن ها سعی شده تا حد ممکن قابل فهم و ساده باشند. برای طراحی این بخش از طیف ۵ بخشی لیکرت استفاده­گردیده­است که یکی­از رایج­ترین مقیاس­های اندازه ­گیری به شمار می­رود. شکل کلی و نحوه امتیازدهی طیف لیکرت به صورت جدول ۳-۱ است .

خیلی مخالفم

مخالفم

نظری ندارم

موافقم

خیلی موافقم

۱

۲

۳

۴

۵

جدول ۳-۱-مقیاس ۵گزینه ای لیکرت

پایائی و روائی پرسشنامه:

پیش از اطمینان نهائی به ابزارهای اندازه گیری و به کارگیری آن ها در مرحله اصلی جمع ­آوری داده ­ها ، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به روایی ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند.

۱٫۵٫۳ پایائی:

شرط به دست­آوردن داده ­های خوب این­است­که شیوه اندازه ­گیری پدیده موردنظر دارای ‌اعتبار و روایی کافی باشد. اعتبار یا قابلیت اعتمادیکی­از ویژگی­های فنی ابزار اندازه ­گیری است ومنظور این­است­که ابزار اندازه ­گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. در واقع مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را دریک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم ، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. (خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۵) ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی­های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی­های متغیر و موقتی وی را می­سنجد و دامنه آن از صفر ( عدم ارتباط ) تا ۱+ ( ارتباط کامل ) می‌باشد . (سرمدودیگران،۱۳۷۹: ۱۶۶)

در این پژوهش برای تعیین پایائی از روش آلفای کرونباخ استفاده می‌گردد. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می‌کند، بکارمی رود .

برای محسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره ­های هر زیرمجموعه سوال­های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می‌کنیم:

که درآن :

J = تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه

Sj2= واریانس زیر آزمون j ام

S2 = واریانس کل پرسشنامه

به منظور اندازه ­گیری قابلیت­اعتماد، روش آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزارspss 19 استفاده­می­ شود. عدد پایایی به دست آمده در یک نمونه ۳۰ تایی برابر با ۷۹٫۳۸ درصد شده است که بالاتر از ۷۰ درصد و تقریباً مناسب می‌باشد لذا پرسشنامه از قابلیت اعتماد خوبی برخوردار است.

۲٫۵٫۳ روائی(اعتبار):

مفهوم روایی یا اعتبار ‌به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه ­گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می­سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه ­گیری نمی­ توان به دقت داده ­های حاصل­ازآن اطمینان داشت. روش­های متعددی برای تعیین اعتبار ابزار اندازه ­گیری وجود ­دارد که در­ اینجا از اعتبار محتوا بهره گرفته شده است . اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاَ برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار­برده می­ شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه ­گیری به سوال­های تشکیل­دهنده آن بستگی دارد. اگرسوال­ها معرف ویژگی­ها و مهارت­ های ویژه­ای باشند که محقق قصد اندازه ­گیری آن ها را داشته باشد آزمون دارای اعتبار محتوا است. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاَ توسط افرادی متخصص در موضوع مطالعه تعیین می­ شود. ازاین رو اعتبار محتوا به قضاوت متخصصین بستگی دارد. (سرمد و دیگران،۱۳۷۹: ۱۷۱)

‌بنابرین‏ اعتبار محتوا ، ویژگی ساختاری ابزار اندازه ­گیری است که همزمان باتدوین آزمون درآن تنیده­می شود. اعتبارمحتوای این پرسشنامه توسط استاد راهنما ، جناب آقای دکتر محمدرضا عسگری مورد تأیید قرار­گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار­‌می‌باشد.

اعتبار انواع گوناگونی دارد مانند :

– صوری ( بر اساس قضاوت افراد اگاه و مطلع – نجبگان )

– محتوائی ( توان سنجش میزان وجود اندازه صفت )

– ملاکی ( اثربخشی یک ابزار در پیش‌بینی رفتار یک ازمودنی در یک موقعیت خاص )

– سازه ای (سنجشگر اجزای متغیر به تناسب سهم هر قسمت درکل ساختارمتغیر) (خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۴)

قابلیت­اعتماد دریک آزمون می ­تواند از موقعیت به موقعیت دیگر و از گروهی به گروهی دیگر متفاوت باشد. یک آزمون باید پایا باشد تا بتواند روا باشد ولی رابطه معکوس بین این دو ضروری نیست. (خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۵) برای محاسبه ضریب اعتماد ابزار اندازه ­گیری شیوه ­های مختلفی به کار­برده­می­ شود که ما در اینجا از ضریب آلفای کرونباخ استفاده کرده­ایم.

مقصود آن است که اگر ابزار اندازه ­گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم ، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد .

جامعه ونمونه آماری:

۳-۶-۱- قلمروی مکانی تحقیق:

قلمروی مکانی این پژوهش استان مرکزی می‌باشد.

۳-۶-۲- قلمروی زمانی تحقیق:

قلمروی زمانی این پژوهش از ابتدای مهر لغایت بهمن ماه ۱۳۹۲می باشد .

۳-۶-۳- جامعه آماری:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...