مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۱-۹: عوامل و اجزای نظام آموزش از راه دور – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
-
- بزرگترین موهبت آموزش الکترونیکی این است که افراد می توانند بدون توجه به محل زندگی، بر اساس توان و استعدادشان به یک آموزش با کیفیت و یکسان دسترسی داشته باشند. یادگیری الکترونیکی به ما قدرت میدهد تا بیشتر بدانیم و سریعتر یاد بگیریم و این یادگیری را با صرف هزینهای کمتر به دست آوریم. از آنجا که یادگیری الکترونیکی محتوای آموزشی را در قالبهای گوناگون ارائه کرده موجب افزایش میزان دسترسی فراگیران به دانش و یادگیری مادامالعمر شده، کیفیت خدمات آموزشی را افزایش داده و موجب تسریع برنامه های آموزشی می شود.
-
- انعطافپذیری، ایجاد انگیزه، هزینه سودمندی و صرفهجویی در زمان، از دیگر رهاوردهای یادگیری الکترونیکی محسوب می شود، به این ترتیب، از طریق یادگیری الکترونیکی میتوان رشد فزاینده اطلاعات و دانش را تحت کنترل درآورده و قدرت آن را مهار کرد(مک نیل و شوال، ۲۰۰۲).
-
-
- لویدل (۲۰۰۹) بر اساس مطالعه موردی خود در دانشگاه های مجازی مزایای زیر رابرای یادگیری الکترونیکی بیان می کند:
-
-
- افزایش قابلیت انعطاف: مربیان و دانشجویان می توانند در هر زمان و مکانی به دوره ها دسترسی داشته باشند.
-
- آموزش بهموقع: دانش می تواند مبتنی بر نیاز و تقاضای یادگیرندگان توزیع شده باشد.
-
- خاص منظوره کردن: محتوای یادگیری الکترونیکی می تواند با نیازهای دانشجویان متناسب باشد، همچنین مدلهای یادگیری می توانند به صورت پویایی، متناسب با نیازها و شرایط محیط فردی ارائه شوند.
-
- سبک یادگیری: در این روش یادگیری، سبکهای متفاوت یادگیری باهم مطابقت پیدا میکنند و یادگیری بهوسیله فعالیتهای متنوعی که در سبکهای یادگیری متفاوت بهکار میرود تغذیه می شود.
-
- افزایش ارتباط: این روش به مربیان اجازه میدهد در برقراری ارتباط از طریق اطلاعات با بهره گرفتن از روشها (متن، جدول و تصاویرو…) نسبت به دوره های سنتی ارتباط بیشتری با دانشجویان داشته باشند.
-
- ساخت اجتماع: یادگیری الکترونیکی یادگیرندگان را به برقراری ارتباط، واکنش ساخت جامعه در امر انجام وظایف تحصیلی تشویق می کند.
-
- تعامل: یادگیریهای الکترونیکی تعامل بین یادگیرندگان و مربیان را افزایش میدهد. چراکه فهم و فراخوانی اطلاعات را شبیهسازی می کند.
-
- بهبود (طرز تلقی از اطلاعات): این سیستم اجازه میدهد یادگیرندگان مواد یادگیری را انتخاب کنند یا به طور مستقیم به محتوا دست یابند و از سطح علایق و دانش خود آگاهی یابند. این یادگیرندگان را تشویق می کند تا اطلاعات جسته گریخته را مطالعه کرده و اطلاعات متناسب و مرتبط با موقعیت شخصیشان را پیدا کنند.
-
- میزان آزادی بیان: یادگیریهای الکترونیکی اجازه میدهد مربیان اطلاعات اساسی را برای همه یادگیرندگان در دسترس دستهبندی کنند. سپس مربیان می توانند بر فعالیتهای سطح بالا تمرکز کنند.
-
- تشویق و مسئولیت خود سازماندهی: یادگیریهای الکترونیکی یادگیری با سرعت خود را تشویق می کند که به وسیله آن یادگیرندگان می توانند میزان سرعت یادگیریشان را خودشان انتخاب کنند که این دانشجویان را تشویق می کند، در قبال یادگیری و موفقیتشان در کسب دانش مسئولیت پذیر باشند.
- مهارتهای سبک: توسعه دانش و مهارتها که به یادگیرندگان با تمام همکارانشان کمک می کند (لویدل، ۲۰۰۹).
۲-۱-۷-۲: معایب یادگیری الکترونیکی
-
- برای کاربرد ایده ها و نظریه های تربیتی در راه حلهای فنی در آموزش، واسطههای انتقال وجود ندارد.
-
- این دوره ها بیشتر به مقدار حجم بالایی کار برای برنامه ریزان و مربیان گرایش دارند.
-
- مربیان در بحث روزانه در دانشگاه نقش کمرنگی دارند.
-
- درک پایینی از امکاناتی که یادگیری الکترونیکی ارائه میدهد، در جوامع وجود دارد و در نتیجه این دوره ها گرایش دارند که هرچه بیشتر شبیه کلاسهای درس سنتی شوند.
-
- مربیان نسبت به امکانات یادگیری الکترونیکی تجربه خوبی ندارند.
-
- این دوره ها به محدود کردن قسمت ها و بخشهای یادگیری که امکان انتقال به دیگر دوره های الکترونیکی را ندارد گرایش دارند.
-
- مواد دیجیتالی در دسترس هنوز محدوداند و پاسخگوی حجم بالای تقاضای دوره های الکترونیکی نیست.
-
- فقدان فناوری های استاندارد شده که این استانداردها نه قابلیت انتقال و نه استفاده مجدد از منابع محدود شده را دارند.
-
- سطح منابع انتقادی برای ارزشیابی مواد و منابع دوره ها اغلب نامناسب است (الی، ۲۰۰۲).
- یادگیری الکترونیکی با وجود تمامی مزایای قابل دسترس، از برخی مشکلات برخوردار است که از مهمترین آن ها میتوان به مواردی همچون: دسترسی به زیرساخت فناوری، برخورداری از دانش استفاده، تعامل کمتر فراگیران در مقایسه با روش های کلاسیک و سنّتی، انگیزه کمتر ناشی از تنظیم سرعت یادگیری توسط فراگیر، فاصله زمانی زیاد بین پرسشها و پاسخهای دریافتی، پوشش ندادن تمامی محتواهای آموزشی، بالا بودن هزینه مربیان مسلط به چنین شیوه آموزشی اشاره کرد(محمدبیگی،۱۳۸۶).
۲-۱-۸: انواع یادگیری الکترونیکی
- یادگیری ترکیبی [۲۷]
یک روش آمیخته از جلسات کلاس سنتی رودررو و جلسات یادگیری غیرهمزمان از راه دور و یا اینکه مواد ساختهشده در دسترس و تعاملی که در محیط یادگیری مجازی اتفاق می افتد (وایمند، ۲۰۰۴ بهنقل از فرسن ۲۰۰۵).
- یادگیری باز [۲۸]
در این نوع یادگیری، یادگیرندگان به میزان خاصی در معیارهای ورود، زمان، سرعت و مکان یادگیری آزادی دارند. یادگیرندگان می توانند به وسیله برنامه های یادگیری باز، خودشان کار کنند و سبک مناسب خودشان را انتخاب کنند (ریس ۱۹۸۹، به نقل از فرسن، ۲۰۰۵).
- آموزش مبتنی برکامپیوتر [۲۹]
استفاده از کامپیوترهای شخصی و یا کامپیوترهای متصل به شبکه، مدیریت کردن و دسترسی به حجم بالایی از اطلاعات آماده و جدید، تعامل و روش جذب کردن ( ولری و لرد۲۰۰۰ به نقل از فرسن،۲۰۰۵).
- یادگیری برخط/ مبتنی بروب [۳۰]
استفاده از اینترنت و شبکه جهانی برای توزیع تجارب یادگیری تعاملی برای دانشجویان دور از هم از نظر زمانی، مکانی، که شامل هر دو سبک تعامل همزمان و غیرهمزمان می شود (فرسن، ۲۰۰۵).
۲-۱-۹: عوامل و اجزای نظام آموزش از راه دور
با توجه به نوع وسیلهای که در آموزش از راه دور بهکار میرود آموزش را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
-
- آموزشی که به طور عمده متکی به شخص معلم باشد
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 01:18:00 ق.ظ ]
|