۸۱/۰

پتاسیم (ppm)

۲۴۰

۲۵۰

اسیدیته کل اشباع

۱/۸

۲/۸

آهن (ppm)

۴/۹

۳/۹

درصد مواد خنثی شونده

۸/۱۷

۸/۱۶

منگنز (ppm)

۲/۶

۹/۶

درصد کربن آلی

۸۸/۰

۸۴/۰

روی (ppm)

۴۶/۰

۵۴/۰

درصد نیتروژن

۰۸۸/۰

۰۸۴/۰

مس (ppm)

۵۲/۲

۵۸/۲

۲-۳- طرح آزمایشی
این تحقیق به صورت آزمایش اسپلیت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی با ۴ تکرار و دو فاکتور اجرا شد. فاکتوراصلی محلول پاشی عناصرریزمغذی در سه سطح به نسبت یک در هزار کود روی و به نسبت دو در هزار کود بور ، (قبل­از پرشدن دانه­ها) در نظر گرفته ­شد و فاکتور فرعی کود نیتروژن درچهار سطح بود که در دو مرحله (آغازگلدهی و قبل­از رسیدگی­فیزیولوژیک ) بامقادیر ۵۰ ، ۱۰۰، ۱۵۰و۲۰۰ کیلوگرم در هکتار توزین شد، که بصورت نواری به اجرا در آمد. مساحت زمین آزمایش ۵۰۰ متر مربع بود. هر کرت آزمایشی شامل ۴ ردیف به طول ۴ متر وعرض ۲ متر و فواصل ردیفی ۶۰ سانتی متر، فاصله بوته ها روی خطوط کشت از یکدیگر ۱۰ سانتی متر، عمق کاشت ۲ تا ۳ سانتی متر و تراکم ۱۶٫۶۶ بوته در متر مربع و رقم کاشته شده در این طرح رقم محلی پلدشت بکار رفت.
۲-۴- عملیات زراعی
۲-۴-۱ - عملیات آماده سازی زمین
زمین مورد آزمایش با اجرای یک شخم عمیق در پاییز و عملیات ثانویه شامل شخم تکمیلی و دیسک و کرت بندی و ایجاد مسیر نهرها در بهارآماده برای کاشت شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۴-۲- عملیات کاشت و داشت
عملیات کاشت در یک مرحله به صورت خشکه­کاری انجام گردید. تنظیم فواصل آبیاری بر حسب شرایط آب­وهوایی منطقه هر ۷ - ۸ روز یکبار صورت می­گرفت­. کاشت بذر به­ صورت ردیفی و بعد از کاشت بلافاصله آبیاری ­صورت گرفت. مساحت زمین آزمایشی ۵۰۰ متر مربع بود. هر کرت آزمایشی شامل ۴ ردیف به طول ۴ متر و فواصل ردیفی ۶۰ سانتی متر بودو فاصله بوته ها روی خطوط کشت از یکدیگر ۱۰ سانتی متر(تراکم ۱۶/۶۶ بوته در متر مربع) و عمق کاشت ۲ تا ۳ سانتی متر بود. مبارزه با علف­های هرز مزرعه به صورت­دستی طی چندین مرحله و همچنین از علف­کش سوپرگالانت و علف کش پاراکوات برای ازبین­بردن علف­های هرز راهروها استفاده شد. به­ دلیل مشاهده­ بیماری بوته­میری طی ۲ مرحله توسط سموم ­متالاکسیل و روال­تی­اس هر کدام به طور جداگانه طی۲ مرحله به دو روش محلول­پاشی و مصرف پای­ بوته­ای عملیات سمپاشی انجام شد.در طول مرحله داشت در کرت های مربوطه مطابق تیمارهای آزمایشی عمل محلول پاشی عناصر ریز مغذی و نیز کود دهی پای بوته (اوره) در مراحل رشدی (آغازگلدهی و قبل­از رسیدگی­فیزیولوژیک ) برای هر کرت اجرا شد.
۲-۴-۳ عملیات برداشت
با توجه به اینکه عملیات کاشت در یک روز به اجرا در آمد عملیات برداشت نیز طی یک مرحله و زمانی که ۷۵% کپسول­ها قهوه ای شدند، به صورت دستی انجام گرفت.به­اینصورتکهپساز حذفدوردیفکناریو نیممترازابتداوانتهایهرکرتبهعنواناثرحاشیه­ایازوسطهرکرتششبوته انتخابوبرایاندازه گیری­هایلازمبرداشتگردید.محصول برداشت شده در جای مناسب پهن گردید تا کاملا خشک و آماده جدا کردن دانه ها از کپسول ها و توزین آنها گردید. مقداری از دانه های برداشت شده از هر کرت با نصب اتیکت جهت اندازه گیری میزان درصد روغن و درصد پروتئین به آزمایشگاه انتقال داده شدند.
۲-۵- نحوه اندازه گیری صفات مورد مطالعه
۲-۵-۱- ارتفاع بوته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...