این مدل ها با در نظر گرفتن پارامتر ها بصورت ثابت، به بررسی سیستم می پردازند. یکی از اولین کارها در این زمینه در سال ۱۹۷۲ و درزمینه برنامه ریزی کامپیوتری موجودی، توزیع و تولید بوده است. این الگو سه قسمت زنجیره یعنی تامین کننده، ذخیره (انبار) و تقاضای مشتری را در بر گرفته است. که برای مینیمم کردن هزینه ومدت زمان پاسخگویی به مشتری با توجه به تولید و موجودی حمل و نقل به کار می رود و زنجیره تامین را بصورت چند طبقه ای و در سطح بین المللی در نظر می گیرد. یکی دیگر از مسائلی که درسال ۲۰۰۰ مطرح شد مربوط به تعیین مکان مناسب برای یک زنجیره بود. این مدل که بصورت یک برنامه ریزی عدد صحیح مختلط است، دارای تابع هدف چند گانه و برای چند دوره می باشد. در یکی دیگر از مدل هایی که در سال ۲۰۰۱ مورد بررسی قرار گرفته است، محقق تلاش می کند توابع مربوط به مکان، حمل و نقل و موجودی را بصورت یکپارچه در نظر بگیرد. او برای انجام این کار یک تابع هدف هزینه موجودی تقریبی بدست آورده و سپس آن را در مدلی مربوط به مکان تسهیلات وارد می کند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مدل های احتمالی
در دنیای رقابتی بسیاری ازعوامل ازجمله تقاضای مشتری، غیر قطعی و غیرقابل پیش بینی است. یک مدل احتمالی با در نظر گرفتن عوامل بصورت غیر قطعی، تلاش می کند تا در زنجیره مقادیر بهینه متغیرهای مختلف را بدست آورد. یکی از مدل ها که در سال ۱۹۶۹ نوشته شده است، یک مدل برنامه ریزی دینامیک بر اساس تئوری کنترل بهینه است که می خواهد انتخاب بهینه ترکیب حمل ونقل، جریان محصول و مسیراز مشتری تا تامین کننده را بدست آورد. پس ازآن در سال ۱۹۷۲ نیز یک مدل بر اساس تئوری کنترل بهینه با در نظر گرفتن حمل و نقل محصولات مختلف، تولید مناطق مختلف و مسائل مربوط به برنامه ریزی موجودی در زمان تقاضای نامعین نوشته شده است.
مدل های مختلط
موجودی یکی از بخش های اساسی در هزینه یک زنجیره تامین است که تقریباَ نیمی از هزینه لجستیک را به خود اختصاص می دهد به همین دلیل مدل های زیادی به این بخش اختصاص دارد، در سال ۱۹۷۰ برای تغییر پذیری تقاضا، الگویی طراحی گردید که می توان آن را مبنای تهیه مدل های دیگر نیز دانست، بطور کلی این مدل ها تلاش می کنند تا با ترکیب سطح خدمات رسانی، مکان های انبار و تولید، حمل و نقل بین انبار و مشتری، میزان موجودی در انبار و… و با در نظر گرفتن تقاضای احتمالی و میزان سرمایه از طرق مختلف از جمله شبیه سازی به حل مسائل بپردازند. مثلاَ مدلی در سال ۱۹۹۹ نوشته شده است که در آن با بکار گیری نظریه بازی ها به مسائل مربوط به تقاضای احتمالی و غیر قطعی و میزان تولید و موجودی مواد اولیه و محصولات، رسیدگی شده و از خروجی آن برای شبیه سازی و تعیین میزان عملکرد سیستم استفاده شده است.
مدل های کیفی
مدل های مانند مهندسی مجدد فرآیندها و بهبود مستمراز روش هایی هستند که در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین با بکار گیری الگو برداری و مطالعه نمونه های موفق، می توان ساختار مناسب برای شناسایی روش های تغییر و پیاده سازی آن ها را شناسایی کرد. روش دیگر مورد توجه در این حوزه، لجستیک ناب است که با حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده در طول زنجیره، جریانی روان و قابل مشاهده پدید می آورد.
مدل هایی بر اساس IT
برای تسریع فعالیت ها، افزایش دقت، ساده سازی نظارت و… در یک زنجیره تامین استفاده از مدل ها و ابزارهای آی تی بسیار مؤثر هستند. مسائلی که در این قسمت مورد بحث قرار می گیرد، یکی مربوط به جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل و استفاده از آن ها در تصمیم گیری ها ، و دیگری مربوط به مدل های ریاضی برای مسائل تقسیم و اشتراک گذاری اطلاعات است. مثلاَ سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری بسیارمورد توجه است واز آن برای تعیین مسیرها و مکان های بهینه استفاده می شود. بدون شک تکنولوژی اطلاعات یکی از ارکان اصلی سامانه مدیریت زنجیره تامین می باشد و در افزایش ضریب عملکردی یک زنجیره نقش منحصر به فردی را بازی می نماید(ناظری و کسرایی، ۱۳۹۰).
۲-۱۱ طرح کلی زنجیره تامین
به طور کلی زنجیره تامین زنجیره ای است که همه ی فعالیت های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می شود. در ارتباط با جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد. محققان و نویسنده های مختلف نگرش ها و تعاریف متفاوتی را از زنجیره تامین ارائه کرده اند. برخی زنجیره تامین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود کرده اند که چنین نگرشی تنها بر عملیات خرید رده اول در یک سازمان تمرکز دارد.
گروه دیگری به زنجیره تامین دید وسیع تری داده و آن را شامل همه ی سرچشمه های تامین (پایگاه های تامین ) برای سازمان می دانند.
با این تعریف، زنجیره تامین شامل تامین کننده های رده اول، دوم، سوم و… خواهد بود. چنین نگرشی به زنجیره تامین، تنها به تحلیل شبکه تامین خواهد پرداخت.
دید سوم، نگرش زنجیره ارزش پورتر است که در آن زنجیره تامین شامل تمام فعالیت های مورد نیاز برای ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی است. با نگرش یاد شده به زنجیره تامین، توابع ساخت و توزیع به عنوان بخشی از جریان کالا وخدمات به زنجیره اضافه می شود؛ درواقع با این دید، زنجیره تامین شامل سه حوزه تدارک، تولید و توزیع است(موسوی، ۹۱-۱۳۹۰).
۲-۱۲فرایند های عمده مدیریت زنجیره تامین
مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرایند عمده است که به شرح هر یک از آن ها می پردازیم:
مدیریت اطلاعات
مدیریت لجستیک
مدیریت روابط
مدیریت اطلاعات
امروزه نقش، اهمیت و جایگاه اطلاعات برای همه بدیهی است. گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث می شود تا فرایندها موثرتر و کاراتر گشته و مدیریت آن ها آسان تر گردد. در بحث زنجیره تامین - همانگونه که گفته شد - اهمیت موضوع هماهنگی در فعالیت ها بسیار حائز اهمیت است. این نکته در بحث مدیریت اطلاعات در زنجیره، مدیریت سیستم های اطلاعاتی وانتقال اطلاعات نیز صحت دارد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا باعث خواهد شد تا تاثیرات فزاینده ای در سرعت، دقت، کیفیت و جنبه ای دیگر وجود داشته باشد. مدیریت صحیح اطلاعات موجب هماهنگی بیشتر در زنجیره خواهد شد. بطور کلی در زنجیره تامین، مدیریت اطلاعات در بخش های مختلفی تاثیر گذار خواهد بود که برخی از آن ها عبارتند از:
مدیریت لجستیک
(انتقال، جابجایی، پردازش و دسترسی به اطلاعات لجستیکی برای یکپارچه سازی فرایند های حمل و نقل ، سفارش دهی و ساخت، تغییرات سفارش، زمانبندی تولید، برنامه های لجستیک و عملیات انبار داری)
تبادل و پردازش داده ها میان شرکا( تبادل و پردازش اطلاعات فنی، سفارشات و…)
جمع آوری و پردازش اطلاعات (برای تحلیل فرایند منبع یابی وارزیابی)
انتخاب و توسعه تامین کنندگان
جمع آوری و پردازش اطلاعات عرضه و تقاضا(برای پیش بینی روند بازارو شرایط آینده عرضه و تقاضا)
ایجاد و بهبود روابط بین شرکا
چنانچه پیداست، مدیریت اطلاعات و مجموعه سیستم های اطلاعاتی زنجیره تامین می تواند بر روی بسیاری تصمیم گیری های داخلی بخش های مختلف زنجیره تأمین موثر باشد که این موضوع حاکی از اهمیت بالای این مولفه در زنجیره تامین است.
مدیریت لجستیک
در تحلیل سیستم های تولیدی (مانند صنعت خودرو)، موضوع لجستیک بخش فیزیکی زنجیره تامین را در بر می گیرد. این بخش که کلیه فعالیت های فیزیکی از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایی شامل فعالیت های حمل ونقل، انبارداری، زمان بندی تولید و… را شامل می شود. بخش نسبتا بزرگی از فعالیت های زنجیره تامین را به خود اختصاص می دهد. در واقع محدوده لجستیک تنها جریان کالا و مواد نبوده بلکه محور فعالیت های زنجیره تامین است. که روابط و اطلاعات، ابزار های پشتیبان آن برای بهبود در فعالیت ها هستند(همتی،۱۳۹۱).
مدیریت روابط
فاکتوری که ما را به سوی فرجام بحث راهنمایی می کند و شاید مهمترین بخش مدیریت زنجیره تامین به خاطر ساخت و فرم آن باشد، مدیریت روابط در زنجیره تامین است. مدیریت روابط تاثیر شگرفی بر همه ی زمینه های زنجیره تامین و همچنین سطح عملکرد آن دارد. در بسیاری از موارد، سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی مورد نیاز برای فعالیت های مدیریت زنجیره تامین به سهولت در دسترس بوده و می توانند در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه تکمیل و بکار گمارده شوند. اما بسیاری از شکست های آغازین در زنجیره تامین، معلول انتقال ضعیف انتظارات و توقعات و نتیجه رفتارهایی است که بین طرفین درگیر در زنجیره به وقوع می پیوندد. علاوه بر این مهم ترین فاکتور برای مدیریت موفق زنجیره تامین، ارتباط مطمئن میان شرکا در زنجیره است، بطوریکه شرکا اعتماد متقابل به قابلیت ها و عملیات یکدیگر داشته باشند. کوتاه سخن اینکه در توسعه هر زنجیره تامین یکپارچه، توسعه اطمینان و اعتماد میان شرکا و طرح قابلیت اعتماد برای آن ها از عناصر بحرانی و مهم برای نیل به موفقیت است (موسوی، ۹۱-۱۳۹۰).
۲-۱۳ فازهای اصلی مدیریت زنجیره تامین
۲-۱۳-۱ فازاول: طراحی مفهومی
فاز اول نشان دهنده استراتژی ساخت است. دراین فازنحوه اداره سازمان با ایجاد یک تصویر برای آینده ویک ساختار برای پیاده سازی تعیین می شود، برای فرایند های فاز اول، یک مدل ویژه سازمان لازم است که از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت است. بحث اصلی در این فاز، طراحی مفهومی است که مدرکی برای تصدیق و اجرای دو فاز دیگر است. هدف از اجرای این فاز درک جزییات مربوط به هزینه ها و شناخت سیستم و منافع پیاده سازی SCM است.
۲-۱۳-۲ فاز دوم: طراحی جزییات و تست
این فاز می تواند همزمان با فاز اول وسوم اجرا شود. یعنی جزییات طراحی می شود و به طور همزمان راه حل ها در دنیای واقعی تست می شوند. در این فاز ایجاد تغییرات در ساختار سازمان و در نظر گرفتن آن ها برای پیاده سازی در سیستم به منظور پشتیبانی طراحی زنجیره تامین جدید توصیه می شود.
۲-۱۳-۳ فاز سوم: پیاده سازی
در این فاز در ادامه فاز دوم، زمانبندی پیاده سازی دوره های بلند مدت عملیات و تغییرات در سیستم به منظور ایجاد تسهیلات انجام می گیرد(همتی،۱۳۹۱).
۲-۱۴ عملکرد مدیریت دربرابرچالش های زنجیره تامین
مهارت واثربخشى مدیریت زنجیره تامین به صلاحیت و درستى پنج عملکرد زیر وابسته خواهد بود.
۲-۱۴-۱ عملکرد۱: ساختارشرکای زنجیره تامین
طراحی زنجیره تامین براساس کارایی که بر روى عوامل استراتژیک ونیازمندى هاى مشترى پایه ریزی شده است، به طوری که محدوده آن، محصولات موجود، سرویس ها، محصولات جدید یا بخش مشتریان را پوشش می دهد.
۲-۱۴-۲ عملکرد۲: پیاده سازى ارتباطات مشارکتى
این بخش به انواع مشارکتهاى ضرورى براى شرکت اشاره مى کند .این عملکرد ارتباطات زنجیره تامین را به مشارکت با عوامل خارج از شرکت گسترش مى دهد .هر تغییری در زنجیره تامین باید به اطلاع شرکا برسد و درکل زنجیره پیاده شود.
۲-۱۴-۳ عملکرد۳: طراحى زنجیره تامین براى سود دهى استراتژیک
مدیریت زنجیره تامین، مشارکت موثرعوامل خارج از شرکت را ایجاب مى کند. اما ارتباط هر شرکت با شرکت هاى خارج از آن بسیار مشکل زا است.
۲-۱۴-۴ عملکرد۴: اطلاعات مدیریت زنجیره تامین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...